וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מרקל לנתניהו: "הסכמנו שלא להסכים על ההתנחלויות"

טל שלו

6.12.2012 / 15:09

על רקע המתיחות בין ישראל וגרמניה, נפגש ראש הממשלה עם הקנצלרית, ואמר לה: "לא התייאשתי מלנסות להגיע להסכם". לצד הביקורת הדגישה מרקל: "היחסים החזקים בינינו לא ישתנו"

"על התנחלויות אנחנו מסכימים שלא להסכים", כך אמרה היום (חמישי) קנצלרית גרמניה, אנגלה מרקל, בהצהרות משותפות שנשאה עם ראש הממשלה בנימין נתניהו במהלך ישיבת ממשלה משותפת בברלין. על רקע הזעם הגרמני על החלטת ישראל לבנות בהתנחלויות בתגובה למהלך הפלסטיני באו"ם אמרה מרקל כי "זה נושא שדובר עליו שוב ושוב. אמרתי את דעתי בבירור. אנחנו, כשותפים קרובים, יכולים לתת את ההערכה שלנו אם זה נכון או לא נכון לקידום פתרון של שתי מדינות, ויש אי-הסכמה על הנקודה הזאת". מרקל הדגישה כי "היחסים בינינו לא משתנים והם חזקים מספיק כדי להתגבר על ההבדלים הללו בינינו".

פגישת ראש הממשלה בנימין נתניהו עם קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל בברלין. עמוס בן גרשום, לשכת העיתונות הממשלתית
"כשותפים קרובים אנו יכולים לתת את ההערכה שלנו אם זה נכון או לא". מרקל ונתניהו, היום/לשכת העיתונות הממשלתית, עמוס בן גרשום

מרקל קראה להמשיך לעבוד על פתרון של שתי מדינות ואמרה כי "אנחנו רוצים לראות מדינה יהודית לצד מדינה פלסטינית, לחדש את המשא ומתן ולהימנע מצעדים חד-צדדיים". הקנצלרית הדגישה כי ביטחון ישראל הוא חלק מתפיסת הביטחון של גרמניה, כפי שבאה לידי ביטוי בתמיכה שהעניקה ממשלתה למבצע "עמוד ענן" ברצועת עזה. "יש קונצנזוס בין המדינות ורוח חברית. ברור לנו שישראל היא המדינה הדמוקרטית היחידה באזור, ויש לנו איתה יחסים אסטרטגיים לאורך השנים". נתניהו הודה למרקל על דבריה ואמר כי הוא מעריך את הזמן שהיא מקדישה לחיזוק היחסים. "אין לי ספק לגבי המחויבות העמוקה שלך לביטחון ישראל ולרווחת המדינה היהודית", אמר נתניהו, שהדגיש כי במהלך השיחות "דיברנו על ההסכמות הרבות שיש לנו בתחומים שונים ועל ההבדלים בעמדות - ויש גם כאלה".

"ישראל ריבונית ותחליט בעצמה"

נתניהו ומרקל נפגשו היום בפעם השנייה, במקביל לישיבת ממשלה משותפת של שרים בכירים משני הצדדים בה חתמו שתי המדינות על שורה של הסכמים להרחבת שיתוף הפעולה. בראש סדר היום עמדו האירועים המדיניים האחרונים בחזית הפלסטינית, אך הפגישה עסקה גם בשורה ארוכה של נושאים אזוריים, ביניהם המאבק למניעת גרעין אירני, החשש מגורל מאגרי הנשק הכימי בסוריה, האירועים האחרונים במצרים והשמירה על הפסקת האש ברצועת עזה. "אני יוצא מהשיחות כשיש לנו חבר ושותף לביטחון ושלום במזרח התיכון, בזמן שאנחנו מבקשים להעניק תקווה לעמים שלנו דורות קדימה", אמר נתניהו בסוף הפגישה.

מרקל ניסתה לעמעם את הביקורת בפומבי, ובתשובה לשאלה בנוגע להחלטת ישראל לבנות באזור E1 המחבר בין ירושלים ומעלה אדומים, שבה והדגישה: "אנחנו מסכימים שלא להסכים בסוגיית ההתנחלויות, אך זה לא מונע מאיתנו לחלוק דעות דומות בסוגיות ביטחוניות שחשובות לישראל. ישראל היא מדינה ריבונית והיא תחליט בעצמה".

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio
פגישת ראש הממשלה בנימין נתניהו עם קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל בברלין. עמוס בן גרשום, לשכת העיתונות הממשלתית
חתמו על שורה של הסכמים להרחבת שיתוף הפעולה. שרי ישראל וגרמניה לצד נתניהו ומרקל/לשכת העיתונות הממשלתית, עמוס בן גרשום

נתניהו הדגיש בפני מרקל כי "כל ממשלות ישראל בנו בשכונות של ירושלים ובגושי ההתנחלויות. מדובר בפרברים של ירושלים ותל אביב, ואין שינוי לגבי זה. E1 זה פרוזדור קטן ליד ירושלים. שני מיילים מירושלים, כך שלא שיניתי את המדיניות". נתניהו שב ואמר כי הוא קורא לאבו מאזן לזנוח את הצעדים החד-צדדיים. "אנחנו מחויבים להגיע לשלום על בסיס שתי מדינות לשני עמים". הוא הבהיר כי מבחינת ישראל מדובר ב"מדינה מפורזת שמכירה בישראל כמדינה יהודית". "הדרך היחידה היא באמצעות שיחות ישירות, ואני מקווה שהפלסטינים יחזירו לשולחן בלי תנאים מוקדמים כדי ליצור שלום שיחזיק מעמד שיענה על האינטרסים של ישראל והפלסטינים", הוא אמר.

לדבריו, העובדה שהוא דן עם מרקל בנושא מוכיחה כי לא ויתר על רעיון שתי המדינות. "אנחנו לא מוותרים כל כך מהר, בשום דבר. לא התייאשתי מלנסות ולהגיע להסכם עם הפלסטינים". מרקל מצדה חיזקה את אמירתו ואמרה כי "לגבי ההתנחלויות אין בינינו הסכמה, אך העובדה שביבי פה היא ההוכחה הטובה ביותר שאנחנו מנסים למצוא פתרון, ולכן אני שמחה לראות את ביבי ואת שריו כאורחינו פה".

נתניהו הביע אכזבה על ההצבעה באו"ם

המפגש החגיגי בין ישראל וגרמניה נקבע כבר לפני כמה חודשים, והוא נערך על רקע מתיחות קשה בין המדינות בשבוע האחרון, בין היתר בשל החלטתה של מרקל להימנע ולא להתנגד בהצבעה על שדרוג מעמד הפלסטינים באו"ם, והגינוי החריף מברלין להחלטה הישראלית לבנות 3,000 יחידות דיור בירושלים ובגדה המערבית ולקדם את הליכי התכנון באזור E1, המחבר בין ירושלים ומעלה אדומים. נתניהו נחת כבר אמש בברלין לאחר גיחה בפראג, ונפגש לראשונה עם מרקל במעונה. למרות המתיחות, בפמליה הדגישו כי האווירה הייתה חיובית, ובסיומה אמר נתניהו ש"הקנצלרית מרקל היא ידידת אמת של ישראל, שהמחויבות שלה לביטחון ישראל אמיתית ובלתי מותנית. זאת הייתה שיחה פתוחה ומקיפה על כל הנושאים במזרח התיכון".

פגישת ראש הממשלה בנימין נתניהו עם קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל בברלין. עמוס בן גרשום, לשכת העיתונות הממשלתית
"המחויבות שלה לביטחון ישראל אמיתית ובלתי מותנית". מרקל ונתניהו/לשכת העיתונות הממשלתית, עמוס בן גרשום

לצד השבחים ההדדיים, נתניהו הביע בפני מרקל את אכזבתו מאופן ההצבעה בעצרת הכללית של האו"ם. "מרקל בוודאי חשבה שהיא מקדמת שלום, אך בפועל קרה ההיפך. אחרי ההצבעה הרשות הפלסטינית עושה דווקא מאמץ להתאחד עם הטרוריסטים של חמאס", אמר נתניהו בראיון לעיתון הגרמני "די וולט". "מרקל עודדה את הפלסטינים להקשיח את עמדותיהם ולא להיכנס למשא ומתן".

נציגי שתי הממשלות ימשיכו מהישיבה לטקס זיכרון משותף בתחנת הרכבת "רציף 17" בשכונת גרונוולד בברלין, ממנו נשלחו רבבות יהודים אל מותם על ידי הנאצים במלחמת העולם השנייה. "ששה מיליון מבני עמנו נטבחו על אדמת אירופה. מתוך אפר השואה הקמנו מדינה וצבא. ההתקפות על העם היהודי ומדינתם לא פסקו מאז עצמאותנו. ההבדל הוא שהיום יש לנו צבא שמגן עלינו, ויש לנו ממשלה שאומרת את האמת לעולם", אמר נתניהו טרם צאתו מהארץ.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully