וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"פלסטין בגבול זמני תמורת ויתור על פנייה לאו"ם"

טל שלו

14.11.2012 / 10:48

טיוטת נייר עמדה המגובשת במשרד החוץ, לקראת הפנייה הפלסטינית לאו"ם לקבלת מעמד של מדינה משקיפה, חושפת גם את צעדי הענישה המתוכננים, כולל ביטול הסכם אוסלו

צילום: רויטרס, עריכה: גדי וינסטוק

צפו באבו מאזן בקהיר השבוע

"במקרה שהפלסטינים יפנו באופן חד-צדדי לעצרת הכללית ויקבלו סטטוס של מדינה, יש לראות בכך חציית קו אדום ושבירת כל הכללים המחייבים תגובה ישראלית קשה" - זוהי עמדת משרד החוץ הישראלי, כפי שעולה מטיוטת נייר העמדה המגובשת בימים אלה בהנהלת המשרד, לקראת הפנייה הפלסטינית לעצרת הכללית של האו"ם לקבלת מעמד של מדינה משקיפה בארגון, בסוף החודש. בשלב זה מתמקדים בירושלים בקרב דיפלומטי בניסיון לגייס כמה שיותר מדינות שיפעילו לחץ על יו"ר הרשות, אבו מאזן, להסיר את הבקשה, אך גם מאיימים בתגובות קשות. "המטרה העיקרית של מדינת ישראל בהתמודדות עם האתגר הנ"ל הינה הרתעה, שתביא את אבו מאזן להימנע מנקיטת צעד זה", קובע המסמך. "במידה והמאמץ ההרתעתי לא יישא פרי, על ישראל לגבות מחיר כבד מאבו מאזן, לרבות אפשרות להפלת שלטונו ופרוק הרשות הפלסטינית".

אבו מאזן יו"ר הראשות הפלסטינית נואם בעצרת הכללית של האו"ם,ספטמבר 2012. רויטרס
"תגובה ישראלית קשה". אבו מאזן/רויטרס

ביום שני השבוע הודיע אבו מאזן רשמית וסופית כי ההצבעה על הצעת ההחלטה על שדרוג מעמדה של הרשות הפלסטינית תתקיים ב-29 בנובמבר, ובישראל עוסקים בשבועות האחרונים בגיבוש דרכי התגובה למהלך. בסוף השבוע שעבר קיים שר החוץ, אביגדור ליברמן, מפגש בן שלושה ימים עם שגרירי ישראל באיחוד האירופי בו נידונו צעדי הענישה האפשריים נגד הפלסטינים ודרכי התגובה האפשריות, במקביל לשני דיונים שהתקיימו בנושא בפורום שרי התשיעייה.

בימים האחרונים מגבש ליברמן עם הנהלת המשרד את נייר העמדה המדיני שיוצג בפני ראש הממשלה ומקבלי ההחלטות, ומטיוטת המסמך עולה כי שר החוץ קורא להפעלת קו נוקשה ותקיף במיוחד עד כדי ביטול הסכמי אוסלו וההסכמים הכלכליים עם הרשות הפלסטינית, כפי שדווח הבוקר ב"הארץ". "הכלת מציאות של מדינה פלסטינית שהוכרה על-ידי האו"ם במהלך חד-צדדי תרסק את ההרתעה הישראלית ותפגע באמינותה לחלוטין, דבר שיהפוך כל הסדר עתידי, מניח את הדעת מבחינת ישראל, לבלתי אפשרי", נקבע במסמך שמגובש במשרד החוץ. אם הפלסטינים יוותרו על הליכה לאו"ם, קובע המסמך גם "גזר": "על ישראל להגיע להסכמה עם הרשות הפלסטינית על מדינה פלסטינית בגבולות זמניים בתקופת המעבר (עד להתייצבות העולם הערבי, עריכת בחירות חדשות ברשות והתבהרות היחסים בין יהודה ושומרון לעזה)".

המניע העיקרי למועד שבחר אבו מאזן - ערעור במעמדו

בישראל מעריכים כי הנחת העבודה של אבו מאזן היא שישראל וארה"ב "לא יגבו מחיר כבד מהפלסטינים ותעדפנה לנקוט במדיניות הכלה והסתפקות בצעדי ענישה מינוריים", כפי שעולה מטיוטת המסמך, "למרות שמדובר בצעד לא פשוט גם מבחינת ההשלכות שישראל תצטרך להתמודד עמן - הפלת שלטונו של אבו מאזן היא האופציה היחידה במקרה כזה. אופציה אחרת, של הכלה או תגובה רכה, פרושה הרמת דגל לבן והודאה באי יכולתה של ההנהגה הישראלית להתמודד עם האתגר".

במשרד החוץ מעריכים כי המניע העיקרי למועד שבחר אבו מאזן הוא ערעור משמעותי במעמדו בציבור הפלסטיני, לאור המשבר הכלכלי הפוקד את הרשות, גילויי השחיתות בסביבתו והתחזקות הקשרים בין החמאס לבין שלטון האחים המוסלמים במצרים. טיוטת המסמך כוללת שורה של טענות וחשדות שהועלו נגד אבו מאזן בשנים האחרונות על ידי גורמי אופוזיציה בפתח. "משכורתו והוצאותיו של אבו מאזן נאמדות בכמיליון דולר בחודש (לשם השוואה, נשיא ארה"ב משתכר כארבע מאות אלף דולר לשנה)", קובע המסמך, וממשיך בביקורת על חשבונות הבנקים של אבו מאזן, רכישות המטוסים שלו ועוד. "הנתונים שפורסמו על ידי האופוזיציה לאבו מאזן, תואמים במידה רבה גם את הממצאים הנמצאים ברשותנו", קובע ליברמן. "כשלונו של אבו-מאזן להתמודד עם בעיות אבטלה, ביטחון אישי ושחיתות בכל רמות הממשל לצד אי יכולתו להצביע על הישגים כלשהם בזירת הפנים (חינוך, בריאות תעסוקה) הובילו אותו להחלטה, שרק צעד דרמטי דוגמת פנייה לעצרת יסיטו את תשומת לב הפלסטינים ממחדליו הרבים", קובע המסמך. "בראייתו, הסלמה מדינית היא הפתרון היחיד המאפשר לו להמשיך ולהחזיק ברסן השלטון ולהתחמק מעמידה לדין באשמת שחיתות וניצול השררה, באופן המנוגד לחוקה הפלסטינית".

המסמך ממשיך את הקו התוקפני של ליברמן נגד אבו מאזן ודוחה בחריפות את הראיון שנתן בסוף השבוע שעבר בערוץ 2, בו הביע נכונות לוויתור על זכות השיבה. "אבו מאזן וסביבתו מודאגים מכך שהסוגייה הפלסטינית לא מעוררת עניין בציבור הישראלי", נכתב במסמך, שקובע כי מטרתו העיקרית של הראיון "הייתה להמתיק את הגלולה המרה של המהלך באו"ם ולהחזיר את הסוגייה הפלסטינית למרכז השיח הפוליטי והציבורי בתקופת הבחירות בישראל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully