וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארדואן: אסד משתמש בנשק כימי, אלה "רגעיו האחרונים"

ראש ממשלת טורקיה הצטרף באופן נחרץ לדברי אובמה, שלפיהם יש עדויות לשימוש בנשק כימי בסוריה. "המשטר חי את רגעיו האחרונים", העריך. "אך אין לדעת מתי ייפול"

צילום: רויטרס, סרטוני חובבים שהועלו לרשת; עריכה: גדי וינסטוק

נשיא ארה"ב ברק אובמה מתייחס לסוגיה הסורית, ביום שלישי

ראש ממשלת טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן אמר, היום (חמישי) כי המשטר הסורי השתמש בנשק כימי נגד המורדים וכי ידון עם נשיא ארצות הברית ברק אובמה בסוגיה, כאשר יבקר בקרוב בוושינגטון. "זה ברור שמשטר אסד משתמש בזה", אמר ארדואן בראיון שהעניק לעיתון היפני "ניקיי". "האופוזיציה שולטת באדמה, אך אסד משתמש בנשק כימי, במטוסי קרב ובמסוקים. התחום היחיד שהמשטר עליון בו הוא תקיפות אוויריות".

"המשטר חי את רגעיו האחרונים, אבל איננו יודעים מתי אסד יודח. זה מצב שעשוי לקרות בפתאומיות", העריך ראש ממשלת טורקיה. במקביל לטענות ארדואן, סוריה עצמה הבהירה שגם מבחינתה, שימוש בנשק כימי הוא "קו אדום". בריאיון ל-CNN אמר שר המידע עומראן זועבי כי "לא היינו משתמשים לעולם בנשק כזה, גם אילו היה לנו אותו". הוא הוסיף שגם הנשיא בשאר אסד סבור שמדובר ב"קו אדום".

ראש ממשלת טורקיה רג'פ טייפ ארדואן נואם בפני חברי מפלגתו בפרלמנט באנקרה, 26 ביוני 2012. רויטרס
"ברור שמשטר אסד משתמש בנשק כימי", ארדואן/רויטרס

שלשום הודה נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, כי נעשה שימוש בנשק כימי בסוריה, וחזר על האמירה שמדובר ב"שינוי חוקי המשחק". במסיבת עיתונאים בבית הלבן אמר הנשיא האמריקני כי "עכשיו יש לנו עדויות שהיה נשק כימי שהשתמשו בו, אבל אנחנו לא יודעים איך, מי ומתי השתמשו בזה". הוא ציין עוד שסוריה הופכת ל"כתם" עבור הקהילה הבינלאומית שאינה מצליחה לפקח על הנעשה במדינה המשוסעת.

"חשוב להבין שכמה שנים אנחנו עדים לאסון מתמשך לעם הסורי. זה לא מצב שאנו צופים בו מהצד", הבהיר אובמה, שלא התחייב מעולם להתערב צבאית בסוריה. "התפישה שלי מלכתחילה הייתה שאסד הרג את אנשיו והדרך היחידה לשלום לאנשיו היא שהוא יעזוב את תפקידו". הנשיא גם התייחס לאפשרות שנשק כימי יזלוג ויכוון נגד "בעלות הברית" של ארצות הברית, והדגיש כי "יש אופציות על המדף שאנחנו לא משתמשים בהן".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אובמה הדגיש לאחרונה כי שימוש בנשק כימי "משנה את חוקי המשחק". צילום של נפגע לכאורה מנשק כימי בסוריה/מערכת וואלה!, צילום מסך

ביום שני שוחחו אובמה ונשיא רוסיה ולדימיר פוטין על סוגיית הנשק הכימי בסוריה. מהבית הלבן נמסר לאחר השיחה כי נשיא ארצות הברית הדגיש את דאגתו בנושא בפני מקבילו הרוסי. "הנשיא אובמה והנשיא פוטין דנו במצב בסוריה, והנשיא אובמה העלה את חששו מפני הנשק הכימי במדינה", נכתב בהצהרת הבית הלבן. שני המנהיגים הסכימו להמשיך לשוחח בנושא וכי שרי החוץ האמריקני והרוסי, ג'ון קרי וסרגיי לברוב, ידונו אף הם בנושא. אובמה ופוטין ייפגשו בחודשים הקרובים פעמיים - בחודש יוני בוועידת G8 באירלנד, ובספטמבר בכינוס שיתקיים ברוסיה.

דבריו של אובמה הגיעו בעקבות הודעות של בכירים בממשלו על עדויות לשימוש בנשק כימי בסוריה, וכן דבריו של ראש חטיבת המחקר באגף המודיעין של צה"ל, תת-אלוף איתי ברון בנאומו בכנס המכון למחקרי ביטחון באוניברסיטת תל אביב למלחמת האזרחים בסוריה. תא"ל ברון אמר שהמשטר הסורי עושה שימוש בנשק כימי ובראשם גז עצבים מסוג סארין. לדברי ברון, הראיה לכך היא תיעוד נפגעים בעלי "אישונים מוקטנים, קצף שיוצא מהפה ועוד".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully