וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"נתניהו ואובמה בהסכמה מלאה על מניעת גרעין מאירן"

טל שלו, שליחת וואלה! לניו יורק

28.9.2012 / 21:39

הבית הלבן הודיע על עמדת שני המנהיגים בעקבות שיחת טלפון שקיימו הערב. מוקדם יותר נפגש ראש הממשלה עם מקבילו הקנדי, ואמר לו: "המסר שאני מנסה להעביר מהדהד מסביב לעולם"

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק, קריינות: לירון בארי

נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, וראש הממשלה, בנימין נתניהו, הביעו הערב (שישי) סולידריות בכל הנוגע ליעד של מניעה מאירן להשיג נשק גרעיני. "שני המנהיגים הדגישו כי הם נמצאים בהסכמה מלאה במטרה המשותפת למנוע מאירן להשיג נשק גרעיני", נמסר בהודעה שפרסם הבית הלבן, בנוגע לשיחת טלפון שקיימו הערב שני המנהיגים. עם זאת, לא צוין אם אובמה היה מוכן להתפשר בנוגע להתנגדותו להציב לאירן קו אדום, כפי שדורש נתניהו.

מאוחר יותר, שוחח נתניהו בטלפון גם עם יריבו של אובמה, מועמד המפלגה הרפובליקנית לנשיאות ארצות הברית, מיט רומני. על פי הדיווח ברשת CBS, רומני התקשר לנתניהו ודן אתו בנושא האירני, בהתפתחויות האחרונות במזרח התיכון ובאפריקה ובנושאים אחרים הנוגעים לשתי המדינות. ריק גורקה, מזכירו של רומני לענייני תקשורת, אמר כי השיחה הייתה עבור רומני הזדמנות "לתפוס שיחה עם חברו".

"המסר שלי כבר מחלחל והוביל לשיח ער"

אחר הצהריים, אמר נתניהו כי הוא שמח שהמסר שהעביר אתמול בנאום "הקווים האדומים" מהדהד בעולם. "אני חושב שהמסר שביקשתי להעביר אתמול מהדהד כעת מסביב לעולם, והוא שצריך להעביר מהכוח אל הפועל את ההסכמה העקרונית שיש למנוע מאירן נשק גרעיני, הווה אומר להציב קו אדום לתהליך ההעשרה שלה, שזהו המרכיב היחיד בתוכנית הגרעין של אירן שהוא נראה לעין ופגיע", אמר ראש הממשלה לעמיתו הקנדי, סטיבן הרפר, בפגישה שערכו השניים במלונו בניו יורק, לאחר שהרפר ציין בפני נתניהו כי ראה את תמונתו מעטרת את כל העמודים הראשונים של העיתונים.

ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש עם ראש ממשלת קנדה סטיבן הרפר, ספטמבר 2012. אבי אוחיון, לשכת העיתונות הממשלתית
נתניהו והרפר בפגישתם, היום/לשכת העיתונות הממשלתית, אבי אוחיון

נתניהו שב והדגיש כי הוא מאמין שאם יוצב קו אדום שכזה, אירן תיסוג מתכניתה הגרעינית. "אני חושב שמסר זה כבר מחלחל והוביל לשיח ער, כמו גם לדיונים עמוקים עם ארצות הברית", אמר נתניהו להרפר. ראש הממשלה הודה לעמיתו על ניתוק היחסים הדיפלומטיים של ארצו עם אירן. נתניהו כינה את הרפר "מדינאי אמיץ", ואמר כי ניתוק הקשרים הוא "מהלך של בהירות מוסרית", שצריך להוות דוגמה למדינות אחרות.

הארפר הודה לנתניהו על דבריו, ואמר: "מדינתי לא חוסכת בדבר על מנת להזהיר את העולם מפני הסכנות שהמשטר האירני מציב לכולנו. אנו מקווים שהנושא ייפתר בדרכי שלום, ועובדים באופן הדוק עם בעלי בריתנו בניסיון לעורר את העולם לסכנות אלה ולצורך להתמודד איתן".

"הקו האדום - העשרה ל-90%"

במהלך נאומו אמש בניו יורק, הציג נתניהו בפני הנוכחים בעצרת הכללית של האו"ם תרשים של פצצה, והסביר כי יש להציב "קו אדום" לאירן שימנע ממנה להעשיר אורניום בכמות מספקת לפצצה גרעינית. ראש הממשלה שרטט קו אדום על גבי התרשים, במקום שבו מגיעה העשרת האורניום לרמה של 90%. הוא הזהיר כי "עד האביב הבא או לכל היותר עד הקיץ", תהיה לאירן פצצה.

"אירן השלימה את השלב הראשון לאחר שנים רבות, ויש להם עכשיו 70% מהדרך. עכשיו הם בשלב השני. לאחר מכן הם יעברו לשלב הסופי ואז מדובר בחודשים, אולי שבועות, עד שיהיה להם מספיק אורניום מועשר", הוא הסביר, אחז בטוש אדום ושאל את קהל הנוכחים: "איפה צריך לצייר קו אדום?". נתניהו טען כי "צריך לעצור לפני שאירן מגיעה לשלב שהיא במרחק חודשים או שבועות מלהרכיב פצצה גרעינית".

לדבריו, "קווים אדומים לא מובילים למלחמה, אלא מונעים מלחמה. חוסר היכולת בניסיון לשים קו אדום הוא שמוביל בסוף למלחמה". הוא הזכיר את הנאצים בשנות ה-30' של המאה הקודמת ואת מלחמת המפרץ כמצבים שניתן היה למנוע באמצעות קווים אדומים. "אפשר לצייר קווים אדומים בשלבים שונים של תכנית הגרעין, אבל כדי שתהיה עמימות צריך לפחות קו אדום אחד – על המאמצים להעשיר אורניום", אמר. בתום התייחסותו לנושא האירני, פנה לנוכחים ואמר: "אנחנו שותפים למטרה לעצור אירן גרעינית. אני בטוח שיחד נוכל לשרטט קו אדום".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully