וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גנרל סורי שערק: "המשטר מתכוון להעביר נשק כימי לחיזבאללה"

הגנרל עדנאן סילו שהיה אמון על מאגר הנשק הכימי בסוריה, אמר לטיימס הבריטי כי משטר אסד מוכן להשתמש בנשק נגד אזרחים "כמוצא אחרון". הוא אישש את הטענה על סיוע צבאי אירני

המשטר בסוריה מתכנן להשתמש בנשק כימי נגד אזרחיו כמוצא אחרון ושוקל להעביר נשק כימי לחיזבאללה נגד ישראל, כך חשף הגנרל עדנאן סילו שערק מהצבא הסורי, בראיון שפורסם היום (רביעי) בעיתון הטיימס הבריטי. סילו היה אמון על מאגר הנשק הכימי של סוריה. הוא ערק לפני כשלושה חודשים לטורקיה לאחר שהיה עד לשיחות רמות דרג על השימוש האפשרי בנשק כימי נגד מורדים ואזרחים.

דבריו של הגנרל הסורי מאששים את הדיווח שהתפרסם לפני יומיים בשבועון הגרמני "דר שפיגל", לפיהם צבא סוריה ערך ניסויים במערכות טילים כימיים בסוף חודש אוגוסט. על פי הדיווח, המתבסס על דבריהם של עדי ראייה שונים, הניסויים אירעו סמוך למרכז מחקר נשק כימי בסאפירה, מזרחית לחלב, העיר הגדולה בסוריה. עוד דווח, כי במהלך הניסויים, שנערכו באזור מדברי, שוגרו בסך הכל חמישה או שישה טילים מכלי טיס ומטנקים.

האופוזיציה הסורית חושפת: כאן נמצא הנשק הכימי של אסד. יוטיוב, תמונות גולשים
מחסני הנשק הכימי של אסד, על פי גורמי האופוזיציה בסוריה/תמונות גולשים, יוטיוב

"היינו בדיונים רציניים על השימוש בנשק כימי, כולל איך נשתמש בו ובאילו אזורים", אמר סילו. השיחות, לדבריו, נערכו במרכז הסורי לנשק כימי שבדרום דמשק. "דנו בזאת כמוצא אחרון – במקרה שהמשטר יאבד שליטה על אזורים חשובים כמו חלב". סילו אמר לעיתון כי היה בטוח שמשטרו של הנשיא בשאר אסד ישתמש בסופו של דבר בנשק נגד אזרחים, והוסיף כי זה היה הקש האחרון שחייב מבחינתו עריקה.

בהקשר הישראלי, אמר הגנרל כי המשטר הסורי שקל לספק נשק כימי לחיזבאללה לשימוש נגד ישראל. למשטר אין מה להפסיד, לטענתו, בחלוקת הנשק. "אם מלחמה תתחיל בין חיזבאללה לישראל זה יעשה רק טוב לסוריה", אמר.

הוא אף אישש את הטענות שעלו ב"דר שפיגל", לפיהן נציגים ממשמרות המהפכה של אירן נכחו במספר דיונים בנוגע לסוגיית הנשק הכימי: "הם תמיד באו לבקר ולייעץ. הם תמיד שלחו לנו מדענים ושלחו את המדענים שלנו לשם. הם גם היו מעורבים בסוגיה הפוליטית שדנה כיצד להשתמש בנשק הכימי". עדי הראייה סיפרו ל"דר שפיגל" כי קצינים אירנים, שמשתייכים ככל הנראה למשמרות המהפכה של הרפובליקה האיסלמית, הוטסו במסוקים על מנת לקחת חלק בניסויים.

מורד חמוש מכוון רובה אל עבר חיילי הצבא בחלב. 10 בספטמבר, 2012. AP
המשטר מתכוון להשתמש בנשק הכימי כ"מוצא אחרון" נגד המורדים והאזרחים/AP

מרכז המחקר בסאפירה, כך דווח, נחשב לאתר הניסויים בנשק כימי הגדול בסוריה ובאופן רשמי נקרא: "מרכז למחקר מדעי". במרכז מועסקים מדענים מאירן ומצפון קוריאה, וסוכנויות ביון מערביות אף דיווחו כי מתבצעים בו ניסויים בבעלי חיים.

לאחרונה גבר החשש בקרב מדינות המערב מפני שימוש בנשק כימי מצד המשטר בסוריה נגד אזרחי סוריה וכוחות המורדים. לפני כשבועיים דיווח ה"וושינגטון פוסט" כי בסוכנויות המודיעין המערביות מעריכים שהנשק הכימי בסוריה מפוזר בלפחות 20 אתרים שונים ברחבי המדינה. על פי ההערכות, כך דווח, שלטונו של נשיא סוריה, בשאר אסד, מחזיק במאות טונות של נשק כימי - אשר עלול לשמש אותו נגד אזרחיו, או לחלופין ליפול לידיהם של גורמים קיצוניים כגון ארגון חיזבאללה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully