וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דריכות בגבול עם סוריה: "נערכים להידרדרות בכל רגע"

6.3.2013 / 22:48

חטיפת הפקחים על ידי כוחות המורדים ברמת הגולן היא חוליה נוספת בשרשרת התקריות בין אנשי האו"ם למורדים באסד. אך באו"ם מבינים כי הכוח נותר חיוני לשמירת היציבות באזור

צילום: סרטון חובבים שהועלה לרשת, עריכה: מיכאל ברגמן

המורדים הסורים מציגים את פקחי האו"ם החטופים

מפקדי אונדו"ף - הכוח הבינלאומי המוצב על הגבול בין ישראל לבין סוריה, סובלים מאז תחילת 2012 מהתגרויות ותקריות אש מצד חמושים הנלחמים נגד שלטונו של נשיא סוריה, בשאר אסד. בחודשיים האחרונים אירעו שתי תקריות בצדו הסורי של רמת הגולן במהלכן הגיעו חברי הג'יהאד העולמי שפועלים באזור ודרשו תוך שימוש בנשק מאנשי הכוח הפיליפיני לצאת מהנגמ"שים, למסור את כלי הנשק שלהם ולצאת משטחי הכפרים. לטענתם, כוחות האו"ם מסייעים להעביר מידע לצבא הסורי. האירועים הסתיימו ללא נפגעים, ובתום משא ומתן הושבו כלי הרכב המשוריינים לאונדו"ף. בניגוד לשתי התקריות הללו, האירוע היום הסתיים ב-20 פקחי או"ם חטופים ובדרישת כוחות המורדים מהמשטר בדמשק להסיג את כוחותיו השולטים בכפר ג'מלה.

כו"ח אונדו"ף של האו"ם המפריד בין ישראל לסוריה. רמת הגולן, מרץ 2012. רויטרס
אנשי אונדו"ף בגבול ישראל-סוריה/רויטרס

תקריות האש הקודמות הוצנעו על ידי כוחות האו"ם ולא התפרסמו בכלי התקשורת, בעיקר כדי לא לעורר ביקורת במדינות ששלחו כוחות לאזור המפורז. גורם בכיר במערכת הביטחון אמר לוואלה! חדשות כי "האו"ם מבין היטב את חשיבות הצבת הכוחות בשטח הסורי, במיוחד בעת הנוכחית, כדי לנסות לשמור על היציבות גם אם מדובר באירוע זמני. בשנה האחרונה רק מדינה אחת החליטה שלא לחדש את הכוח שלה ומדובר בכוח מאוד מצומצם". בשנת 2012 החליטו מפקדי אונדו"ף לרכז את הפעילות מחוץ לכפרים שבהם התנהלה לחימה בין כוחות מורדים וג'יהאד עולמי לבין הצבא הסורי, שחלק מחייליו בחר ללבוש בגדי אזרחים ולהילחם במורדים תוך כדי שהם היטמעות באוכלוסייה. באפריל 2012 הגיעו בכירים בממשל הקרואטי לאזור רמת הגולן וביקרו את אזרחיהם שמשרתים כחיילים בכוח אונדו"ף. מפקדי הכוח הציגו תכניות פעולה למקרה של הידרדרות בתיאום עם ישראל. הגורם הביטחוני אישר כי צה"ל, באמצעות קציני קישור, יתאם קליטה של הכוחות למקרה של הידרדרות מידית. "אנחנו מעריכים שהידרדרות כזו עשויה להתרחש ללא התרעה מוקדמת", הסביר הבכיר.

תמונה מתוך סרטון המורדים בסוריה, מרץ 2013. צילום מסך
המורדים הסורים/צילום מסך

לדבריו, בצה"ל ובמערכת הביטחון נערכים כבר יותר משנה להידרדרות בזירה הסורית ולשם כך הוחלט על הקמת מכשול באורך של 70 קילומטרים בגבול הסורי, כולל הטמעת מערכות מתקדמות וחיישנים שמאפשרים לעקוב אחר המתרחש בגבול ובעומק השטח הסורי. יחידות מיוחדות יפעלו כדרך קבע בגבול. עוד הדגיש הגורם כי צה"ל ערך תרגילים שונים, חלקם בהפתעה, כדי לאמן את הכוחות למצב של הידרדרות מידית. "בצד הסורי של רמת הגולן מתנהלת לחימה יום-יומית בין הצבא הסורי למורדים. חלק מהלחימה זולג בטעות מדי פעם לישראל. החשש העיקרי הוא מהתגברות של פעילות ג'יהאד עולמי, שמתרכזת באזור, ובבוא היום תהיה מכוונת נגד כוחות צה"ל. כרגע זה לא נראה לעין. אנחנו נכנסים לתגובה רגישה אבל עם רגישות רבה".

משנת 1973 מוצבים יותר מ-1,000 חיילי או"ם ברמת הגולן. החיילים, מיפן, קנדה, פיליפינים, קרואטיה והודו, נעים בשריוניות וכלי רכב ממוגנים. הם מצוידים בכלי נשק קל כדי להגן על עצמם אך לא כדי להילחם בכוחות עוינים. המנדט שניתן להם מטעם האו"ם הוא לדווח על כל הפרה של הסכם הפסקת האש בין ישראל לבין סוריה, מאז מלחמת יום הכיפורים. ההסכם אוסר על צבא סוריה לנוע בשטח המפורז – במרחק כמה מאות מטרים מגדר הגבול.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully