וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"זה יהיה העשור הדרמטי בתבל - וישראל חייבת להוביל"

ינון מגל

15.4.2013 / 14:40

בראיון חג נוקב עם ינון מגל, נשיא המדינה שמעון פרס לא מתחרט על הסכם אוסלו: "גם לפניהם היו הרוגים". על הדחת ריבלין: "חסרה דרך ארץ". על חגיגות ה-90: "לא פולחן אישיות"

צילום: דניאל בוק, עומר מירון, שי מכלוף, עריכה: יאיר דניאל, טל רזניק

רגע לפני כניסתו לעשור חייו העשירי, נשיא המדינה שמעון פרס ממשיך לשדר אופטימיות ומאמין כי יש להביט רק לעבר העתיד - ולא להתעכב על אירועי העבר. בראיון לרגל יום העצמאות ה-65 למדינת ישראל אומר הנשיא פרס כי גם לאחר שיסיים את תפקידו הממלכתי, ימשיך לפעול למען מדינת ישראל, כנראה בתפקיד ציבורי. "אני חושב שהמושג 'מנהיגות' השתנה - פעם מנהיגים היו השליטים, היום מי שרוצה להיות מנהיג צריך להיות משרת. לא רוצים שליטים".

הנשיא, שהשנה ימלאו לו 90 שנים, לא מסתכל לאחור. "אני חושב על מה שיהיה בשנה ה-91, ולא מה היה ב-90 השנים שחלפו, זה לא מעניין אותי. מעניין אותי מה יהיה מחר. כל כולי מופנה לעתיד. העבר היה, נגמר, אי אפשר לשנות אותו, מה שאפשר לשנות – זה מה יהיה מחר וזה מה שמעניין אותי". פרס, שסבור כי על האדם להיות "מאמין, סקרן, שולט בעצמו ואוהב את הזולת", אומר כי אסור לו לרדוף אחר "דברים נבובים כמו תארים, שמות ותפקידים".

שמעון פרס מתראיין לינון מגל. עומר מירון
מביט לעתיד. הנשיא שמעון פרס/עומר מירון

הוא טוען כי על אף היריבות הפוליטית בינו לבין ראש הממשלה לשעבר, יצחק רבין, לא היו ביניהם מלחמות אגו. "רבין ואני, שנינו באנו משתי אסכולות פוליטיות שונות והיינו הנציגים שלהן. זה שבעיתונים זה הפך להיות עניין אישי -זה לא מעניין אותי".

היו שם מילים מאוד חריפות שעברו ביניכם

"קורה בפוליטיקה, קורה גם בחיים. אגב, אני, עד כמה שאני יכול, לא משתמש במילים חריפות ולא במשקאות חריפים. לא בזה ולא בזה. אני חושב שצריך להיזהר משניהם".

פרס התייחס להדחתו של ח"כ ראובן ריבלין (הליכוד) מתפקיד יו"ר הכנסת – על אף הבטחותיו של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, לתמוך במועמדותו לפני הבחירות לכנסת ה-19, ואמר כי במהלך "יש חלק שהוא פוליטי ויש חלק של דרך ארץ. בסך הכול חסרה לנו כיום במדינת ישראל דרך ארץ". פרס הוסיף כי ריבלין, ששימש כיושב ראש הכנסת במשך שתי קדנציות, מילא את תפקידו היטב, והוא ראוי לכהן כנשיא המדינה. הוא הדגיש בדבריו כי אין בכוונתו להמליץ או לפסול אף אחד.

פרס, שיחסיו עם ראש הממשלה נתניהו ידעו ירידות ועליות במהלך השנים, הסביר שכיום היחסים האישיים ביניהם "טובים מאוד. באופן פוליטי - כשיש בינינו ויכוח, אני משמיע את דעתי". הוא הוסיף כי הוא מאמין לנתניהו שבכוונתו לפעול למען יישום מתווה שתי מדינות לשני עמים במשא ומתן עם הפלסטינים. פרס טען כי ניתן להגיע לפתרון עם הפלסטינים הכולל הסכם בין הצדדים.

הניסיון הוכיח בינתיים שהיו הסכמים עם הפלסטינים שהסתיימו ביותר מ-1,000 הרוגים

"לא, היו הרוגים גם קודם לכן. לפני כן היה רק מחנה אחד פלסטיני שהוא טרור. היום יש שני מחנות - מחנה אחד נגד טרור ובעד שלום, מה שלא היה אף פעם".

הנשיא לא חושש מחזרת אירועי הטרור לישראל, כפי שהיה בימי האינתיפאדה השנייה בתחילת העשור הקודם, כיוון שהפלסטינים "לא ירצו שחמאס ישתלט עליהם. יש להם את הכבוד שלהם. אני לא חושב שהצבא הירדני והכוח הביטחוני הפלסטיני יסכימו להיכנע לחמאס".

היו שלבים שבהם חשבת שאולי עשית טעות באוסלו כשחתמת על ההסכם עם ערפאת?

"אני חושב שהטעות הכי גדולה שעשינו היא שלא אישרנו את הסכם לונדון (הסכם מסגרת לכינון ועידה למציאת פתרון לסכסוך הישראלי-פלסטיני שחתם פרס עם חוסיין מלך ירדן ב-1987 – י.מ). אילו היינו מאשרים את הסכם לונדון, כל מצבנו היה שונה. אז אם לדבר על טעויות, אז יש היררכיה בין טעויות. זו בעיניי עומדת בראש ההיררכיה".

אתה עדיין חושב שערפאת היה פרטנר?

"לא היה אחר. מה, היה לך במי לבחור?"

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה
שמעון פרס עם יצחק רבין. AP
ללא מלחמות אגו. פרס עם יצחק רבין/AP

פרס, שטוען כי אינו מתחרט על כך שחתם על ההסכם, הוסיף כי גם לפני אוסלו אירעו התקפות טרור נגד יהודים. "הרי בתרצ"ח (המרד הערבי הגדול – י.מ) היו מאורעות. לפני אוסלו ולפני הכול".

בתרצ"ח לא נתנו להם את הנשק

"הבעיה היא של הנשק? באמת לא היה להם נשק? יש בעיה היום של נשק? בסוריה יש בעיה של נשק? איזה מן דיבורים אלה?".

כשהיו כותרות "פושעי אוסלו לדין", מה זה עשה לך?

"עשה לי שיש איטרים שכותבים שטויות". לדבריו, האמירות נגדו לא פגעו בו. "אני החלטתי מה יפגע בי. דברים אמיתיים יפגעו בי. דברים לא אמיתיים לא פוגעים בי".

שמעון פרס יצחק רבין ויאסר ערפאת בטקס קבלת פרס נובל. GettyImages
לא מתחרט על הסכם אוסלו. פרס עם רבין ויאסר ערפאת/GettyImages

פרס חושב שישראל לא צריכה לסגת משטחי יהודה ושומרון, אלא "לארגן בהם את הביטחון. אבו מאזן הוא היחיד שהסכים לדה-מיליטריזציה - אין דבר כזה בכל העולם. אז צריך לארגן את הביטחון, אני לא מציע לעשות הפקר".

בקרוב תתקיים ועידת הנשיא ויחגגו לך יום הולדת. אתה מרגיש שאתה נהנה מהחיבוק שאתה מקבל, מהאהבה שאתה מקבל?

"אני חושב שזה לא מאורע פרטי אלא לאומי. שום דבר לא מביא כל כך הרבה אישים ואנשי מדע לישראל כמו הוועידה הזו. אז אם השם שלי מוסיף לזה כוח משיכה, מדוע לא?"

מי מממן את החגיגות?

"לא הממשלה. תרומות".

תרומות של אנשים פרטיים?

"כן. זו הועידה הרביעית, ולא ביקשתי מהממשלה כסף והממשלה גם (לא) הייתה מוכנה לתת כסף, מפני שאילו זה היה מהממשלה, זה היה תחת פיקוח וחוקי הממשלה ולא יכולנו להביא את זה ולא את זה, וגם אנשים לא היו באים אם זה היה מהממשלה. הוועידות האלה עולות בערך 3-4 מיליון דולר והכל מתרומות".

ברור מי תורם?

"אין כאן תרומות עלומות. הכול שקוף וגלוי, חוץ מזה מה הם יקבלו בתמורה? מישהו תורם לוועידה – מה הוא יקבל?"

כבוד

"כבוד זה לא ניגוד אינטרסים".

נשיא המדינה שמעון פרס מעניק את עיטור הנשיא להנרי קיסינג'ר, יוני 2012. מארק ניימן, לשכת העיתונות הממשלתית
פרס ומזכיר המדינה האמריקאי לשעבר, הנרי קיסינג'ר, בוועידת הנשיא ב-2012/לשכת העיתונות הממשלתית, מארק ניימן

הנשיא בחר לפנות לדור הצעיר בישראל וקרא לו לגלות מעורבות בנעשה במדינה. "ראשית כל תיכנסו לחיים הפוליטיים, שם יש הכרעות. אל תקשיבו לזה שהכול מושחת או מקולקל. אין שחיתות אובייקטיבית אלא רק שחיתות סובייקטיבית. אם אתה רוצה להיות אדם הגון, אתה יכול להיות גם פוליטיקאי הגון. אף אחד לא מכריח אותך להיות בלתי הגון. הדבר השני – תעסקו בעיקר בעתיד משום שקצב השנים הוא מדהים ואסור שישראל תפגר. העשור הבא יהיה העשור הדרמטי ביותר בחיי העולם. הייתי רוצה שישראל תהיה בשורה הראשונה של התמורות האלה. הדבר השלישי – תשמרו על מה שיש במושג יהודי, כלומר התייחסות ערכית בחיים. אין דבר יותר חכם מאשר להיות אדם ערכי".

שמעון פרס מתראיין לינון מגל. עומר מירון
שמעון פרס מתראיין לינון מגל/עומר מירון

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully