וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המורדים בסוריה: אסד העביר נשק כימי לשדות תעופה

ניר יהב

24.7.2012 / 9:44

הנשק נמצאים לטענתם ב"שדות תעופה בגבולות" - רמז לאפשרות שיוברח. לא ברורה מהימנות הטענה, שייתכן ונועדה לעודד התערבות בינ"ל. אובמה: שימוש בנשק כימי יהיה "טעות טראגית"

צילום: רויטרס, עריכה: יאיר דניאל

(בווידאו: הודעת משרד החוץ הסורי בעניין הנשק הכימי, אתמול)

האם הנשיא בשאר אסד מתכוון להעביר נשק לא-קונבנציונלי לגורמים מחוץ לארצו? המורדים הסורים טוענים הבוקר (שלישי) כי המשטר בסוריה העביר נשק כימי לשדות התעופה הנמצאים בגבולות המדינה. בהודעה שפרסמה מחתרת "הצבא הסורי החופשי" נמסר: "יממה לאחר שדמשק איימה לעשות שימוש בנשק הכימי במקרה שתותקף מבחוץ, משטרו של אסד העביר נשק כימי לשדות התעופה בגבולות. אנו בפיקוד הצבא הסורי החופשי יודעים היטב היכן נמצא כל הנשק הכימי של אסד ויודעים שהוא העביר אותו לשדות התעופה שבגבולות".

ההודעה לא פירטה באילו שדות תעופה בדיוק מדובר, אולם ככל הנראה הכוונה לשדות תעופה צבאיים הנמצאים סמוך לגבולות (שדות תעופה אזרחיים בינלאומיים נמצאים רק בדמשק ובחלב). בכל מקרה, לא ברור על מה מסתמכים המורדים בטענתם, ולא ברורה מידת המהימנות של הדיווח. ייתכן גם שזהו ניסיון של המורדים להשפיע על מדינות העולם להתערב צבאית בסוריה לטובתם, כפי שהם דורשים כבר זמן רב, באמצעות הפחדת הקהילה הבינלאומית מהאפשרות שהנשק הכימי יזלוג לידי גורמים עוינים.

ההתקוממות בסוריה - כותרות אחרונות:
אסד מתעורר? צבא סוריה השתלט על חלק גדול מדמשק
הלחימה מתקרבת: הפצצות בסוריה נשמעו ברמת הגולן
צפו: כשצבאו הפגיז, אסד כיבה נרות עם ילדיו

טנק של צבא סוריה בעיירה אל-מחטה שבמחוז דרעא הדרומי, יולי 2012. רויטרס
111 נהרגו בלחימה אתמול. טנק של צבא סוריה בעיירה אל-מחטה שבמחוז דרעא הדרומי, השבוע/רויטרס

הטענות הללו מופיעות יום לאחר שסוריה אישרה רשמית כי ברשותה מאגרי נקש כימי גדולים. בהודעה שמסר אתמול דובר משרד החוץ הסורי, ג'יהאד מקדיסי, הוא הבהיר כי דמשק לעולם לא תשתמש בנשק זה נגד אזרחי סוריה, אולם בהחלט עשויה להשתמש בו נגד "תוקפנות חיצונית". עוד הבהיר כי "כל מאגרי הנשק הכימי שמורים היטב על ידי הצבא".

בקהילה הבינלאומית הביעו בתקופה האחרונה, וביתר שאת לנוכח ההתערערות הגוברת של המשטר הסורי בימים האחרונים, דאגה מפני זליגה של הנשק הלא-קונבנציונלי של סוריה לידי ידיים לא אחראיות - בין אם אסד יעבירו לידי אירן או חיזבאללה, ובן אם ייפול לידי גורמים לא יציבים מקרב המורדים. ראש הממשלה בנימין נתניהו אף הזהיר השבוע כי אם יגיע הנשק לידי חיזבאללה, יהיה הדבר "כמו נשק כימי בידי אל-קאעדה", והתריע כי "ייתכן שנצטרך לפעול" במקרה כזה.

הלילה התייחס לעניין גם נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, ואמר כי אסד יידרש לדין וחשבון אם יעשה "טעות טרגית" בדמות שימוש במאגר הנשק הכימי שלו. "היום אנחנו פועלים למען עתיד טוב יותר לעם הסורי - ללא משטר אסד", אמר אובמה בנאום על מדיניות החוץ שלו ברינו, שבנבאדה. "בהתחשב במאגר הנשק הכימי של המשטר הסורי, אנו מבהירים לאסד ולסובבים אותו, כי הוא ייאלץ לתת דין וחשבון לקהילה הבינלאומית ולארצות הברית, אם יעשה שימוש בכלי הנשק האלה".

שר החוץ של צרפת, לורן פביוס התייחס הבוקר אף הוא לסוגיה ואמר לערוץ France 2 הצרפתי כי "כל שימוש של נשק כימי הוא לחלוטין לא מקובל. הנשיא אובמה הגיב בנושא כמו גם אחרים. הנשק הזה נמצא תחת פיקוח הדוק של הקהילה הבינלאומית".

דיווח: 3 פגזים סורים נחתו בשטח ירדן

בתוך כך, נמשכת כל העת הלחימה בין השלטון למורדים ברחבי סוריה, והלילה דיווחו המורדים על 111 הרוגים, בקרבות המתמקדים בעיר חלב ובבירה דמשק, שם לפי הדיווחים החזיר לעצמו את הצבא את השליטה בחלקים מהעיר שנכבשו בשבוע שעבר על ידי המורדים.

הרס בעקבות הלחימה בין השלטון למורדים ברובע אל-מזה של בירת סוריה, דמשק, יולי 2012. רויטרס
הריסות בעקבות הלחימה ברובע אל-מזה בדמשק, השבוע/רויטרס

על רקע הלחימה, נמשכת גם הבריחה ההמונית של רבבות סורים אל מחוץ לגבולות המדינה. העיתון "אל-חיאת" הרואה אור בלונדון דיווח הבוקר כי לדברי גורמי ביטחון ירדניים, בעקבות ביקור שערך ראש ממשלת ירדן פאיז טראוונה במחנות הפליטים הסורים בירדן, נחתו אתמול שלושה פגזים סורים בעיר רמתא שנמצאת בגבול ירדן-סוריה. לדברי הגורמים, שני הפגזים הראשונים נחתו בשטחים פתוחים שאינם מאוכלסים, אולם הפגז השלישי נחת ברחבה שבה נמצאים עיתונאים ובעקבות כך נגרם נזק לרכוש במקום. לא היו נפגעים.

בתוך כך, האופוזיציה הסורית תסכים לפתרון של המשבר בסוריה, שבמסגרתו יועבר השלטון באופן זמני לגורם במשטר הנוכחי - בתנאי שהנשיא בשאר אסד יתפטר מתפקידו - כך הודיעה היום המועצה הסורית הלאומית. דובר המועצה, ג'ורג' סברה, אמר לסוכנות הידיעות הצרפתית: "נסכים לכך שהשלטון יועבר באופן זמני לדמות מהמשטר, ושהוא יוביל את תקופת המעבר, בדיוק כפי שקרה בתימן". סברה הוסיף כי "אנו מקבלים את הרעיון הזה משום שמה שעומד בראש סדר העדיפויות שלנו הוא לשים קץ למעשי הטבח ולהגן על העם הסורי". המועצה הלאומית הסורית היא גוף האופוזיציה המרכזי המאגד תחתיו גורמי אופוזיציה רבים. עם זאת, לא ברור מה היא עמדתם של גורמי אופוזיציה סורים נוספים ובראשם הצבא הסורי החופשי.

לפניות לכתב: nir_yah@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully