וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בין אירן לקטאר: מה גרם לחמאס לחדש את הירי?

ניר יהב

11.11.2012 / 17:52

חיזוק הקשר של הארגון עם קטאר, על חשבון אירן, עשוי להיות תוצאת הפילוג שגרמה לצדדים הקיצוניים בחמאס להביא לחידוש הירי לעבר הדרום. כך או כך, אין להם שום רצון בהסלמה

לפני כשבועיים וחצי הגיע אמיר קטאר, חמד בן ח'ליפה אל ת'אני, לביקור היסטורי ברצועת עזה. הביקור הראשון של מנהיג מדינה ברצועה מאז עליית חמאס לשלטון ב-2007 היווה גם נקודת ציון מעניינת שהעידה למעשה על ההתרחקות של חמאס מאירן ועל התחממות היחסים בין חמאס לקטאר. הכסף הרב ששפך האמיר הקטארי בעזה ביטא אולי יותר מכל את נפילת הברית הישנה (חמאס-אירן) ועליית הברית החדשה (חמאס-קטאר).

חמאס הוא ארגון גדול, ולמרות מה שמצטייר לפעמים בתקשורת – יש בו מגוון דעות וקולות. היו לא מעט אנשי חמאס שלא ראו בעין יפה את ההתקרבות לקטאר וערב הסעודית על חשבון אירן, חיזבאללה וסוריה. רבים בחמאס רצו להמשיך ולהשתייך לציר הרדיקלי, המכונה בתקשורת הערבית "ציר ההימנעות", שעליו נמנים אירן, סוריה וחיזבאללה. ההתקרבות האחרונה של הנהגת חמאס לקטאר וערב הסעודית הכעיסה אותם, חלקם טענו שהנהגת חמאס הפכה את הארגון לכמעט בן-ברית של ארה"ב והמערב, רחמנא ליצלן.

הסלמה בדרום - כותרות אחרונות
שלושה נפצעו מרסיסים בשדרות ושער הנגב
נתניהו: "לא נשב בחיבוק ידיים, ערוכים להחריף התגובה בעזה"
ג'יפ צה"ל נפגע מטיל בעזה; ארבעה חיילים נפצעו

איסמעיל הניה עם אמיר קטאר, חמד בן חליפה אל-ת'אני, ברצועת עזה. 23 באוקטובר 2012. רויטרס
אפשר שהביקור הזה הביא לזעם באירן, שהפעילה את אנשיה בארגון. אמיר קטאר בביקורו ברצועה/רויטרס

ייתכן שהירי אתמול לעבר ג'יפ צה"ל בוצע על ידי אותן קבוצות בחמאס - או קבוצות רדיקליות יותר הנמצאות בקשר עם אותם גורמי חמאס וממשיכות לקבל מימון מאירן - שנתמלאו דאגה מההתקרבות לקטאר. ייתכן ובמקביל שגם אירן, החוששת שמעמדה במזרח התיכון ייחלש בשל התרופפות הברית עם חמאס ובשל נפילתו הצפויה של המשטר הסורי, הורתה לנאמניה בחמאס או לארגונים שנותרו נאמנים לה (הג'יהאד האיסלמי, לדוגמה) להבעיר שוב את הגבול עם ישראל.

קשה לומר בוודאות אם הנהגת חמאס קיבלה החלטה להבעיר את הגבול עם ישראל או שמא מדובר, כפי שהערכנו, בקבוצות סוררות הממשיכות לקבל מימון מאירן ולדבוק בברית הקודמת על פני החדשה עם קטאר וערב הסעודית. אולם בין אם מדובר בקבוצות סוררות ובין אם בהחלטה רשמית של חמאס, אפשר להעריך בזהירות שלא מדובר בניסיון לגרור את ישראל למלחמה בעזה לפני הבחירות. גורם פלסטיני בכיר הגדיר זאת באזניי כך: "הקיפאון המדיני מצוין לחמאס. הוא נהנה מהיעדר תהליך מדיני. למה להם מישהו מתון עכשיו?".

חמאס לפני בחירות, והמועמדים נוהגים בהתאם

בתקופה הקרובה צפויות להיערך בחירות פנימיות למוסדות חמאס. לאחר שנים ארוכות שבהן כיהן כראש הלשכה המדינית של הארגון, יפרוש חאלד משעל מתפקידו. כעת מתנהל מאבק ירושה שקט בין הטוענים המרכזיים לכתר: סגנו של משעל, מוסא אבו מרזוק, וראש ממשלת חמאס ברצועת עזה, איסמעיל הניה. הציבור הפלסטיני אמנם אינו לוקח חלק בבחירת מוסדות חמאס, אולם האווירה בארגון הפלסטיני מתוחה מאד וכל מועמד מנסה להיתפס כקשוח נגד ישראל ונגד הרשות הפלסטינית.

זה התחיל בתחרות בין בכירי חמאס באשר למי מטיח ביקורת נוקבת יותר על אבו מאזן, שאמר בראיון לערוץ 2 כי פלסטין הינה רק השטחים שנכבשו ב-67' ובכך "ויתר על זכות השיבה", כלשון העדינים בבכירי חמאס; המשיך להפגנות גדולות בעזה, ושם נשאו רבים מתומכי חמאס שלטים שעליהם נכתב "אבו מאזן הבוגד". אז מה הפלא שזה מסתיים במתן יד חופשית לארגונים בעזה לעשות כרצונם ולירות טיל לעבר ג'יפ ישראלי? מה הפלא שזה מסתיים בהצטרפות נלהבת של חמאס לארגונים שיורים על ישראל (בניגוד להרבה פעמים בעבר שבהן חמאס נלחם באותם יורים) ובהקמת חמ"ל עם יתר הארגונים בעזה "לבחינת תגובה משותפת"?

היום מלאו שמונה שנים למותו של ראש הרשות הפלסטינית, יאסר ערפאת. יש מי שאומרים בחיוך שהירי לעבר הג'יפ הישראלי אתמול בוצע לא כדי למחות על ההתרחקות מאירן, לא כדי להרוויח תמיכה ציבורית על רקע הבחירות למוסדות חמאס, ואפילו לא כדי "להבהיר" לאבו מאזן שאין לו זכות לוותר על זכות השיבה. הסיבה, לטענתם, היא כדי להוריד את ערפאת מסדר היום התקשורתי. הם כמובן אומרים זאת בהומור, אך כאשר שנה אחר שנה חמאס מונע בכל דרך אפשרית מתומכי פתח לערוך טקס לזכרו של ערפאת ברצועת עזה – האופציה הזו לא נראית פתאום כל כך הזויה.

sheen-shitof

פתרון טבעי

גבר, הגיע הזמן לשפר את התפקוד המיני ואת הזוגיות שלך

בשיתוף גברא

לפניות לכתב: nir_yah@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully