וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפיגוע בבורגס: מהי זרוע פיגועי החוץ של אירן?

בירושלים מטילים על אירן את האחריות לפיגוע בשדה התעופה בבולגריה, בו נהרגו חמישה ישראלים. בראש החנית ניצב כוח "קודס" של משמרות המהפכה, ומפקדו המסתורי קאסם סולימאני

שעות ספורות בלבד אחרי שנשמע הפיצוץ באוטובוס בבורגס, ובירושלים כבר התגבשה ההערכה מי אחראי לפיגוע שגבה את חייהם של חמישה תיירים ישראלים ושני אזרחים נוספים: אירן, ובייחוד כוח אל-קודס של משמרות המהפכה שלה.

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, פרסם הודעה בה נאמר כי "בחודשים האחרונים ראינו ניסיונות מצד אירן לפגוע בישראלים בתאילנד, בהודו, בגיאורגיה, בקניה, בקפריסין ועוד". הוא ציין כי הפיגוע בבולגריה אירע ביום השנה ה-18 לציון הפיגוע בבניין הקהילה היהודית בארגנטינה, ואמר כי "זוהי מתקפת טרור אירנית שמתפשטת בעולם כולו".

כוח אל-קודס ("כוח ירושלים") משמש זרוע ארוכה לאירן ומהווה את יחידת העילית של המשמרות מחוץ לגבולות המדינה. במערב מייחסים לאנשי הכוח גם מעורבות ברורה בשיתוף פעולה עם המשטר בדמשק, במטרה לסייע לנשיא בשאר אסד לדכא את ההתקוממות נגדו.

הפיגוע בבורגס - סיקור מלא בוואלה! חדשות

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
קאסם סולימאני נואם בפני ה"מג'לס" בחודש מאי, 2011/מערכת וואלה!, צילום מסך

מבין כל כוחות משמרות המהפכה, כוח קודס הוא החשוב ביותר. מאז שנות ה-80 ניתן היה למצוא את אנשיו במלחמות באפגניסטן, בעירק ובלבנון, במלחמות בבלקן בשנות ה-90, בוונצואלה, וכאמור גם בסוריה. מפקד הכוח הראשון היה אחמד וחידי, היום שר ההגנה של אירן. ב-1998 הוחלף על ידי קאסם סולימאני, בן טיפוחיו של המנהיג העליון של אירן, עלי חמינאי.

אם האשמותיה של ישראל נכונות – ולא ניתן לדעת על איזה מידע מודיעיני הן מבוססות - הרי שזו הצלחה "איכותית" ראשונה זה זמן רב של כוח קודס לפגוע בישראלים. למרות המיומנות המיוחסת לכוח קודס, אנשיו לא הצליחו לבצע את מלוא עוצמת הפיגועים שתכננו בתקופה האחרונה, בהם בגיאורגיה, בהודו ופעמיים בתאילנד. תקלות אלה, לפני או במהלך ניסיונות הפיגוע, העידו על רשלנות תכנונית מצד המבצעים ועל ביצוע לקוי מצדם וחיפזון.

סולימאני "מככב" ברשימות השחורות של המערב

סולימאני נולד בשנת 1957 או 1958 בעיר ראבור שבדרום-מזרח אירן. במהרה התקדם בסולם הדרגות. אחרי שצבר ניסיון בגבול במלחמת אירן-עירק, התקרב להנהגה, וכיום הוא מחזיק בדרגת ס?רל?ש?ג?ר (המקבילה לדרגת גנרל 4 כוכבים בצבא ארה"ב).

פועלו הרב של סולימאני בזירות השונות הכליל אותו ב"רשימה השחורה" של האישים שעליהם הוטלו עיצומים שונים, בין היתר מצד ארה"ב, האו"ם והאיחוד האירופי. בכל הסנקציות וההגבלות שהוטלו בשנים האחרונות על אירן, "כיכב" שמו של סולימאני ושל כוח אל-קודס תחת פיקודו, בשל השפעתם השלילית על ביטחון המזרח התיכון והעולם כולו. תרמה לכך גם ידידותו הקרובה של סולימאני עם אישים כמו עימאד מורנייה (קצין המבצעים של חיזבאללה שחוסל ב-2008), ועם מוקתדא א-סדר (מנהיג השיעים הקיצונים בעירק).

בשנה האחרונה סולימאני החל והתבלט גם בציבור באירן, אחרי שנים ארוכות שהעדיף לפעול מאחורי הקלעים. לפני כמה שבועות דווח כי נסע ללבנון לסדרת פגישות "לצורך תיאומים עם חיזבאללה לקראת תקיפה ישראלית אפשרית באירן", אך ידיעה זו הוכחשה בהמשך על ידי שגרירות אירן בלבנון. בנוסף, החל להופיע בציבור באירועים שונים - בדרך כלל לצד פטרונו, המנהיג העליון חמינאי – ובשנה שעברה אף נשא נאום בפני הפרלמנט (ה"מג'לס").

לקריאה נוספת
מיהו קאסם סולימאני, איש הצללים של הטרור האירני?
דו"ח בארה"ב: אירן מעניקה "סיוע קטלני" למשטר הסורי
טהרן עדיין נחושה לנקום על חיסול מדעני הגרעין / פרשנות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully