וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם הסכם השלום עם מצרים על סף שבירה?

8.8.2012 / 16:22

בישראל סבורים שלנשיא מצרים החדש נפל האסימון והוא הבין שנדרשת תגובה לטרור בסיני. אך נשאלת השאלה - כיצד תשפיע פעילות צבאית ממושכת בשטח המפורז על הסכם השלום? פרשנות

צילום: רויטרס, עריכה: גדי וינסטוק, יותן בן-דוד, קריינות: אביב אברמוביץ'

נשיא מצרים, מוחמד מורסי, עשה היום את מה שקודמו, חוסני מובארק, חשש לעשות במשך שנים ארוכות – הוא קרא תיגר על פעילי הג'יהאד העולמי בסיני.

במערכת הביטחון בישראל מרוצים מהיוזמה של הצבא המצרי בסיני, אך באותה נשימה הם תוהים אם מדובר בנקמת מותם של 16 השוטרים, או במהלך אסטרטגי רחב. בישראל מבינים כי האסימון בקהיר נפל, וכי מורסי מכוון בלחץ אמריקאי למערכה רחבה לאורך זמן, שנועדה לפגוע אנושות בתשתיות האיסלם הרדיקלי שהתפתח באזור, בחסות השבטים הבדואים.

אנשי חמאס מפטרלים בגבול עזה-מצרים לאחר תקיפה של אנשי ג'יהאד שבה נהרגו 15 חיילים מצרים, אוגוסט 2012. רויטרס
המבצע של צבא מצרים בסיני - נקמה או אסטרטגיה? גבול ישראל-מצרים/רויטרס

הפעולה שנקט הצבא המצרי בסיני מבהירה באופן חד משמעי כי קהיר נדרשה לפרוץ את הנספח הצבאי שצורך להסכם השלום עם ישראל, ולקבל לכך את אישור הדרג המדיני בירושלים, על מנת להלום באגרופים בטרור הקיצוני. עד היום, בהתאם לנספח הצבאי בהסכם השלום שנחתם בשנת 1979 בין המדינות, נהנתה ישראל מסמכות האכיפה הבלעדית בשטח המפורז ומעמידת הצבא המצרי מאחורי התעלה, אך נראה כי מגבלה זו תהווה סוגיה מרכזית בשיח ההולך ומתפתח בין המשטר המצרי החדש לבין מדינת ישראל.

מצד אחד: דרישה ישראלית ולחץ אמריקאי לפעול נגד הג'יהאד האיסלמי הקיצוני בסיני; מצד שני - אפשרות שהמצרים יציבו הכנסת כוחות גדולים לאזור כתנאי לכך. במסגרת הניסיון של מערכת הביטחון להעריך את תרחישי פיגועי הטרור העתידיים בגבול ישראל-מצרים, ואת האפשרויות לתגובה במישור הצבאי, עולה תמונה קודרת הכוללת אפשרות לפיגוע רצחני במהלכו ייהרגו עשרות אזרחים וחיילי צה"ל. ישראל לא תוכל להבליג על אירוע שכזה, ועשויה לפעול בשטח סיני. התרחיש מוגדר כקיצוני בעיני בכירים רבים בצה"ל, אך התממשותו היא רק עניין של זמן.

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה

יתרון וחיסרון בסיני

בקהילת המודיעין בישראל מעריכים כי ההתארגנויות הקיצוניות בסיני עדיין נמצאות בשלב חיפוש הזהות וההכרה בעולם הערבי, ולכן סדרת הפיגועים הצפויה נגד ישראל ואזרחי מצרים, שנתפשים כבני משטר הכופר באיסלם, יהיו אכזריים יותר מהטבח שבוצע בשוטרים המצרים ברפיח. הכסף למימון אמצעי הלחימה עבור הטרור ברחבי סיני זורם כמו נחל איתן, ופעולות הטרור בחצי האי הפכו לשגרה. אך בפועל, טוענים בקהילת המודיעין בישראל כי עדיין אין מאחורי תשתית הטרור גוף מובהק, או דמויות מרכזיות, המנהיגים את ההתארגנות הג'יהאדית. לכן, התקופה הזו מוגדרת כשעת כושר, שבה יוכל המשטר המצרי, באמצעות תקיפה רחבה של מוקדי הטרור בסיני, לבצע תפנית בכל מה שקשור למלחמת חורמה בטרור הקיצוני.

האתגר עבור ישראל הוא איסוף מודיעיני איכותי שיהווה בסיס לסיכול, מאחר שישראל לא פועלת בשטח המצרי. בנוסף לכך, כדי לבנות תמונת מצב ברורה, תהיה חייבת קהילת המודיעין בישראל לשלב זרועות עם המצרים בניסיון לאתר את ריכוז הכוחות, את מחנות האמונים ואת מחסני הנשק שהועברו להרים ולוואדיות בשטח, שגודלו משלש את שטח מדינת ישראל.

חיזבאללה שולח יד לסיני

מזכ"ל חיזבאללה, חסן נסראללה, החליט לשלוח את ידו הארוכה של הארגון גם לסיני - דבר אותו הוא עושה בצורה מתוחכמת, כדי לא להשאיר עקבות ברורים מחשש להקים עליו את המשטר המצרי. הדבר נעשה באמצעות מימון, הכוונה ואימון של ארגוני ג'יהאד עולמי ברצועת עזה, כולל פלוגות של איסלם קיצוני, שהצטרפו לאחרונה לוועדות ההתנגדות.

גורם בכיר בשב"כ הסביר כי חיזבאללה מוכן להקריב את הקרדיט על פעולות טרור, שכל כך חשוב לו, למען ביצוע הטרור מסיני ומעזה נגד ישראל. בעת הזו, הוא רואה בסיני חצר אחורית, באמצעותה הוא משליך את הזבל שלו מבלי לעשות שימוש בחזית לבנון מול ישראל. זאת, כדי לא לזמן נגדו מתקפה ישירה של צה"ל או ביקורת במערב, שעלול להכריז עליו כעל ארגון טרור. סיני, שהפכה לאטרקציה עבור פעילי טרור מאפגניסטן ומעירק, הפכה כעת גם ליעד עבור חיזבאללה, דרכה הוא מתכוון לממש את החלומות הפרועים שלו נגד ישראל.

לקריאה נוספת
צבא מצרים יצא למבצע צבאי בסיני והרג עשרות חמושים
הנשיא מורסי מבטיח: המתקפה בסיני לא תעבור בשתיקה

amirbohbot@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully