וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דיווח בסוריה: המורדים השתלטו על מתקן הגרעין בדיר א-זור

23.2.2013 / 0:36

רשת "אל-ג'זירה" דיווחה כי הצבא הסורי החופשי השתלט על המתקן שלפי מקורות זרים הופצץ על ידי ישראל ב-2007. מוקדם יותר נפגעו עשרות מהפצצות בחלב: "משפחות תחת ההריסות"

צילום: רויטרס, עריכה: יאיר דניאל

(הפיגוע בדמשק, שלשום)

פעילי אופוזיציה סורים דיווחו אמש (שישי) כי הצבא הסורי החופשי השתלט על המרכז למחקרים גרעיניים "אל-כבר" שבדיר א-זור, אשר על פי פרסומים זרים הופצץ על ידי ישראל ב-2007. רשת "אל-ג'זירה" דיווחה כי כוחות המורדים השתלטו גם על גדוד 113 של חיל האוויר הסורי שבעיר וכן על מבנים נוספים באזור.

כור גרעיני בליד העיר דיר א-זור בסוריה שנבנה בסיוע צפון קוריאה והופצץ לפי מקורות זרים ב-2007 על ידי ישראל. AP
המתקן למחקרים גרעיניים בדיר א-זור/AP

מוקדם יותר אמש דיווח ארגון זכויות האדם הסורי כי לפחות 29 בני אדם נהרגו ועוד עשרות נפצעו בשלושה פיצוצים של הצבא הסורי במזרח העיר חלב שבצפון סוריה. לדברי דובר הארגון רמי עבד אל-רחמן, מספר ההרוגים צפוי לעלות. פעילי זכויות אדם סורים דיווחו כי הפיצוצים גרמו להרס רב של בתים וקברו משפחות בבתיהן. אחד מהם, באארה אל-יוסף, סיפר כי אחד מהטילים שנורו לאזור התפוצץ בשכונת ארד אל-חמרה – דבר שהביא להרס של 30 בניינים. "יש משפחות שקבורות תחת שברי האבנים", אמר האיש, "דבר לא יכול לתאר את זה, זה מראה מחריד".

עשרות נפגעים בהתפוצצות שני טילים בעיר חלב, סוריה, 22 בפברואר 2013. רויטרס
משפחות נקברו תחת הריסות הבתים חלב, אמש/רויטרס

בסרטון וידיאו שהופץ על ידי פעילים נראים בניינים בוערים ואזרחים שפינו את הפצועים למכוניות בטרם אלה הועברו לטיפול בבתי החולים. בגלל החשיכה ששררה בעת צילום הסרטון, קשה לאמוד את היקף הנזק.

במקביל, חידשו אתמול מנהיגי האופוזיציה הסורית את מאמציהם ליצור ממשלה זמנית במטרה למנוע את הידרדרות המצב בסוריה. גורם ב"קואליציה של קבוצות האופוזיציה" אמר כי הוחלט לקיים פגישה באיסטנבול ביום שבת הבא במטרה למנות ראש ממשלה שיעמוד בראש הממשלה הזמנית. דיפלומט שמצוי בקשר עם גורמי האופוזיציה אמר כי "המצב הוא שכאוס שולט באזורים ששוחררו, בעוד שבאופן יחסי, באזורים הנשלטים על ידי המשטר. יש עדיין דלק, חשמל ושירותים בסיסיים.

עשרות נפגעים בהתפוצצות שני טילים בעיר חלב, סוריה, 22 בפברואר 2013. רויטרס
אחד מהטילים הרס 30 בניינים/רויטרס

שלשום דיווח ארגון זכויות האדם הסורי כי לפחות 31 בני אדם נהרגו בפיצוץ שאירע בשעת בוקר ליד משרדי מפלגת הבעת' בדמשק. הממשלה הסורית הודיעה כי "קבוצת מחבלים" המתנגדת למשטרו של הנשיא בשאר אסד ביצעה את פיגוע ההתאבדות. סוכנות הידיעות הסורית דיווחה כי בין ההרוגים גם ארבעה ילדים. עוד דווח כי נעצר אדם החשוד כמחבל שהתכוון לבצע פיגוע נוסף, כשברשותו 300 קילוגרמים של חומר נפץ. הדיווחים בסוריה ציינו כי מרבית ההרוגים הם אזרחים, ומקצתם אנשי כוחות הביטחון. פעילי אופוזיציה אחרים אמרו כי מניין ההרוגים הגיע לכ-40, ומסרו כי עוד 70 בני אדם לפחות נפגעו בפיצוץ.

אתמול גינה מזכ"ל האו"ם באן קי-מון את הפיגוע בדמשק. דוברו מסר כי "המזכ"ל מגנה את סדרת הפיגועים באזורים מאוכלסים בבירת סוריה דמשק. המזכ"ל חוזר על עמדתו הברורה כי השימוש באלימות רק יוביל לעוד סבל והרס, וכי פתרון מדיני הוא הפתרון היחיד".

בתוך כך הודיעה שלשום לראשונה האופוזיציה הסורית כי הפציצה שני יעדים של חיזבאללה. רמטכ"ל צבא סוריה החופשי, גנרל סאלים אידריס, אמר כי אנשיו הפציצו עמדה אחת בסוריה ועוד אחת בעיירה הרמל שבלבנון. סוכנות הידיעות הטורקית "אנטוליה" דיווחה מפי מקורות בלבנון כי חיזבאללה העלה את הכוננות בקרב לוחמיו בשמונה כפרים בגבול בין סוריה ולבנון. כמו כן, הארגון הכין טילים וארטילריה למקרה של צורך להשיב באש. פעילי אופוזיציה מסרו לרשת "אל-ערבייה" כי הקרבות בין מתנגדי הנשיא בשאר אסד לבין חיזבאללה התפתחו בשל ניסיון של פעילי ארגון הטרור לחדור לתוך שלושה כפרים חדשים בסוריה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully