וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דו"ח: אירן תוכל לבנות פצצה גרעינית עד אמצע 2014

14.1.2013 / 18:14

מסמך עצמאי שחיברו חמישה מומחים בארה"ב קורא לנשיא אובמה לשקול תקיפה צבאית באירן ולהחמיר בסנקציות המוטלות עליה, מחשש שטהרן תאיץ בחשאי את מהלכי ההעשרה שלה

עד אמצע 2014, תוכל אירן להפיק מספיק אורניום מועשר כדי לבנות פצצה גרעינית אחת או יותר, ולכן ארצות הברית ובנות בריתה צריכות להגביר את העיצומים על טהרן לפני שהקו הזה ייחצה - כך קובע דו"ח עצמאי שחיברו כמה מומחים אמריקנים. לדעת אותם מומחים, הנשיא ברק אובמה צריך לומר בבירור שארה"ב תנקוט פעולה צבאית נגד אירן, כדי למנוע ממנה להתחמש בנשק גרעיני.

בדו"ח, בן 154 עמודים, שכותרתו "אסטרטגיה אמריקנית לאי-הפצת נשק במזרח התיכון המשתנה", נכתב כי "בהתבסס על המסלול הנוכחי של תכנית הגרעין של אירן, אנחנו מעריכים שאירן תוכל להגיע לנקודה קריטית ביכולותיה באמצע 2014". הדו"ח מגדיר את "הנקודה הקריטית" כנקודה שבה יהיה ברשות אירן די אורניום ברמת העשרה גבוהה, המספיקה לייצור פצצה גרעינית אחת או יותר, מבלי שהמערב יבחין בכך.

המתקן להעשרת אורניום בנתנז, אירן. GettyImages
המתקן להעשרת אורניום בנתנז/GettyImages

דיוויד אלברייט, ראש המכון למדע ולביטחון בינלאומי בוושינגטון ואחד ממחברי הדו"ח, אמר כי עד 2014, תוכל אירן לבנות מתקן חשאי להעשרת אורניום, או להגדיל את מספר הסרכזות (צנטריפוגות) בתכנית הגרעין שלה. "אנחנו לא יודעים אם יש מתקן העשרה סודי והתקדמות משמעותית בהעשרה האורניום כרגע", אמר אולברייט. "אבל יש דאגה חמורה שאירן תוכל לבנות מתקן כזה", אמר.

עם זאת, הדו"ח שחיברה הקבוצה ממליץ להגביר את העיצומים המוטלים על טהרן, מחשש שבעתיד יהיה "קשה הרבה יותר לעצור את תכנית הגרעין הצבאית שלה". פרט לאולברייט, בחיבור הדו"ח השתתפו, בין היתר, מרק דובוביץ, מנהל "הקרן להגנת הדמוקרטיות", ולאונרד ספקטור, סגן מנהל מרכז ג'יימס מרטין למחקרים אי-הפצת נשק. הדו"ח הוא עצמאי, ומחבריו העידו כי הם אינם מייצגים בו את מכוניהם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully