וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מהומות הסרט: מפגינים פרצו לשגרירויות גרמניה ובריטניה בסודן

ברחבי העולם המוסלמי יצאו המונים לרחובות עם תום התפילות כדי למחות נגד הסרט "תמימות המוסלמים" שהופק בארה"ב. עימותים פרצו גם בירושלים, שם ניסו מפגינים להגיע לקונסוליה

צילום: גדעון צנטנר, רויטרס, עריכה : יותם בן-דוד

עם תום תפילות יום השישי יצאו (שישי) רבבות מוסלמים ברחבי העולם כדי להפגין ולהביע מחאה על הסרט האמריקאי "תמימות המוסלמים" המכפיש לטענתם את האיסלם ואת הנביא מוחמד.

לפי דיווח באל-ג'זירה, מפגינים הצליחו לפרוץ לשגרירויות בריטניה וגרמניה בחרטום, בירת סודן. עד כה לא דווח על נפגעים במקום. לפי צילומים שהופיעו ברשת אל-ג'זירה, כוחות הביטחון הסודנים לא התערבו ואפשרו למפגינים לפרוץ לשגרירות הבריטית. חלק מהמפגינים טיפסו על גג השגרירות והם מנופפים בדגל שעליו נכתב "מוחמד הוא שליח אללה". לפי הדיווחים, המפגינים הציתו אש בתוך מתחם השגרירות הגרמנית וניפצו את החלונות. צוותי כיבוי אש סודנים הגיעו למקום כדי לנסות ולכבות את האש.

שר החוץ הגרמני, גידו ווסטרוולה, אמר כי לא נשקפת סכנה לעובדי השגרירות. "אנשי הסגל של השגרירות בטוחים, נכון לעכשיו", נכתב בהודעה ששוגרה מלשכתו של ווסטרוולה. כמו כן, אמר השר לשגריר סודן בברלין כי ארצו חייבת להגן על דיפלומטים הנמצאים בשטחה.

מפגינים שורפים דגל ארה"ב בעזה במחאה נגד הסרט על מוחמד. רויטרס
הפגנות נגד הסרט ברצועת עזה/רויטרס

בנוסף, הגיעו אלפי מפגינים סודנים לשגרירות ארצות הברית בחרטום כדי למחות על הסרט. רשת אל-ג'זירה דיווחה כי מפגין אחד נהרג במקום לאחר שנדרס על ידי רכב משטרה. כוחות הביטחון במקום יורים גז מדמיע בניסיון לפזר את ההפגנה.

גם לירושלים הגיעה המחאה, כאשר מאות צעירים ניסו להגיע לקונסוליה האמריקאית בדרך שכם. במקום פרצו עימותים, כאשר כוחות הביטחון החלו לפזרם באמצעות רימוני הלם. כמה בני אדם כבר נעצרו.

עימותים נוספים אירעו עם סיום תפילות יום השישי בהר הבית בין מתפללים מוסלמים לכוחות המשטרה. לאחר התפילות יצאה תהלוכה בת כמה מאות מתפללים מהר הבית לכיוון שער שכם. חלק ממשתתפי התהלוכה יידו אבנים לעבר השוטרים. אמש בערב לאחר הערכת מצב הוחלט לתגבר את כוחות המשטרה סביב הר הבית ובעיר העתיקה מחשש להפרות סדר בעקבות הסרט. יידוי אבנים היו גם בכפרים בילעין, נעלין ועבוד, מדרום לשכם.

הפגנות זעם מוסלמיות בלבנון. ספטמבר 2012. AP
מפגין נהרג בטריפולי בעת ניסיון פריצה לבניין ממשלתי. הפגנות בלבנון/AP

כאמור, גם במוקדים נוספים ברחבי העולם נערכות הפגנות מחאה - באינדונזיה, מצרים, ירדן, בנגלדש, מלזיה, כווית, תימן, אירן, קטאר, מרוקו, תוניסיה וגם ברצועת עזה. ההפגנות מתקיימות תחת אבטחה כבדה של כוחות הביטחון המקומיים ועל רקע חשש כבד מהתפרצות לתוך בנייני השגרירות.

בטריפולי שבלבנון נהרג מפגין ושניים נוספים נפצעו בעימות עם כוחות הביטחון, לאחר שהמפגינים ניסו לפרוץ לבניין ממשלתי. מוקדם יותר שרפו המפגינים בעיר סניף של רשת המזון האמריקאית "קנטקי פרייד צ'יקן". בתוניסיה פרצו מפגינים לבניין השגרירות בבירה ושברו מספר חלונות במבנה. הם גם החלו לשרוף עצים בחצר השגרירות. כוחות הביטחון בעיר ירו גז מדמיע לעבר המפגינים.

בקהיר, בירת מצרים, מתנהלים מאז שעות הלילה עימותים קשים בין כוחות הביטחון לבין המפגינים. מנגנוני הביטחון המצרים נמצאים בכוחות מתוגברים סביב בניין השגרירות האמריקאית מחשש לכך שמפגינים יפרצו לתוכו וינסו להסיר את דגל ארה"ב מהבניין.

הפגנה ליד שגרירות ארצות הברית בקהיר. רויטרס
כוחות הביטחון ליד השגרירות בקהיר/רויטרס

על פי דיווח בתחנת הטלוויזיה האירנית בשפה האנגלית PRESS TV, שגרירת ארה"ב במצרים עזבה את קהיר והשגרירות פונתה לגמרי. סוכנות הידיעות הצרפתית דיווחה כי האחים המוסלמים ביטלו את השתתפותם בהפגנות. עד כה לא נמסרה הסיבה שבגללה ביטלה התנועה - שבה חבר גם נשיא מצרים מוחמד מורסי - את השתתפותה בהפגנות.

מלבד באזור השגרירות התכנסו אלפי בני אדם בכיכר תחריר כדי למחות על הסרט. המפגינים נושאים את דגלי מצרים וקוראים קריאות נגד ארה"ב. אחד המפגינים אף עוטה מסכה של מנהיג אל-קאעדה לשעבר, אוסמה בן לאדן. המפגינים תוקפים את המופתי של מצרים ואת השייח' של אוניברסיטת אל-אזהר על "שתיקתם לנוכח הפגיעה במוחמד". המפגינים נושאים גם שלטים שמהללים את האיסלם ואת הנביא מוחמד. מנהל בבית חולים בקהיר סיפר כי למקום הגיעו חמישה פצועים מהעימותים בבירה, אחד מהם במצב קשה.

גם ברחבי טהרן מתקיימות הפגנות רבות משתתפים שבמסגרתן שורפים המפגינים את דגלי ארה"ב וישראל. סוכנות הידיעות אירנ"א דיווחה כי הבוקר התייחס אחד מבכירי המשטר האירני, האייתוללה אחמד ג'נתי, לסרט, והפנה אצבע מאישמה לארה"ב וישראל. "הסרט מגיע מכיוונה של ארה"ב ונעשה בתמיכתם הכספית של הציונים, ומדובר בדבר שאין לו תקדים, הוא חסר בושה ונחשב לפגיעה באיסלם. הם צריכים לדעת שיותר ממיליארד בני האומה המוסלמית ברחבי העולם מוכנים למסור את נפשם כדי להגן על קדושת האסלאם".

מהומות בשער שכם בירושלים במחאה על הסרט "תמימות המוסלמים". מגד גוזני
מפגינים נגד הסרט בירושלים/מגד גוזני

ההפגנה במלזיה נערכת מול בניין השגרירות האמריקאית בקואלה-למפור, ומשתתפים בה מאות בני אדם שקוראים לארה"ב לנקוט בצעדים משפטיים נגד יוצרי הסרט. בהפגנה בבנגלדש משתתפים אלף מפגינים וחלק מהם מנסים לפרוץ לבניין השגרירות האמריקאית בבירה. במקביל דווח על עימותים קשים בין מפגינים לכוחות הביטחון בהפגנה בצנעא, בירת תימן. לפי הדיווח, כוחות הביטחון ירו אש חיה לעבר המפגינים. לא דווח על נפגעים. עוד דווח כי ארה"ב שיגרה 150 חיילי מארינס לצנעא על מנת לתגבר את האבטחה סביב השגרירות. אתמול נהרגו ארבעה אזרחים תימנים בעימותים במקום.

מאות ירדנים יצאו אף הם לאזור הנמצא בסמוך לשגרירות ארה"ב בבירה עמאן על מנת למחות נגד הסרט האמריקאי המכפיש את הנביא מוחמד. המפגינים נמצאים במרחק רב מהשגרירות לאחר שכוחות הביטחון הירדנים חסמו כבר בלילה את הגישה אליה מחשש להתפרצויות אלימות במקום. גם בכווית השתתפו כ-500 איש בהפגנה נגד הסרט. חלק מהמשתתפים נשאו דגלים של ארגון אל-קאעדה וקראו קריאות נגד ארה"ב ובעד מנהיג אל-קאעדה לשעבר, אוסמה בן לאדן: "אובמה, כולנו אוסמה". המפגינים גם קראו לגרש את שגריר ארה"ב מארצם. הפגנות בהשתתפות מאות בני אדם מתקיימות גם בטוניסיה ובמרוקו, שבמהלכן קוראים המפגינים קריאות נגד ארה"ב ובעד גירוש השגריר.

הפגנות זעם מוסלמיות בלבנון. ספטמבר 2012. AP
תחת אבטחה כבדה. עימותים בלבנון מהיום/AP

ברחבי רצועת עזה התאספו אלפי בני אדם במספר מוקדים כדי להביע מחאה נגד הסרט. ההפגנות נערכות במרכז הרצועה, בצפונה ובדרומה. בהפגנות משתתפים גם חברי פרלמנט מטעם חמאס וכן נציגים מיתר הפלגים הפלסטינים בעזה. המשתתפים נושאים שלטים שעליהם נכתב "אנחנו אוהבים אותך, שליח אללה", וכן דגלי פלסטין ודגלי חמאס.

בדרשת יום השישי שהוא נושא מדי שבוע, שב וקרא ראש ממשלת חמאס ברצועת עזה, איסמעיל הניה, לארה"ב להתנצל על הסרט. "יש להעמיד את הפושעים הטרוריסטים לדין בינלאומי, שכן מדובר בפגיעה בכל האמנות הבינלאומית וההומניטריות", אמר בהתייחסו ליוצרי הסרט. הוא קרא לציבור המוסלמי והערבי להמשיך בהפגנות שקטות "על מנת לוודא שלא יפגעו יותר באיסלם ובנביא".

בנאום שנשא בהפגנה בעזה האשים בכיר הג'יהאד האיסלמי, טארק אל-מדלל, את "הציונים והצלבנים" בכריתת ברית נגד האיסלם והנביא מוחמד. "זה נובע מהשנאה היוקדת שלהם אשר גרמה להם לפגוע בסמל המוסלמים", הוסיף. "עלינו להבהיר לארה"ב שהיא זו שנושאת באחריות למה שקרה בלוב".

לפניות לכתב: nir_yah@walla.com
לפניות לכתב: talk2yaira@walla.co.il

בהכנת הידיעה השתתפו יהושע בריינר ומשה-חי הגיגת

הסרט שהצית מהומה - סיקור מיוחד
המחאה לא דועכת: התחדשו ההפגנות נגד ארה"ב בקהיר
נוצרי-קופטי בארה"ב: "אני עומד מאחורי הסרט נגד מוחמד"
הבית הלבן מבהיר את דברי אובמה: "מצרים שותפה ותיקה"

הפגנות הזעם המוסלמיות בהודו. ספטמבר 2012. AP
ההפגנות הגיעו עד לקהילה המוסלמית בהודו/AP

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully