וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סבא"א: אירן הכפילה כושר הייצור להעשרת אורניום

יוסי מלמן

16.11.2012 / 20:17

לפי דו"ח הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית, מבחינה תיאורטית אירן מתקרבת אל הסף שבו תהיה לה כמות מספקת של אורניום לנשק גרעיני. בשבוע הבא תדון סבא"א בתכנית הגרעין

אירן הכפילה את כושר הייצור שלה להעשיר אורניום ומתקרבת אל הסף שבו תהיה לה כמות מספקת של אורניום שאותו היא תוכל, תיאורטית, להפוך לחומר בקיע לנשק גרעיני - כך עולה מהדו"ח החדש של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית. לפי הדו"ח, שהוגש היום (שישי) למועצת הנגידים של סבא"א לקראת דיון בשבוע הבא על תכנית הגרעין של אירן, הרפובליקה האיסלמית סיימה את הרצתן של 700 סרכזות נוספות במתקן התת-קרקעי להעשרת אורניום בפורדו שליד קום. בכך יש לה כעת באתר 1,400 סרכזות שיכולות להעשיר אורניום.

לאירן יש באתר בפורדו, שחפור בעומק 70 מטרים ואינו חדיר לפצצות - אפילו כאלה שיש ברשות ארה"ב, 2,800 סרכזות. מחצית הסרכזות כאמור יכולות להעשיר אורניום ומעשירות כבר, ואילו מחציתן השנייה נמצאת בשלבי הרצה. נוסף על כך, יש לאירן עוד 11 אלף סרכזות במתקן השני בנתנז, שאולמות העשרת האורניום שלו מצויות מעל פני האדמה ובעומק של 20 מטרים. לכן הן פגיעות למתקפה מהאוויר.

צנטריפוגות להעשרת אורניום במתקן ליד נתנז, אירן, מרץ 2005. Vahid Salemi, AP
המתקן להעשרת אורניום בנתנז/AP, Vahid Salemi

בסך הכל יש כיום לאירן 232 קילוגרמים של אורניום מועשר ברמה של 20%, ומתוך כמות זו 96 קילוגרמים עובדו בעיבוד תעשייתי ל"צלחות" המיועדות לתדלוק כור המחקר הגרעיני בטהרן שבו מייצרת אירן איזוטופים לרפואה. היתר, 136 קילוגרמים, מצויים במצב שאם יועשרו ברמה של כ-90% יהפכו לחומר בקיע לפצצה. הכמות הנדרשת לפצצה אחת היא של כ-250 קילוגרמים ברמה של 20%, שצריך להעשירם לרמת החומר הבקיע של כ-90%.

נוסף על כך, ברשות אירן 7.6 טונות של אורניום מועשר לרמה של 3.5% במתקן בנתנז. מהדו"ח עולה, כי קצב העשרת האורניום החודשי של אירן היה עד כה כ-10 קילוגרמים של 20%, ואולם מעתה היא תוכל להכפיל אותו. הדו"ח מדגיש, כי אירן ממאנת לציית להחלטות מועצת הביטחון של האו"ם ולקריאות סבא"א להפסיק את העשרת האורניום.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully