וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אבו מאזן הפתיע: אישר את התפטרות סלאם פיאד

13.4.2013 / 22:21

למרות הלחץ האמריקאי, החליט יו"ר הרשות הפלסטינית לאשר את התפטרות ראש ממשלתו, כנראה בשל ההערכה הרבה מצד וושינגטון לפיאד. בין המועמדים להחליפו גם נשיא אוניברסיטה

יו"ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן, החליט הערב (שבת) לקבל את התפטרותו של ראש הממשלה הפלסטיני, סלאם פיאד. בכיר ההנהגה הפלסטיני נפגש הערב עם אבו מאזן לפגישה שארכה 20 דקות בלבד. לפי שעה לא ברור מי יירש את פיאד ששימש כראש ממשלה לסירוגין במשך שמונה שנים. בכלי תקשורת פלסטיניים פורסמו שמותיהם של ד"ר רמי חמדאללה, נשיא אוניברסיטת א-נג'אח, וכן ד"ר מוחמד מוסטפה, ראש קרן ההשקעות הלאומית הפלסטינית. פיאד, ד"ר לכלכלה בן 61, עבד בעבר בבנק העולמי וב-2006 נבחר לפרלמנט הפלסטיני מטעם תנועת "הדרך השלישית" יחד עם חנאן עשראווי. ב-2007 מונה לראש ממשלת החירום הפלסטינית. במרץ 2009 התפטר פיאד מתפקידו במסגרת המאמצים להקמת ממשלת אחדות, אך לאחר מכן חזר בו מבקשתו.

ראש הממשלה הפלסטיני, סלאם פיאד. AP
זוכה להערכה מצד האמריקאים והישראלים. סלאם פיאד/AP

ביום חמישי פרסמה סוכנות הידיעות רויטרס כי פיאד הגיש את התפטרותו אולם ההערכה הרווחת הייתה כי בשל לחץ אמריקאי אבו מאזן ידחה את ההתפטרות. המחלוקת האחרונה בין השניים פרצה לפני כמה שבועות כיוון שפיאד קיבל את התפטרותו של שר האוצר, ד"ר נביל קסיס, הנחשב למקורבו של אבו מאזן, ולא המתין לאישורו של יושב הראש. צמרת פתח לחצה לפטר את פיאד וידיעות על כך פורסמו שוב ושוב בשבועות האחרונים. ביממה האחרונה דווח כי שר החוץ האמריקאי, ג'ון קרי, התקשר לאבו מאזן ולחץ עליו שלא לפטר את פיאד - דיווח שהאיץ למעשה את החלטתו של אבו מאזן לפטר את ראש הממשלה בגלל האהדה שלה הוא זוכה בוושינגטון.

ברק אובמה ואבו מאזן בביקור ברמאללה, צרץ 2013. AP
אישר את ההתפטרות למרות הלחץ האמריקאי. אבו מאזן ונשיא ארצות הברית/AP

סיבה נוספת להחלטתו נובעת מרצונו של אבו מאזן שלא להצטייר כמי שנכנע ללחצים אמריקאיים. סלאם פיאד מונה בפעם האחרונה לתפקידו בקיץ 2007, בעקבות השתלטות חמאס על רצועת עזה. מאז הוא מכהן כראש הממשלה הפלסטיני בגדה המערבית. פיאד נחשב למקורב מאוד לבכירים בבית הלבן וכן כבעל מהלכים בצד הישראלי. נוכח הצלחותיו הרבות בתחום הכלכלי ובהשבת הביטחון לשטחי הגדה, הוא עורר עליו את קנאתם של אנשי פתח - שראו בו אויב פוליטי. למעשה אנשי התנועה לוחצים זה שנים על אבו מאזן לפטר את פיאד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully