וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרופיל: אחמד ג'עברי - האיש שחטף ושחרר את גלעד שליט

מפקד הזרוע הצבאית של חמאס שחוסל בצהריים היה אחראי לשורה ארוכה של פיגועי תופת וסייע לארגונו להשתלט על הרצועה. "חתימת עסקת האסירים הייתה היום המאושר בחיי", אמר בשעתו

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק, קריינות: לירון בארי
LIVE

(שידור ישיר מרצועת עזה)

אחמד ג'עברי, בן 52, ראש הזרוע הצבאית של חמאס שחוסל בצהריים (רביעי) במכוניתו ברצועת עזה בפתח מבצע "עמוד ענן", שימש במשך שנים רבות כפעיל בדרג ביניים של התנועה, עד שהתקדם בסולם הדרגות לתפקיד ה"רמטכ"ל" של ארגון הטרור. ג'עברי – שכונה "אבו מוחמד" - נולד ב-1960 בשכונת שג'אעיה במזרח העיר עזה, שם התחנך ולמד היסטוריה באוניברסיטה האיסלמית בעזה. בעבר צוטט באומרו: "כל עוד הציונים כובשים את אדמתנו, אין להם מוצא אחר אלא מוות או הסתלקות מכל האדמות הכבושות".

לאחר פציעתו של מוחמד דף, ראש הזרוע הצבאית המיתולוגי של חמאס, ג'עברי התמנה למפקד הזרוע הצבאית של הארגון. מחשש שיחוסל, ג'עברי שמר תמיד על פרופיל נמוך, וגם לא נהג לשוחח בטלפון. הוא התחבא במקומות מסתור והסתייע במאבטחים, ששמרו עליו 24 שעות ביממה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
המכונית שבה חוסל ג'עברי, בצהריים/מערכת וואלה!, צילום מסך

במקור, ג'עברי היה חבר פתח, ונעצר בתחילת שנות השמונים על ידי כוחות צה"ל. הוא ריצה 13 שנות מאסר בבית הכלא בישראל בשל השתייכותו לחולייה צבאית של פתח, שביצעה פיגועים נגד ישראלים. בעת שהיה בכלא נטש את פתח והצטרף לחמאס. הוא הושפע רבות מבכירים שפגש בארגונו החדש - בראשם עבד אל-עזיז רנתיסי, איסמעיל אבו שנב, ניזאר ריאן, איברהים מקאדמה וסלאח שחאדה.

בשנת 1995, ניהל ג'עברי ארגון של חמאס שעסק בסיוע לאסירים פלסטינים ולאסירים שכבר שוחררו. זמן קצר לאחר מכן חבר ג'עברי למוחמד דף, מפקד הזרוע הצבאית של חמאס, שניצל פעמיים מניסיונות חיסול. הוא יצר קשרים גם בכירי הזרוע הצבאית, עדנאן אל-רול וסעד עראביד. יחד איתם ועם סלאח שחאדה, הקים את הזרוע הצבאית של חמאס. בשנת 1998 נעצר על רקע השתייכותו לזרוע הצבאית של חמאס, ושהה בכלא של הרשות במשך שנתיים. בתחילת האינתיפאדה השנייה שוחרר מהכלא.

"היום המאושר בחיי"

ג'עברי עמד בראש הזרוע הצבאית של חמאס, שחטפה את שליט ביוני 2006 בפיגוע תופת בגבול רצועה עזה. כ"רמטכ"ל חמאס", הוא ניהל מאז ועד השנה 2011 את המגעים לגיבוש העסקה לשחרורו של החייל השבוי. במשא-ומתן שניהל חמאס מול ישראל בתיווך מצרים, הוביל ג'עברי קו נוקשה, אך בניגוד לבכירים אחרים של חמאס בעזה שסירבו להתפשר ולהתגמש, ג'עברי הוא זה שנתן "אור ירוק" לאישורה הסופי של העסקה.

בצעד נדיר, ג'עברי הסכים להתראיין לעיתונות, ובחודש אוקטובר של השנה שעברה נפגש בקהיר עם כתבת של העיתון "אל-חיאת", זמן קצר אחרי שמסר את שליט לידיהם של המצרים.

בריאיון, אמר ג'עברי כי חתימת עסקת האסירים מול ישראל הייתה "היום המאושר בחייו". ג'עברי סיפר לעיתונאית כי האסירים שישראל גירשה לחו"ל במסגרת העסקה אחראים לרציחתם של 596 בני אדם, וסיפר כי גירושם היה הפתרון היחיד לשחרורם מהכלא. הבטחנו ששלומם יובטח ושהם לא ייפגעו", אמר. בחלוף הזמן, פורסם כי ג'עברי המשיך ללחוץ לשפר את תנאי כליאתם של האסירים שלא שוחררו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully