וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יאיר לפיד: קיצצנו איפה שאף אחד לא העז

שר האוצר נשא נאום בוועידת "כלכליסט" והסביר כיצד יש לסייע "לאדם העובד". לדבריו, יש לחזק את המגזר העסקי, להילחם בריכוזיות, להפחית את יוקר המחיה ו"ליצור מערכת הוגנת"

צילום: טל אנגלנדר, עריכה: גדי וינסטוק

שר האוצר יאיר לפיד נאם הבוקר (שני) בכנס "כלכליסט" והעלה על נס, שוב, את "האדם העובד", או במילים אחרות - את מעמד הביניים. לפיד התייחס לקיצוצים הצפויים ואמר כי במשרד האוצר "מקצצים בדיוק במקומות שעד היום אף אחד לא העז לגעת בהם" - כשהוא רומז ככל הנראה לקיצוצים הצפויים בתקציב הישיבות וכן בתקציב הביטחון.

לפיד התייחס בנאומו במלון אינטרקונטיננטל בתל אביב ליוקר המחיה ואמר כי מעמד הביניים לא כועס על המסים שהוא משלם, אלא "מרגיש - בצדק - שבמשך הרבה שנים התייחסו לא בכבוד לכספי המסים שלו. שבמקום לעזור לחלשים המסים שלו הלכו לסקטורים, לטייקונים חסרי אחריות, לקבוצות אינטרסים, למשרדים ממשלתיים מיותרים, למערכת פוליטית שדאגה רק לעצמה. אז התפקיד שלנו הוא לשנות את זה, וליצור מערכת הוגנת".

הוא רמז על הקיצוץ בקצבאות והבהיר כי "במקום לחלק קצבאות, אנחנו נפתח מרכזי הכשרה לתעסוקה ביחד עם התאחדות התעשיינים ונחזיר לחיים את החינוך הטכנולוגי". עוד הבטיח שר האוצר לצרף את מנהל מקרקעי ישראל ל"קבינט הדיור" ולהשתמש בו להורדת מחירי הדירות, "במקום להפוך את מנהל מקרקעי ישראל למחלבה של כספים מהאזרח שנשלטת בידי 'מאכערים'".

"האדם העובד אכפתי"

לפיד הכריז כי הממשלה תילחם בריכוזיות-יתר, בחברות הפרמידה, בתכנוני מס אגרסיביים, ובוועדי העובדים הגדולים כי זה "רע לאדם העובד". שר האוצר התייחס גם למעמדות שמעל ומתחת למעמד הביניים והבהיר כי המגזר העסקי נמצא תחת "מתקפה פופוליסטית מתמשכת", שלדבריו "חלק ממנה הוא הרוויח ביושר". עם זאת, שר האוצר ציין שצריך מגזר עסקי חזק כדי "לייצר מקומות עבודה חדשים, משכורות ותחרות שמורידה מחירים".

גם סיוע לשכבות החלשות יגיע לשיטת לפיד רק אחרי סיוע ל"אדם העובד". לדבריו, "82% מתשלומי המסים במדינה באים מאנשים עובדים. בשביל לעזור לנכים, לניצולי שואה, למובטלים, לאמהות חד הוריות, לילדה בת 11 עם CP שהורחקה מבית הספר כי היא בוכה כל הזמן, אנחנו צריכים שאנשים יעבדו, ויתפרנסו יפה, ויחיו טוב, וישלמו מסים. ואלה מסים שהם שמחים לשלם, מפני שהאדם העובד בישראל הוא אדם טוב ואכפתי".

לבסוף פנה לפיד לדבר על אותו אדם עובד ורצונותיו. שר האוצר קרא למשוך יותר עסקים מחו"ל, לסייע לעסקים הקטנים ולפתח תשתיות שיוצרות מקומות עבודה. האדם העובד "רוצה לדעת שהוא יוכל לחיות מהמשכורת שלו ולא לספור כל שקל שהוא מוציא, אז אנחנו הולכים לטפל ביוקר המחיה החל מהתחרותיות בשוק המזון ועד לשמיים הפתוחים; והוא רוצה להרגיש שהוא חי במדינה הוגנת. זו האגדה העתיקה והנכונה על הישראלים, הם מוכנים לעשות כל דבר, העיקר לא לצאת פרייארים. בגלל זה הטייקונים מרגיזים אותם, בגלל זה הוועדים הגדולים מרגיזים אותם, בגלל זה הסקטורים מרגיזים אותם. אז אנחנו הולכים לטפל גם בזה בשורה של דרכים, החל מהכנסת הקריטריון של מיצוי כושר השתכרות לכל תחום, מזכאות לדיור ועד לארנונה, דרך התוכנית לשיוויון בנטל ועד למלחמת חורמה בהון השחור שתאפשר לו להפסיק להרגיש שהוא הפראייר היחיד בעיר".

  • עוד באותו נושא:
  • יאיר לפיד

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully