וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בסוריה מפגיזים גם מבצרים, מסגדים, ארמונות ופסיפסים

ניר יהב

25.8.2012 / 14:00

הלחימה גרמה לנזק חמור לאתרי מורשת, ובהם מצודה בת אלפיים בחלב ומסגד עתיק בדרעא. החוקרים מדברים על "סכנת חורבן", ואילו השלטון והמורדים מטילים את האחריות זה על זה

צילום:יוטיוב עריכה:טל רזניק

כשפרצה ההתקוממות העממית במצרים נגד משטרו של הנשיא חוסני מובארק מיהרו מאות חיילי צבא מצרים למוזיאון העתיקות המפורסם בקהיר כדי להגן על חפצי האמנות יקרי הערך מפני בוזזים ופורעי-חוק. במשך ימים ארוכים עמדו חיילים מסביב למוזיאון ואף נכנסו לתוכו כדי להגן בגופם על המומיות, התכשיטים, הפסלים ומסכת הזהב של תות ענח אמון. החיילים המצרים לא נאלצו לעבוד קשה מדי כדי להדוף את הבוזזים, שכן עמדו לצדם גם מאות אזרחים מצרים שבאו להגן אף הם על האוצר הלאומי. "זו ההיסטוריה שלנו, חשוב לנו לשמור עליה", הסבירו.

ובזמן שבמצרים שומרים על ההיסטוריה, בסוריה מפגיזים אותה. מאז שחלה הסלמה בלחימה בעיר חלב, הפגיזו כוחותיו של הנשיא בשאר אסד כמה פעמים את המצודה ההיסטורית בעיר, הנמנית עם אתרי המורשת העולמית של אונסק"ו. לפי הדיווחים, למצודה העתיקה נגרם נזק קשה, אך לא פורסמו תמונות עדכניות שלה כדי לאשש או להזים את הדיווחים. המצודה בחלב, שנחשבת לאחד ממקורות הגאווה ההיסטוריים של סוריה, היא בת יותר מאלפיים שנה. לורנס איש ערב תיאר אותה כ"מצודה שנשמרה בצורה הטובה ביותר ושמעוררת הערצה יותר מכל המצודות בעולם".

אנשי כוחות הביטחון של סוריה ניצבים לפני המבצר ההיסטורי בחלב, אוגוסט 2012. רויטרס
אנשי כוחות הביטחון של סוריה ניצבים לפני המבצר העתיק בחלב, בתחילת בחודש/רויטרס

בתחילת העימות סברו רבים בסוריה שהמשטר יחוס על דמשק וחלב, בשל המורשת התרבותית וההיסטורית שלהן. אלא שהסברות התבדו במהרה ושתי הערים הגדולות בסוריה החלו לחטוף פגזים וטילים. הירי הבלתי פוסק לעבר שכיות החמדה ההיסטוריות, ובעיקר לעבר המצודה העתיקה, מדאיג יותר מכל את ההיסטוריונים והארכיאולוגים שמזהירים כי הלחימה בעיר עלולה לפגוע אנושות במורשת אדריכלית ותרבותית של ציוויליזציות שונות, ששלטו באזור במשך 5,000 שנה. נשיאת קרן האנדרטאות העולמית, בוני ברנהם, אמרה ל"ניו יורק טיימס" כי רחובות חלב נמצאים "בסכנה גדולה". היועץ לשעבר לרשויות התרבות בחלב, יורג אספלד, הזהיר: "יש כאן מורשת תרבותית יחידה במינה שנתונה בסכנת חורבן. זו לא בעיה רק של סוריה, אלא של העולם כולו".

בעיר העתיקה בחלב נמצאים אלפי בתים מימי הביניים, ארמונות עתיקים ומסגדים יפיפיים, שהגדול שבהם הוא מהמאה ה-12. גם הבירה דמשק היא מהערים הקדומות בעולם. העיר העתיקה בדמשק הוכרזה על ידי אונסק"ו כבר ב-1979 כאתר מורשת עולמית, והאתרים החשובים בה הם המסגד האומיי והמצודה מהתקופה הצלבנית.

חצר המסגד האומיי בדמשק, תמונה משנת 2000. AP
חצר המסגד האומיי בדמשק/AP

לא רק אתרים היסטוריים בחלב ובדמשק נתונים להפגזות. על פי הדיווחים מסוריה, אתרים רבים - כגון מסגדים עתיקים, כנסיות ביזנטיות, פסיפסים מהתקופה הרומית וערים עתיקות אחרות - נתונים להתקפות יומיומיות. באחרונה הרסה פצצה חלק מהמנזר העתיק בכפר סידאניא, שהוקם ככל הנראה על ידי הקיסר יוסטיניאנוס במאה ה-6 לספירה. מדובר באחד הכפרים הייחודיים והעתיקים בסוריה, שתושביו עדיין מדברים ארמית. גם המסגד האומיי העתיק בדרעא, שנחשב לאחד המבנים הקדומים ביותר שנותרו בסוריה מהתקופה האיסלמית והוקם על ידי הח'ליפה עומאר בן אל-ח'טאב, הופגז על ידי כוחותיו של אסד והוחרב כליל.

"קבוצות טרור המתמחות בגניבת כתבי יד"

בסוריה כמו בסוריה, מטילים הצדדים זה על זה את האחריות לפגיעה באתרים ההיסטוריים. בצבא הסורי החופשי – הזרוע החמושה של האופוזיציה הסורית - טוענים בתוקף כי המצודה בחלב נפגעה קשות מטיל שנורה על ידי צבאו של אסד וכי גם יתר אתרי המורשת מופגזים תדיר על ידי המשטר. המשטר הסורי טוען כי חיילי הצבא הסורי החופשי מסתתרים בתוך אתרי מורשת ומשם הם מנהלים קרבות רבים. ראש אגף העתיקות בסוריה, בסאם ג'אמוס, שמחויב ליישר קו עם משטרו של אסד, האשים "טרוריסטים חמושים" בפגיעה באתרי מורשת בחלב ודמשק.

באחרונה נחשף כי ראש ממשלת סוריה לשעבר, עיסאם שרף, כתב לשריו ב-11 ביולי אשתקד כי "המורשת ההיסטורית הסורית בסכנה" וזאת בשל פעילותן של "קבוצות טרור חמושות עם ציוד טכנולוגי מתקדם, המתמחות בגניבת כתבי יד ועתיקות ובביזת מוזיאונים". ארכיאולוגים הופתעו ממכתבו של ראש הממשלה הסורי דאז ואמרו כי הוא "מוזר מאד", שכן באותה תקופה כלל לא הייתה ביזה. "ככל הנראה בכירי המשטר הכשירו את הקרקע לקראת ביזה של העתיקות על ידיהם", העריכו. "הדבר הזה קרה בתקופת הנשיא הקודם חאפז אסד, אביו של הנשיא הנוכחי". ואכן באחרונה דווח על גניבות מהמוזיאונים בדיר א-זור, אל-רקה, מערה א-נעמאן ומצודת ג'עבר.

בבלים, יוונים ופרסים

ארכיאולוגים מודים כי בעשר השנים האחרונות סוריה השקיעה מאמצים ניכרים בשימור אתריה ההיסטוריים והתרבותיים. אולם כעת הם חוששים שלמשטר כבר לא אכפת. "חלק מהנזק שנגרם הוא בלתי-הפיך", הודה רודריגו מרטין, דובר ארגון "מורשת ארכיאולוגית סורית תחת איום" – קבוצה של ארכיאולוגים אירופאים וסורים שמתעדים את הנזק למורשת של סוריה מאז החל העימות במדינה. "ברור שבערים כמו חומס לדוגמה, לא יהיה כסף לשחזר את הארכיטקטורה העות'מאנית המסורתית משום שזה נתפס כמה שעומד בראש סדר העדיפויות על ידי מקבלי ההחלטות".

נזק למבנים בעיר העתיקה בחומס, סוריה, אוגוסט 2012. רויטרס
"ברור שלא יהיה כסף לשחזור". נזק למבנים בעיר העתיקה בחומס, הבוקר/רויטרס

החשש המרכזי הוא מהיום שאחרי המלחמה. ארכיאולוגים פוחדים מביזה של עתיקות ומהיעדר תקציבים לשיקום ההרס האדיר שנגרם לאתרי המורשת. הם מקפידים לומר כל הזמן שההיסטוריה שייכת לא רק לסוריה אלא לעולם כולו ולכן יש לעשות הכול כדי לשמור עליה. הם מזכירים גם כמה עשירה היא המורשת הסורית: כמעט כל פרק בהיסטוריה האנושית נכתב שם. הבבלים, היוונים והפרסים נלחמו על שליטה באזור בשל היותו צומת לסחר בין אירופה לאסיה; שני קיסרים רומים – אלכסנדר סוורוס ופיליפוס הערבי – נולדו בסוריה; וכמעט בכל פינה במדינה מסופר סיפור מרתק. הארכיאולוג מרטין תאר זאת כך: "בכל מקום בסוריה שבו תגרד מעט עם שפכטל – תחשוף ממצא משמעותי".

  • עוד באותו נושא:
  • סוריה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully