וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

במערב מעריכים: "אסד מחזיק נשק כימי ב-20 אתרים שונים"

גורמי מודיעין בארה"ב העריכו כי המשטר הסורי מחזיק במאות טונות של נשק כימי, הכולל גם גז עצבים קטלני מסוג סארין. "אנחנו מתייעצים עם בנות בריתנו ומתכוננים לכל תרחיש"

החששות הנוגעים לעתידו של מאגר הנשק הכימי בסוריה גוברים: בסוכנויות המודיעין המערביות מעריכים כי הנשק מפוזר בלפחות 20 אתרים שונים ברחבי המדינה, כך דיווח אמש (חמישי) עיתון ה"וושינגטון פוסט". על פי ההערכות, שלטונו של נשיא סוריה, בשאר אסד, מחזיק במאות טונות של נשק כימי - אשר עלול לשמש אותו נגד אזרחיו, או לחלופין ליפול לידיהם של גורמים קיצוניים כגון ארגון חיזבאללה.

"אנו חושבים שיש בידינו את כל המידע, אבל כך הרגשנו גם לגבי לוב", אמר גורם בכיר לשעבר במודיעין האמריקאי לעיתון. לדברי הגורם, שהיה מעורה בתכנוני התקיפה הן בלוב והן בסוריה, "כשהגענו לשטח לוב היו שם הפתעות גדולות עבורנו, גם מבחינת כמויות וגם מבחינת מיקום". הגורם הוסיף כי בשל התערערות השלטון בסוריה וכיבוש חלק מהאזורים על ידי כוחות המורדים במדינה, הגבירה ארצות הברית את המעקב המודיעיני אחר מחסני הנשק הכימי. כמו כן, הדבר האיץ את ההכנות לקראת אבטחה עתידית של האתרים על ידי גורמי מערב.

"הם אשפי ההסוואה"

גורמי מודיעים נוספים, הן מסוכנויות בארצות הברית והן במזרח התיכון, העריכו כי סוריה מחזיקה במאות טונות של נשק כימי – הכולל בין היתר כמות משמעותית של גז עצבים קטלני מסוג סארין המוכן לשימוש מיידי. לדברי שני גורמי מודיעין שונים, החומרים הקטלניים ביותר מאוחסנים בכ-12 בונקרים ברחבי סוריה, בעוד שציוד וחומרים המשמשים לייצור נשק כימי מאוחסנים ב-14 אתרים נוספים. על פי ההערכות, מאגר הנשק של אסד הינו השלישי בגודלו בעולם אחרי אלה של ארצות הברית ורוסיה.

לוחמים של מחתרת "הצבא הסורי החופשי" בעיר חלב, סוריה, אוגוסט 2012. רויטרס
במערב חוששים כי אסד ישתמש בנשק הכימי נגד אזרחים. מורדים בעיר חלב/רויטרס

נוכח הנתונים המדאיגים, פועלת ארצות הברית לקראת האפשרות שתיאלץ להגן על הנשק בעצמה. לעת עתה, מציינים מספר גורמים, מסתפקת ארצות הברית בפיקוח מרחוק על האתרים תוך שימוש באמצעים המודיעיניים העומדים לרשותה. עם זאת, מדובר במשימה לא פשוטה, מאחר שלאורך השנים נעזרה סוריה בבנות בריתה, רוסיה וצפון קוריאה, על מנת להחביא ולבצר את המתקנים. "הם אשפי ההסוואה", ציין בכיר לשעבר במודיעין האמריקאי.

גורם נוסף בארצות הברית ציין כי "אין ספק שחיוני לוודא כי מאגרי הנשק בטוחים". לדבריו, "יש לדאוג לתכנית עבור כמה תרחישים אפשריים, להתייעץ כראוי עם בנות בריתנו ולהתכונן לקראת כל אתגר – נקיטה בפעולות הללו משמעה פשוט להפגין אחריות".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully