וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"אסד לישראל: תקיפה נוספת תיענה בתגובה סורית"

6.5.2013 / 8:00

העיתון הכוויתי א-ראי מדווח כי הנשיא הסורי העביר באמצעות מוסקבה מסר לישראל, לפיו סוללות הטילים ארוכי הטווח הורשו להשיב באש, וכי התקיפה הבאה תהווה הכרזת מלחמה

צילום: מור שאולי, לע"מ, רויטרס; עריכה: יאיר דניאל; קריינות: לירון בארי

מסירים נצרות? העיתון א-ראי הכוויתי מדווח הבוקר (שני) כי נשיא סוריה, בשאר אסד, העביר מסר לישראל באמצעות מוסקבה שבו הוא מזהיר כי כל התקפה נוספת בשטח סוריה תיחשב להכרזת מלחמה. על פי הדיווח, במסר הודיע אסד כי פרס סוללות של טילי קרקע-קרקע וקרקע-אוויר המיועדות לפגוע במטרות ישראליות. הסוללות קיבלו הוראות מפורשות לפעול ללא הנחייה נוספת במקרה של תקיפה ישראלית.

העיתון מצטט מקורות הקרובים לאסד, כהגדרתו. הדיווח ב"א-ראי" מצטרף לדיווח מאתמול בערוץ הלבנוני אל-מיאדין לפיו סוריה הציבה סוללות טילים "המכוונות לפלסטין הכבושה". בערוץ, המקורב לחיזבאללה, דווח עוד כי "סוריה ערוכה להמשיך לחמש את ההתנגדות (חיזבאללה) בלבנון בכל סוגי החימוש". הערוץ דיווח כי בכוונת דמשק להעביר לידי ארגון הטרור השיעי נשק מתקדם שעד כה נמנעה מלהעביר

כבר אתמול, הזהיר סגן שר החוץ הסורי, פייסל מקדאד, כי ההפצצה מהווה "הכרזת מלחמה" ועדות ל"ברית בין ישראל לטרוריסטים האיסלאמים". לדבריו, סוריה תגיב נגד ישראל בזמן ובמקום שתבחר. מספר שעות לאחר ההתבטאות של הבכיר הסורי, דווח כי אסד כינס מספר בכירים בכדי לדון במתקפות שאירעו ביום שישי וביום ראשון לפנות בוקר. גם שר ההסברה הסורי, עומראן זועבי, המשיך בקו הלוחמני נגד ישראל. במסיבת עיתונאים בדמשק, אמר שר ההסברה כי "המתקפה הזו פותחת את כל האפשרויות שיש בידינו לתגובה". לדבריו, "המתקפה הוכיחה את הקשר בין ארגוני הטרור הכופרים לבין האויב הישראלי. אנו מבהירים שצבא סוריה ימשיך להגן על המולדת, על המדינה ועל העם מפני כל מתקפה מבפנים או מבחוץ".

כיפת ברזל בצפת, מאי 2013. דרור עינב
מענה לטילים הסורים? סוללת כיפת ברזל סמוך לצפת/דרור עינב

גם בישראל העלו כוננות נוכח הסיכוי להתלקחות בצפון, זאת למרות שבאופן רשמי ירושלים לא הודתה בתקיפת המתקנים בסוריה. צה"ל פרש סוללות של מערכת יירוט הטילים "כיפת ברזל" בחיפה ובצפת. ראש הממשלה, בנימין נתניהו, כינס את הקבינט המדיני-ביטחוני, ודחה בשעתיים את המראתו לביקור בסין. כמו כן, צה"ל הורה אתמול לסגור את המרחב האווירי בחיפה עד ה-9 במאי לתנועת כלי טיס אזרחיים.

"לוחמי עילית נהרגו במתקפה"

בשלב זה מספר וזהות הנפגעים בהתקפה המיוחסת לישראלית ממשיך להיות לא ברור. מקורות בחיזבאללה טענו בכלי התקשורת הערביים כי מספר ההרוגים בהתקפה על מתקני משמר הנשיאות והדיוויזיה הרביעית נאמד בכ-150, אם כי מספר ההרוגים ככל הנראה נמוך בהרבה. בדיווח אחר אתמול דווח על ארבעה הרוגים בלבד. סוכנות הידיעות הלבנונית מדווחת כי הצבא הלבנוני וכוחות יוניפי"ל הגבירו את הסיורים שלהם בדרום לבנון לנוכח המצב הרגיש באזור.

ב"ניו יורק טיימס" האמריקאי ראיינו גורם בצבא הסורי שטען כי במתקפה נהרגו עשרות לוחמי עילית שהוצבו בסמוך לארמון הנשיאות – זאת למרות שלא קיים שום אישוש לכך שהופצצו יעדים בקרבת הארמון, כפי שדיווחו בשעות שאחרי המתקפה כוחות המורדים במדינה. פעילי אופוזיציה ותושבים סיפרו כי המתקפה פגעה בבסיס של משמר העילית של הרפובליקה ובמחסנים בהם אוחסנו טילים ארוכי טווח. על פי הדיווח, נפגע גם מרכז מחקר שגורמים אמריקנים כינו המרכז הנשק הכימי הראשי במדינה.

בתוך כך, בזירה הבינלאומית נדמה שהשאלה המעניינת היא העמדה שתתפוס מוסקבה בנוגע להתפתחויות האחרונות, זאת על רקע תמיכתה במשטר אסד בסוריה. לאחר שוושינגטון ולונדון תמכו בגלוי במתקפה, אם כי לא הודו בפה מלא כי ישראל עומדת מאחוריה, גורם במודיעין האמריקאי טען הלילה שוושינגטון לא קיבלה התראה טרם התקיפה. לפי אותו גורם, אשר אינו מאשר או מכחיש כי ישראל היא זו שעומדת מאחורי התקיפה, ארצות הברית קיבלה עדכון בדבר המתרחש בסוריה "לאחר מעשה", כאשר ההפצצה בוצעה כבר. "זה לא יהיה יוצא דופן מצד ישראל לנקוט בצעדים תוקפניים היכן שישנו סיכוי שמערכות נשק מתקדמות ייפלו לידיהם של גופים כמו חיזבאללה", אמר הגורם המודיעיני ל"ניו יורק טיימס".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully