וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שני הרוגים ופצועים בפיגוע בשגרירות ארה"ב בטורקיה

מחבל מתאבד התפוצץ מחוץ לשגרירות בטורקיה. שני בני אדם נהרגו ומספר בני אדם נוספים נפצעו בהם כמה במצב קשה. כוננות גבוהה בשגרירויות ארה"ב בעולם. ארדואן: "להיאבק בטרור"

צילום: רויטרס עריכה: טל רזניק

שני בני אדם, אחד מהם ככל הנראה מאבטח, נהרגו ומספר בני אדם נוספים נפצעו בפיגוע התאבדות מול שגרירות ארצות הברית באנקרה – כך דווחו היום (שישי) כלי התקשורת בטורקיה. מחבל מתאבד שהגיע לכניסה הצדדית לשגרירות נבלם ככל הנראה על ידי מאבטח ופוצץ את מטען החבלה. שגריר ארצות הברית בטורקיה, השגריר פרנסיס ריקיארדון, מסר לרשויות כי אחד מעובדי השגרירות, אזרח טורקי, נהרג בפיצוץ. עובדת של השגרירות נפצעה באורח אנוש בפיצוץ וגבר נוסף נפצע קשה אף הוא. כארבעה בני אדם נוספים נפצעו באורח קשה.

ראש ממשלת טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן, אמר בראיון לטלוויזיה הטורקית כי מחבל מתאבד ביצע את הפיגוע. ארדואן קרא לעולם בשידור חי "להיאבק בטרור". דוברת משרד החוץ בוושינגטון, ויקטוריה נולנד, אמרה כי ארצות הברית תשתף פעולה עם טורקיה בחקירת הפיגוע. "אנחנו עובדים עם הטורקים בשיתוף פעולה מלא וכך נוכל לעשות הערכה מדויקת של הנזק והקורבנות ולפתוח בחקירת פיגוע הטרור", אמרה. במקביל, שר הפנים הטורקי אמר כי הוא מאמין שהמחבל שהתאבד מחוץ לשגרירות הוא אזרח טורקיה. כמו כן, הקונסוליה האמריקאית באיסטנבול הזהירה את אזרחיה ארה"ב מפני ביקור ברחבי טורקיה עד להודעה חדשה. "משרד החוץ מייעץ לאזרחי ארצות הברית המתגוררים בטורקיה להגביר את ערנותם, להימנע מאזורים בהם התרחשו פרעות וכן להימנע מהפגנות ומכינוסים גדולים", נמסר בהצהרת הקונסוליה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
עשן עולה מבניין השגרירות בטורקיה/מערכת וואלה!, צילום מסך
הרוגים בפיגוע התאבדות מול שגרירות ארצות הברית בטורקיה. רויטרס
ההרס בבניין השגרירות/רויטרס

המחבל נכנס לבידוק הביטחוני ועבר במכונת שיקוף בכניסה המובילה למבקשי אשרות ביקור בארה"ב – כך דווח ברשת NBC. כתבת BBC שהגיעה לזירה סיפרה כי המשטרה כיתרה את המבנה והדרך המובילה למבנה. עוד סיפרה כי המצב "כאוטי מאד וסירנות של משטרה נשמעות בכל מקום". בניין השגרירות, הנמצא תחת אבטחה כבדה, סמוך למספר שגרירויות אחרות, בהן של גרמניה וצרפת.

מושל אנקרה אישר שמחקירה מודיעינית עולה כי מחבל מתאבד אחראי לפיצוץ בשגרירות. "נשמע פיצוץ אדיר, זה קרה כשישבתי בחנות שלי. ראיתי מה שנראה כמו חלקי גופה של אחד ההרוגים על הקרקע", סיפר סוכן הנסיעות קמייאר בארנוס שהחנות שלו ממוקם כמאה מטרים ממקום הפיצוץ. עד ראייה אחר סיפר כי אמבולנסים רבים וכוחות הצלה הגיעו למקום. עוד סיפרו כי עשן עולה מהכניסה הצדדית של השגרירות, נזק נגרם למבנה ורסיסים התפזרו ברחוב.

זירת הפיגוע מחוץ לשגרירות האמריקנית באנקרה, שישי. רויטרס
כוחות הביטחון סגרו את הרחובות הסובבים את אזור הפיגוע/רויטרס

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, גינה את הפיגוע והביע השתתפות בצער העם הטורקי. בעקבות הפיגוע, שיגר נתניהו איגרת לנשיא ארה"ב, ברק אובמה, בה כתב כי "אני מזועזע מהמתקפה נגד שגרירות ארה"ב באנקרה. מעשים אלימים שכאלה מזכירים לנו את הסכנה שאליה חשופים אלה שמייצגים אותנו באומץ מעבר לים, ואת האיומים מצד אלה המתנגדים לחופש וממשיכים לתקוף את אלה שאוהבים חיים וחירות. לבנו עם העם האמריקני".

הרוגים בפיגוע התאבדות מול שגרירות ארצות הברית בטורקיה. רויטרס
החור שנפער בעמדת השמירה כתוצאה מהפיצוץ/רויטרס

המשטרה הטורקית חושדת כי המחבל המתאבד השתייך לקבוצה מיליטנטית שמאלנית-קיצונית. רשת הטלוויזיה הטורקית TRT דיווחה כי המחבל כנראה בשנות ה-30 לחייו וריצה מאסר בכלא בעבר. עם זאת, אף ארגון עוד לא נטל אחריות לפיגוע, אך ידוע כי מורדים כורדים וגורמים איסלמים קיצוניים פעילים באזור טורקיה. המורדים הכורדים, הנלחמים על זכותם לאוטונומיה באזור הדרום מזרחי בו הם הקבוצה הדומיננטית ביותר, הגבירו באופן דרמטי את מתקפותיהם בטורקיה בשנה האחרונה. בנוסף, קיצוניים איסלמים הקשורים לארגון אל-קאעדה היו אחראים לפיגועים באיסטנבול בשנת 2003 נגד הקונסוליה הבריטית, בנק בריטי ושני בתי כנסת, בהם נהרגו 58 בני אדם.

דיפלומטים אמריקנים בטורקיה היו למטרה גם בשנת 2008, אז שלושה חמושים ושלושה שוטרים טורקיים נהרגו במתקפה מחוץ לקונסוליית ארה"ב באיסטנבול. בחודש ספטמבר האחרון נרצח שגריר ארצות הברית בבנגזי, כריסטופר סטיבנס, ושלושה אזרחים אמריקנים נוספים בתקיפה של אנשי מיליציה חמושים את הקונסוליה האמריקאית בבנגאזי. התקיפה אירעה במחאה על סרט שהופק בארצות הברית, ואשר לטענת החמושים "פוגע בכבודו של הנביא מוחמד".

בהכנת הידיעה השתתפה טל שלו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully