וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ידלין: "התפרקות סוריה תשפר מצב ישראל"

4.2.2013 / 10:55

ראש המכון למחקרי ביטחון לאומי אמר שהציר הרדיקלי שבראשו עומדת סוריה, נשחק. "לא רואה עימות צבאי מול ישראל". בנוגע לאיום האירני אמר: "נצטרך להחליט עד האביב"

צילום: טל אנגלנדר, עריכה: רן מנחם

ראש המכון למחקרי ביטחון לאומי, אלוף (במיל') עמוס ידלין, הציג היום (שני) את עיקרי הממצאים שעולים מהדו"ח השנתי של המכון, ובו ההערכה האסטרטגית אודות האיומים כלפי ישראל. "הציר הרדיקלי נגד ישראל נסדק ונשבר. במרכז הציר עומדת סוריה, שהולכת ונשחקת. העולם הסוני הערבי הולך נגדה. זו התפתחות חיובית", אמר.

חרף החשש בקרב ההנהגה בישראל מהתפרקות סוריה ועימות מולה, ציין ידלין כי השינוי שמתחולל בקרב השכנה מצפון הוא דווקא "ההזדמנות הגדולה ביותר" של ישראל. "ההוצאה של סוריה מהציר הרדיקלי ונפילתה היא בשורה אסטרטגית למדינת ישראל", אמר. ידלין הסביר כי לא משנה איך סוריה העתידית תיראה - סונית קיצונית או מפוצלת לכמה מדינות - היא תהיה עסוקה בלבנות את עצמה. "לכן יש פה שיפור במצב האסטרטגי. אני לא רואה איך סוריה פונה לעימות צבאי מול ישראל".

ידלין, ששימש בתפקידו האחרון בצה"ל כראש אמ"ן, התייחס לתקיפה שבוצעה בסוריה לפי פרסומים זרים על ידי ישראל, ואמר כי ניסיון העברת המערכת לחיזבאללה, מהווה הפרה בוטה של החלטת מועצת הביטחון 1701 מ-2006 שקבעה כי למנוע הכנסת נשק ללבנון, "כולל הבטחה לרוסים לא להעביר מערכות מתקדמות ביותר לחיזבאללה". לטענתו, אסד יחזיק מעמד כל עוד הצבא תומך בו: "נקודת החולשה של אסד תהיה ברגע שהרוסים כבר לא יעניקו לו הגנה. ההצבעה שלהם במועצת הביטחון מונעת תקיפה".

קרבות בין כוחות המורדים בסוריה לבין צבא אסד. רויטרס
"סוריה תהיה עסוקה בלבנות את עצמה". הלחימה בסוריה/רויטרס

עם זאת, לדברי ידלין האיום המשמעותי ביותר בשנה החולפת נותר זה האירני. "היא השלימה את כל המרכיבים שמאפשרים לה לפרוץ לפצצה גרעינית. לאירן יש את כל האמצעים לייצר פצצה גרעינית ברגע שהיא תחליט", הזהיר. ראש המכון הסביר כי בעיני האירנים זמן הפריצה ארוך, ועל מנת לקצרו הם צריכים כמות גדולה של צנטריפוגות. "יכול להיות שבשנה הקרובה הם יחליטו לפרוץ", הוסיף ידלין וציין כי הדבר מהווה אתגר משמעותי שיחייב את ישראל וארצות הברית לפעול. "להחלטה בנושא הזה נגיע בשלהי האביב או בקיץ", אמר.

לדבריו, הסבב הנוסף במשא ומתן מול אירן נועד לתת לה לרדת מהעץ בכבוד. "אחרי שלא יושג הסכם, תגיע שוב השאלה איך עוצרים את פרויקט הגרעין האירני - במערכה חשאית או בפעולה מלחמתית. אם תהיה פעולה צבאית, האירנים לא יופתעו. הם יגיבו אבל בצורה ממוקדת כדי לא להרחיב את אופן התגובה של הגל השלישי. הם יודעים שהנזק יהיה גדול מאוד עבורם".

לטענתו, גם מהסוגיה האירנית ניתן לשאוב הזדמנות - שכן המדינה הסוניות, בהן טורקיה וסעודיה, מבינות את האיום שטהרן יוצרת. "יש פה הזדמנויות לשפר את מערכת היחסים עם טורקיה ומצרים כמו גם ליצור בריתות חדשות. זה מותנה בחידוש המשא ומתן עם הפלסטינים", הסביר.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
המשאיות הסוריות שלכאורה הובילו את הטילים/מערכת וואלה!, צילום מסך

איום נוסף שהציג ידלין הוא השתלטות פוליטית של חמאס על הגדה המערבית, בצל ההתפייסות עם פת"ח. עם זאת, הוא טען כי השתלטות צבאית אינה תרחיש סביר. "פעם אחרי פעם כשהם מאיימים בקריסה עצמית הם מתאוששים", אמר ידלין בנוגע למצבה של הרשות. בנוגע לתהליך השלום אמר כי ישראל צריכה להציג עמדה למשא ומתן המדיני. "צריך להתניע אותו ולהעביר את הכדור למגרש של הפלסטינים", אמר והבהיר
כי אף שיש אפשרות לסירוב מצד הרשות "לפני כן יש להניח הצעה הוגנת".

בסוף השבוע התייחס ידלין לתקיפה שבוצעה בסוריה וניסה להנמיך את הלהבות. לדבריו, "לסוריה ולחיזבאללה אין אינטרס לצאת למלחמה נגד ישראל". עם זאת, בראיון שהעניק לאולפן שישי בערוץ 2 ידלין כי לפי תפיסת הביטחון של ישראל, ישנם מקרים בהם נדרש לקום ולעשות מעשה. "מדינת ישראל יודעת לצאת ולעשות פעולה אקטיבית כנגד איום", הוסיף.

ידלין נגע גם באפשרות של תקיפה ישראלית באירן או בסוריה והסביר כי השאלה שיש לשאול לפי יציאה למלחמה היא האם הפעולה תשיג את מטרתה ובאמת תעצור את האיום המתהווה. לדבריו, לחיזבאללה יש עשרות אלפי רקטות קצרות טווח ו"מספר מכובד של טילים שיכולים להגיע לתל אביב". הוא הסביר כי חיזבאללה הוא "ארגון הטרור היחיד בעולם שיש לו טילים ארוכי טווח, שמנסה להשיג הגנה אווירית וטילי חוף ים ונשק כימי". לדבריו, "כל ההגדרות האלה הוגדרו על ידי ישראל כקו אדום".

אתמול נרשמה התייחסות ראשונה של בכיר בהנהגה הישראלית לתקיפה בסוריה. במהלך ועידה ביטחונית במינכן, אמר שר הביטחון אהוד ברק, כי "מה שקרה בסוריה לפני כמה ימים הוא הוכחה לכך שאנו מתכוונים למה שאנו אומרים". לדבריו, "לא יהיה זה נכון לאפשר לחיזבאללה להתחמש במערכות נשק מתקדמות", והוסיף כי יש מחיר לפעולות מסוג זה. שר הביטחון ציין כי הוא אינו מבין כיצד אירן וחיזבאללה מסכימות לתמוך במעשי המלחמה המתבצעים בסוריה. "חיזבאללה ולבנון הן בנות הברית האחרונות של אסד. נפילתו הקרובה תהיה עבורן מכה אנושה".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
יעד התקיפה/מערכת וואלה!, צילום מסך

התמונות ששודרו שלשום בטלוויזיה הסורית, ואשר מתעדות לכאורה את הנזקים שנגרמו מההפצצה הישראלית ב"מתקן המחקר המדעי" בג'ומראיא שבצפון מערב דמשק, מסייעות לשפוך אור מסוים על שהתרחש ככל הנראה במקום. בתמונות נראים כלי רכב רבים ובהם משאיות שנהרסו כליל כתוצאה מהתקיפה הישראלית לכאורה, בקרבת המתקן. המראות הללו הולמים דווקא את הדיווח בתקשורת האמריקנית בדבר הפצצת שיירה של משאיות שהובילו טילי sa-17 שיצאה מאותו מתקן ויעדה חיזבאללה, לבנון. המתקן עצמו שבפרברי דמשק, מרוחק רק כ-30 קילומטרים מהגבול וייתכן שמטרת הפגיעה באותן משאיות הייתה להעביר מסר לשלטונות הסוריים כי לא רק שבצד הישראלי יודעים על הכוונה להעביר את הטילים, אלא גם על המתרחש במתקן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully