וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הסטודנטים שבתו: "בלי השכלה גבוהה אין עתיד"

12.3.2013 / 16:05

במוסדות ההשכלה הגבוהה מחו התלמידים והמרצים על הכוונה לקצץ בתקציבים. במקביל, ועדת הכספים בכנסת דנה בנושא וקבעה כי היא מתנגדת לקיצוץ. "אנו מתמודדים עם בריחת מוחות"

באוניברסיטאות ומכללות ברחבי הארץ השביתו בצהריים (שלישי) את הלימודים במחאה על הכוונה לקצץ בתקציב ההשכלה הגבוהה. באוניברסיטאות השונות קיימו אנשי הסגל והסטודנטים עצרות הסברה. באוניברסיטה העברית נאמו נשיא האוניברסיטה מנחם בן ששון ויו"ר האגודה יעל סיני. בן ששון אמר באירוע כי "ההשכלה הגבוהה היא לא הבעיה - היא הפתרון. אין עתיד למדינה ולחברה אם היא לא תשקיע במחקר ובהשכלה הגבוהה. הוטלה עלינו שליחות". סיני הוסיפה כי "אנחנו רוצים איכות אקדמית ומצוינות וזו אחריות משותפת של כולנו. הקיצוצים פגעו במחקר, בסטודנטים, במרצים. אנחנו ניצבים כעת בצומת ואנחנו רק באמצע הדרך. יש לנו עוד הרבה לתקן".

סטודנטים באוניברסיטת בר אילן הציבו במתחם הקמפוס פחי זבל ומשאית זבל וקראו "שלא להשליך את עתיד ההשכלה הגבוהה לפח". מיצג דומה נערך באוניברסיטת חיפה כאשר סטודנטים נשאו קברים מקלקר עליהם נכתב בין היתר "פה ייקבר פרס הנובל הבא, מערכת הביטחון, החוסן הכלכלי" ועוד. נשיא אוניברסיטת חיפה עמוס שפירא אמר כי פגיעה באקדמיה היא פגיעה בביטחונה ובעתידה של מדינת ישראל. "התוצאה של הקיצוצים בשנות האלפיים היא בעיקר בריחת מוחות", אמר. "להשקיע בדוקטור מגיל גן עולה כמיליון דולר. אנחנו מאבדים מיליארדים בעקבות בריחת המוחות. זה האתגר, זה האיום ואני אשכב אתכם על הגדר כדי שלא נחליק במדרון החלקלק הזה". באוניברסיטת תל אביב התארחו ח"כ לשעבר רונית תירוש וח"כ תמר זנדברג, ששוחחו עם והציגו את תפישתן בנושא ההשכלה הגבוהה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"להשקיע בדוקטור מגיל גן עולה כמיליון דולר". השביתה באוניברסיטת תל אביב/מערכת וואלה!, צילום מסך

רקטור אוניברסיטת תל אביב, פרופ' אהרן שי, אמר כי "כמי שעומד בראש אוניברסיטת מחקר, אני חושב שהממשלה צריכה לתת למצוינות לפרוץ קדימה. אותה מצוינות מאפשרת מחקר בתחומים שונים התורמת הן לסטודנטים, הן למחקר ולעתודה האנושית של ישראל בכלל ולהצעת הקיצוץ התקציבי במערכת תהיה השלכה שלילית משמעותית על מערך המחקר וההוראה במוסדות להשכלה גבוהה". יו"ר אגודת הסטודנטים, גלעד ארדיטי, אמר כי "היום לראשונה בהיסטוריה של מדינת ישראל אנחנו מאחדים כוחות באקדמיה וקוראים לממשלה לא לקצץ במערכת ההשכלה הגבוהה. קיצוץ בתקציב ההשכלה הגבוהה יביא לפגיעה בלתי הפיכה בסטודנטים, במחקר ובעתודה האנושית של מדינת ישראל. יריד המחאה היום מסמל את היערכות הסטודנטים למניעת כל צעד כזה מצד הממשלה". יו"ר התאחדות הסטודנטים, אורי רשטיק, אמר כי "לממשלת ישראל אסור לחזור על הטעות שעשתה לפני כעשור כאשר קיצצה את תקציב ההשכלה הגבוהה. בשלוש השנים האחרונות הצלחנו להביא את המערכת לאיזון, התאחדות הסטודנטים לא תיתן יד לפגוע אנושות במערכת ההשכלה הגבוהה בישראל".

ועדת הכספים של הכנסת דנה היום בקיצוץ בתקציב ההשכלה הגבוהה. הוועדה קבעה בתום ישיבתה כי היא "רואה בהשכלה הגבוהה מערכת חיונית לחברה הישראלית ולעתידה ומתנגדת לכל קיצוץ". בדיון התריע יו"ר הוועדה לתכנון ותקצוב פרופ' מנואל טרכטנברג מפני הקיצוץ והבהיר את החשיבות בהמשך רציפות התכנית שאמורה להוסיף כשבעה מיליארד שקלים וחצי להשכלה הגבוהה על פני תקופה של שש שנים. "אנחנו מתמודדים עם בעיות מאוד קשות כמו בריחת מוחות וירידה במספר אנשי הסגל. אנחנו רואים את זה כמשימה לאומית, לאו דווקא משימה שמשרתת את ההשכלה הגבוהה בלבד. ההשכלה הגבוהה היא איבר חשוב כדי לקדם מטרות לאומיות כמו שילוב חרדים וערבים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully