וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דיווח: "ארה"ב ואירן הסכימו לשיחות ישירות על הגרעין"

ה"ניו יורק טיימס" ציטט גורמים בממשל, שציינו כי השתיים הסכימו למגעים, במה שעשוי להיות ההזדמנות האחרונה לדיפלומטיה שתמנע תקיפה צבאית. הבית הלבן הכחיש את הדיווח

ארצות הברית ואירן הסכימו לראשונה לקיים משא ומתן ישיר על תכנית הגרעין בטהרן - כך דיווח אמש (שבת) ה"ניו יורק טיימס", מפי גורמים בממשל אובמה, הטוענים כי מדובר ב"מאמץ של הרגע האחרון" למנוע תקיפה צבאית באירן. מנגד הוסיפו גורמים בממשל כי בכירים במשטר האירני מתעקשים שהשיחות יתקיימו רק לאחר הבחירות לנשיאות ארצות הברית, מתוך רצון להבין מול איזה נשיא יעמדו, שכן המועמד הרפובליקני, מיט רומני, חזר והדגיש בביקורת שמתח על אובמה, כי הוא מראה חולשה כלפי אירן וכי הוא לא עומד לצד ישראל מול האיום הגרעיני. באירן מתקשים להאמין שהוא ימשיך בשיחות עמם.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
ניסיון של אירן להרוויח זמן או הכנת הקרקע להישג היסטורי של אובמה?/מערכת וואלה!, צילום מסך

השיחות שעליהן הסכימו הצדדים, לפי הדיווח, נולדו לאחר חילופי מסרים חשאיים בין בכירים בשתי המדינות, שהחלו סמוך לכניסת אובמה לבית הלבן. ההודעה על השיחות מגיעה בזמן קריטי עבור הנשיא עצמו, שבועות ספורים לפני הבחירות ויממה לפני העימות האחרון עם רומני, שיעסוק במדיניות חוץ ובנושאי ביטחון לאומי. זאת, לאחר שבמשך כל כהונתו פעל אובמה למניעת תקיפה ישראלית באירן, עד למיצוי מלא של הצינורות הדיפלומטיים. כעת, אומרים גורמים בממשל, ניצבת בפני אירן ההזדמנות האחרונה להידברות.

הבית הלבן הכחיש את הדיווח ב"ניו יורק טיימס", בהודעה שהוציא דובר המועצה לביטחון לאומי של הבית הלבן, טומי וינטור. לדברי וינטור, "זה לא נכון שהמדינות הסכימו לשיחות 'אחד על אחד' לאחר הבחירות בארצות הברית".

ארה"ב תציע: "הגבלת ההעשרה עבור הקלה בסנקציות"

כדי לקיים את השיחות, החל אובמה לבחון את שתציע ארצות הברית לאירן, בשיחות שקיים עם גורמים במשרד ההגנה האמריקאי ובמחלקת המדינה בבית הלבן. לפי הדיווח, העמדה הנוכחית של ממשל אובמה מתכוונת להציע הקלה בעיצומים על אירן, בהתאם לנכונותה להגביל את פעילות ההעשרה בשטחה. ככל שאירן תגביל את תכנית הגרעין יותר, כך ארצות הברית תתגמש בחומרת הסנקציות, הסבירו הגורמים.

הגורמים שצוטטו מסבירים כי מדובר בהזדמנות נפלאה עבור הנשיא להוכיח את טיב מדיניות החוץ שהכתיב בשנות כהונתו, אולם לא מן הנמנע כי אירן מנסה להרוויח זמן לטובת הבשלת תכנית הגרעין, ומובילה את ארצות הברית לשיחות סרק. דוגמה לכך, צוטט גורם בוושינגטון, היא כי ישנה כוונה אמריקנית להגביל את משך השיחות, בזמן שאירן הביעה רצון "למשוך זמן", לדבריו, תוך הרחבת המגעים בין המדינות לדיונים שיכללו גם את המשבר בסוריה ונושאים נוספים. "לא ניתן יד לכך, הגרעין הוא נושא בפני עצמו", הסביר הגורם. בשלב זה, לפי הדיווח, למרות הסכמתם של בכירים בטהרן, טרם הובהרה עמדתו של המנהיג העליון של אירן, האייתוללה עלי חמינאי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully