וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לבנון: ראש הממשלה נג'יב מיקאתי התפטר מתפקידו

23.3.2013 / 1:55

לאחר שנתיים בתפקיד פיזר מיקאתי את הממשלה בתום ישיבה רצופת התנגדויות מצד נציגי חיזבאללה, וקרא להקמת ממשלת אחדות. לבנון מצויה במשבר חמור עקב זליגת פליטים סורים לשטחה

ראש ממשלת לבנון נג'יב מיקאתי הודיע אמש (שישי) על התפטרותו ועל פיזור ממשלתו, כשלושה חודשים לפני התאריך המתוכנן לבחירות לפרלמנט במדינה. מיקאתי קרא להקמת ממשלת אחדות לאומית במטרה למנוע "עימותים אזוריים ומחלוקות פנימיות". "הודעתי על פיזור הממשלה מכיוון שזו אולי הדרך היחידה להוציא את לבנון ממנהרה שסופה לא ידוע", אמר מיקאתי.

הכרזתו של מיקאתי באה שעתיים אחר ישיבת קבינט שבה נציגי חיזבאללה ובעלי בריתם הצליחו למנוע את הקמתו של גוף שיפקח על ההצבעה לפרלמנט ואת הארכת כהונתו של אשרף ריפי, מפקד כוחות הביטחון של לבנון. ריפי, כמו גם מיקאתי, הוא סוני, ובעקבות התנגדות נציגי חיזבאללה השיעים להארכת כהונתו, הוא יסיים את תפקידו בתחילת חודש אפריל.

מיקאתי נכנס לתפקידו בשנת 2011, לאחר שחיזבאללה ושותפיה הצליחו להפיל את ממשלת האחדות בראשות סעד אל-חרירי. מאז ניסה ראש הממשלה הלבנוני להרחיק את ארצו – שניהלה מלחמת אזרחים משל עצמה במשך 15 שנים – מהמשבר המתמשך בסוריה. למרות מאמציו, רק אתמול נהרגו שני בני אדם במהלך עימותים שפרצו בין תומכי המשטר בסוריה לבין מתנגדיו. אמש פרצו שוב עימותים, ותומכי מיקאתי וריפי חסמו כבישים באזור הכיכר המרכזית של טריפולי.

פליטים סורים נמלטים ללבנון מרץ 2012. רויטרס
המלחמה זולגת. פליטים סורים בלבנון, החודש/רויטרס

זליגת הפליטים הסורים ללבנון ואי-הוודאות הפוליטי במדינה הביאו זה מכבר להאטה חדה במשק ולגירעון חמור בתקציב. יחד עם זאת, ראש הממשלה לשעבר פואד סניורה אמר כי ההתפטרות "פותחת פתח לדיאלוג חדש בין המחנות הפוליטיים בלבנון".

טרם ידוע האם פיזור הממשלה יביא לדחיית מועד הבחירות שנקבע לחודש יוני הקרוב. מיקאתי עצמו ציין כי "נראה כי לא תושג הסכמה על קיום מועד הבחירות בתאריך שתוכנן במסגרת הזמן הנוכחית". לפי חלוקת הכוח הקבועה בלבנון, ראש הממשלה חייב להיות סוני, הנשיא – נוצרי מרוני ודובר הפרלמנט – שיעי.

0
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully