וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הושלם פינוי המאחז הפלסטיני, "עשרות נעצרו"

יהושע בריינר וניר יהב

13.1.2013 / 7:15

לטענת הפלסטינים, בין העצורים גם בכיר פתח מוסטפה ברגותי, והמשטרה נהגה ב"ברבריות" והפעילה כוח רב, בעוד שבישראל מבהירים כי לא היו עימותים. צה"ל מנע גישת כתבים וצלמים

צילום: רויטרס, עריכה: גדי וינסטוק

תוך פחות משעה פונו הלילה (ראשון) כ-120 פלסטינים מהמאחז שהקימו בשטח E1, חלקם התנגדו פאסיבית ופונו על ידי ארבעה שוטרים. הם הועלו על גבי טיוליות שפיזרו אותם במקום מרוחק בגדה. בין הפלסטינים שפונו היו כ-25 עיתונאים פלסטינים אשר היו במקום מבעוד מועד. איש לא התנגד באלימות. הפלסטינים דיווחו כי במהלך הפינוי נפצעו שישה באורח קל ופינו עצמם לבית החולים ברמאללה, וכי עשרות נעצרו בסך הכל. על כוחות היס"מ פיקד ממלא מקום מפקד מחוז ש"י, תנ"צ קובי כהן.

בניגוד למקובל, אסר אלוף פיקוד מרכז, ניצן אלון, את כניסת כלי התקשורת לשטח הפינוי. בכך מנע מכלי תקשורת לתעד את האירועים במקום. כתבים שנעצרו במחסומים הסמוכים הביעו תרעומת על התנהלות הצבא ואמרו כי מדובר בפגיעה בחופש העיתונות.

הפלסטינים, מצדם, טענם כי הכוחות הישראלים הפעילו עליהם כוח רב, והתנהגו ב"ברבריות" בעת הפינוי. בין היתר, נטען כי גם בכיר פתח וחבר הפרלמנט הפלסטיני, מוסטפה ברגותי, היה בין העצורים. דובר פתח, אחמד עסאף, אמר כי הפינוי לא יהיה הסוף למאבק להוכיח שלפלסטינים זכות על כל האדמות הפלסטיניות. "נמשיך להיאבק בכיבוש ולהקים כפרים לאורך כל המדינה. נעשה הכל למרות הדיכוי הישראלי והטרור המאורגן של ישראל".

פינוי המאחז הפלסטיני בשטח E1, ינואר 2013. רויטרס
חלק מהפלסטינים התנגדו פאסיבית לפינוי/רויטרס

הוועדה המתאמת של המאבק העממי מסרה בתגובה לפינוי כי "למרות שפונינו, כוחנו היה גלוי לכל - ועדות לכך היא העובדה שהמשטרה נזקקה למאות שוטרים מיחידות מיוחדות כדי לפנותנו. למרות שהמשטרה העמידה פנים כי ביצעה פינוי בלתי-אלים, יש שישה פצועים בקרב המפונים, חלקם כתוצאה מאגרופים שחטפו בפניהם על ידי השוטרים. גם אנשי התקשורת הותקפו ולא הותר להם לסקר את הפינוי. הפינוי הוא בלתי חוקי מאחר שבאב א-שמס הוקם על אדמה פלסטינית פרטית. הפעולה נתנה השראה לכל תושבי הכפר, כמו גם ליתר הפלסטינים ברחבי העולם. זה לא הסוף של המאבק העממי. נמשיך במלוא הכוח".

"מדובר ב-30 אוהלים שמהווים אבן שואבת למאות פלסטינים ופעילים זרים", נכתב בעמדת המדינה, "הקמת האוהלים והשהיה במתחם הינה בבסיסה פעולת מחאה והתרסה המיועדות לגרום למהומות בעלות השלכות לאומיות ובינלאומיות". מעמדת המדינה עולה כי חלק מהאוהלים שהוקמו על ידי הפלסטינים ממוקמים על קרקע פרטית ומרביתם על אדמות מדינה, וכי בכל מקרה מתכוונת המדינה לפנות את הפלסטינים מהמקום.

"על-פי הערכתם המקצועית של גורמי הביטחון וכוחות המשטרה", נכתב בתשובת המדינה, "הותרת האנשים בשטח והותרת האוהלים על כנם, בשים לב לרגישות השטח הקונקרטי, יוצרת מוקדי חיכוך בעייתיים ביותר, שצפוי כי הם עתידים להיות מלווים בהפרות סדר קשות ונרחבות. הדברים נאמרים הן על פי ניסיון העבר, הן על פי מודיעין עדכני". בין היתר גם הוגש לבג"ץ במעטפה סגורה תצהיר סודי , ככל הנראה של השב"כ, ובו מידע מודעיני על השלכות השארת המאחז במקומו.

(עדכון ראשון: 03:00)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully