וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

היסטוריה באו"ם: העצרת הכללית הכירה במדינת פלסטין

טל שלו וניר יהב

29.11.2012 / 23:27

לאחר נאומו של אבו מאזן, הצביעו 138 מדינות בעד הכרה ברשות הפלסטינית כמדינה משקיפה שאינה חברה, ותשע בלבד התנגדו. 41 מדינות נמנעו. ארה"ב: "צעד מצער שאינו תורם לשלום"

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק, קריינות: לירון בארי

באולם העצרת הכללית של האו"ם בניו יורק נערכה הלילה (שישי) ההצבעה על בקשת הרשות הפלסטינית להכיר בה כמדינה משקיפה שאינה חברה באו"ם. הבקשה התקבלה ברוב גורף של 138 מדינות תומכות מול תשע מתנגדות בלבד.

בסופו של דבר, זכתה הבקשה הפלסטינית לרוב גדול פחות ממה שציפו לו בירושלים, בעיקר בשל מספר המדינות הגדול שנמנע בהצבעה - 41. בין הנמנעות גם בריטניה, ששקלה לתמוך אך דרשה ערבויות מהפלסטינים לכך שלא ידרשו להתקבל לבית הדין הבינלאומי בהאג. משלא קיבלה אותן, החליטה להימנע. גרמניה, הולנד ואוסטרליה תכננו להתנגד אך בימים האחרונים שינו את החלטתן, והחליטו להימנע.

נציגי חלק גדול מהמדינות שנמנעו הסבירו במהלך הדיון את החלטתן להימנע והדגישו כי הם קוראים בדחיפות לשני הצדדים לחזור לשולחן המשא-ומתן.

בין רשימת המתנגדים, לצד ישראל, ראוי לציין את צ'כיה ששקלה להימנע והחליטה בסופו של דבר להתנגד - ונותרה המדינה היחידה באירופה שעמדה לצד ישראל. גם ארצות הברית וקנדה התנגדו לבקשה הפלסטינית. בין התומכות בבקשה הפלסטינית - המשמעותיות ביותר היו סין, הודו, רוסיה, יפן וחלק גדול ממדינות אירופה - צרפת ואיטליה בראשן, כמו גם אוסטריה, ספרד, פורטוגל, נורבגיה, דנמרק, אירלנד ועוד.

מי תמך, מי התנגד ומי נמנע? הרשימה המלאה

אבו מאזן נואם בעצרת האו"ם ומבקש הכרה במדינה פלסטינית, 29 נובמבר 2012. AP
אבו מאזן זוכה לתשואות לאחר נאומו, הלילה/AP

תוצאות ההצבעה התקבלו ברמאללה בחגיגות, ריקודים, תשואות וירי באוויר. בכירי פתח, חנאן עשראווי וג'יבריל רג'וב, נכחו בחגיגות. עשרות מכוניות נוסעות בשיירה, כשהנוסעים מניפים דגלי פלסטין ונושאים את תמונתו של יושב ראש הרשות, אבו-מאזן. משתתף אחד נפצע מירי ופונה לבית חולים. בעקבות האירוע, נתבקשו החוגגים להפסיק לירות באוויר.

"השמחה גדולה מאוד, הגיע היום שחיכינו לו כל כך הרבה זמן", אמר בהתגשות פאדי, תושב רמאללה שהגיע לכיכר ערפאת בעיר כדי לחגוג את ההכרה. "אנחנו ממתינים בציפייה להצבעה ואחר כך נחגוג", הוסיף בשיחה עם וואלה! חדשות. החגיגות צפויות להמשך עד השעות הקטנות של הלילה. גם קבוצה של פעילי שמאל ישראלים הצטרפה לחגיגות, בהם חבר מועצת תל אביב יפו אחמד משראווי והמועמדת מטעם מרצ לכנסת, תמר זנדברג.

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"
תושבי רמאללה חוגגים את הכרת האו"ם במדינת פלסטין, 29 נובמבר 2012. יותם רונן
חגיגות עצמאות ברמאללה, הלילה/יותם רונן

בפתח הדיון נשא יו"ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן, נאום תקיף וחריף, בו האשים את ישראל ב"מעשים ברבריים" כלפי הפלסטינים. בהמשך נאומו, שב אבו מאזן והתייחס למבצע "עמוד ענן" ובתגובת העולם למערכה. לדבריו, "התוקפנות הישראלית נגד עמנו ברצועת עזה הוכיחה שוב כמה דחוף זה לשים קץ לכיבוש הישראלי, ולאפשר לעמנו לזכות בחירות ובעצמאות. תוקפנות זו גם הוכיחה את דבקותה של הממשלה הישראלית במדיניות הכיבוש, בכוח הזרוע ובמלחמה, שבתורם מחייבים את הקהילה הבינלאומית לשאת באחריותה כלפי העם הפלסטיני וכלפי השלום".

"לא באנו לכאן כדי לעשות דה-לגיטימציה למדינה שהתבססה לפני שנים – ישראל - אלא כדי לאשר את הלגיטימיות של מדינה שצריכה כעת להשיג את עצמאותה, וזוהי פלסטין", אמר עוד אבו-מאזן. "באנו ליזום ניסיון אמיתי ואחרון להשיג שלום. המהלך שלנו לא מכוון להריסת מה שנשאר מתהליך המשא-ומתן, שאיבד את מטרתו ואת האמינות שלו, אלא לנסות ולהפיח בו חיים חדשים ולהציב עבורו בסיס מוצק. בשם אש"ף, אני אומר: לא נוותר ולא נתעייף. הנחישות שלנו לא תדעך, ונמשיך לפעול להשגת שלום צודק. עם זאת, מעל לכל ולמרות הכול, אני מדגיש שעמנו לא יוותר על הזכויות הלאומיות הבסיסיות שלו, כפי שהוגדר בהחלטות האו"ם. לא נקבל כל דבר שהוא פחות מעצמאות המדינה הפלסטינית, עם מזרח ירושלים כבירתה, בכל השטחים הפלסטינים שנכבשו ב-1967, הדורש לחיות בביטחון לצד מדינת ישראל, עם פתרון לבעיה הפלסטינית על בסיס החלטה 194, בהתאם לחלק האופרטיבי של יוזמת השלום הערבית".

"נתניהו לא ייתן שביו"ש יוקם בסיס טרור אירני"

בלשכת ראש הממשלה הבהירו אמש כי "בהליכתם לאו"ם הפרו הפלסטינים את ההסכמים עם ישראל, וישראל תפעל בהתאם". בירושלים שבו והדגישו כי אישור ההצעה הפלסטינית הוא "החלטה חסרת משמעות שלא תשנה דבר בשטח".

בנימין נתניהו  מציין 35 שנה לביקור סאדאת, נובמבר 2012. דרור עינב
"הדרך לשלום בין ירושלים לרמאללה עוברת במשא ומתן ישיר ללא תנאים מוקדמים". נתניהו ,היום/דרור עינב

בהודעה שפירסמה לשכת נתניהו לקראת ההצבעה בעצרת נמסר כי "ראש הממשלה הבהיר שלא תקום מדינה פלסטינית ללא הסדר שיבטיח את ביטחונם של אזרחי ישראל. הוא לא ייתן שביהודה ושומרון יקום בסיס טרור אירני, נוסף על אלה שהוקמו בעזה ובלבנון. הדרך לשלום בין ירושלים לרמאללה עוברת במשא ומתן ישיר ללא תנאים מוקדמים, ולא בהחלטות חד צדדיות באו"ם".

שגריר ישראל רון פרושאור ושגרירת ארצות הברית סוזן רייס במהלך דיון עצרת האו"ם בהכרה במדינת פלסטין, 29 נובמבר 2012. AP Photo/Kathy Willens, AP
חיזוק הדדי. שגרירי ישראל וארה"ב, רון פרושאור וסוזן רייס, הלילה/AP, AP Photo/Kathy Willens

מוקדם יותר הגיב שגריר ישראל באו"ם, רון פרושאור, לנאום אבו מאזן. בדבריו בעצרת הכללית של האו"ם, אמר פרושאור כי כי "ישראל נשארת מחויבת לשלום, אך לא נקים עוד בסיס טרור אירני במרכז מדינתנו". לדבריו, "לפני שלושה חודשים נתניהו עמד כאן והושיט את ידו לשלום לנשיא עבאס. הוא אמר שמטרתו להכיר בשתי מדינות לשני עמים". בהמשך התייחס פרושאור לנאום אבו מאזן, ואמר: "הנשיא עבאס, לא שמעתי אותך משתמש בביטוי הזה היום. מעולם לא שמעתי אותך אומר את זה או מכיר בישראל כמדינת לאום לעם היהודי". ואולם פרושאור פנה לאבו מאזן ואמר: "אדוני הנשיא, זה הזמן שתתחיל לעשות היסטוריה בכך שתעשה שלום עם ישראל".

טורקיה: "לא נפנה עורף לפלסטינים"

שר החוץ של טורקיה, אחמט דאווטאולו, אמר בנאומו בעצרת, טרם ההצבעה, כי הכינוס הוא רגע היסטורי וקרא לחברות הארגון להצביע בשם ערכים אוניברסליים של כבוד וצדק. "הפלסטינים רוצים כבוד וצדק", אמר דאווטאולו, "לא נוכל להפנות להם עורף. אם רוצים לדבר על סדר בינלאומי, צריך להניף את הדגל הפלסטיני בבניין הזה. הדגל לא רק ייצג מדינה עצמאית, אלא גם תיקון של עוול היסטורי. זו המחויבות שלנו לעם הפלסטיני. המחויבות שלנו לא תושג עד שהדגל הזה יונף לצד דגלינו האחרים, כשפלסטין תוכר כחברה מלאה". הוא הוסיף כי "טורקיה עומדת לצד הפלסטינים לנצח. אינכם לבד. נעמוד לצדכם תמיד עד שתקום מדינה עצמאית שבירתה ירושלים".

אבו מאזן באו"ם לקראת ההצבעה על ההכרה ברשות הפלסטינית כמדינה לא-חברה. ניו יורק, 29 בנובמבר 2012. John Moore, GettyImages
"ההצבעה מדגישה את הצורך הדחוף במשא ומתן". מזכ"ל האו"ם, באן קי מון, עם אבו מאזן בניו יורק/GettyImages, John Moore

מזכ"ל האו"ם, באן קי מון, אמר לאחר ההצבעה כי "הצבעה חשובה התנהלה היום בעצרת הכללית לצרף את פלסטין". לדבריו, "ההצבעה מדגישה את הצורך הדחוף במשא ומתן, כדי לוודא שמדינה עצמאית וריבונית תחיה בביטחון לצד ישראל". הוא קרא לשני הצדדים לשוב למשא ומתן כדי להשיג שלום בן-קיימא".

שגרירת ארה"ב באו"ם, סוזן רייס, אמרה כי "תמיד הדגשנו שרק משא ומתן ישיר יסייע להשיג שלום במסגרת מצב של שתי מדינות לשני עמים, כדי לוודא שמדינה פלסטינית עצמאית וריבונית תחיה בביטחון לצד מדינת ישראל. לכן, אנו מתנגדים לכל החלטה חד-צדדית כדוגמת הצעד שהתקבל היום, שהוא מצער ואינו תורם לשלום". היא הוסיפה כי "מי שתמכו בהצבעה אומרים שהם תומכים במדינה פלסטינית עצמאית ובשלום עם ישראל. גם אנחנו תומכים בזה, אך תמיד אמרנו שהדרך היחידה לעשות זאת היא באמצעות עבודה קשה ומתישה של מו"מ בין הצדדים". עוד אמרה רייס כי "הפלסטינים יתעוררו מחר ויגלו שמעט מאוד השתנה בחייהם... אך ארה"ב תמשיך להפציר בכל הצדדים להגיע לשלום, ולהימנע מצעדים מעוררי מחלוקת ומצעדים חד-צדדיים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully