וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סוריה: גיסו של אסד ושר ההגנה חוסלו בלב דמשק

ניר יהב

18.7.2012 / 15:17

פיגוע התאבדות במטה ביטחון בלב בירת סוריה: מאבטחו של השר דאוד ראג'חה פוצץ עצמו בפגישה של גנרלים ושרים. בהרוגים גם אסף שווכת, מהאישים המקורבים לנשיא, ובכירים נוספים

רויטרס, סרטוני חובבים שעלו לרשת; עריכה: גדי וינסטוק, קריינות: אביב אברמוביץ'

מהלומה קשה לשלטונות סוריה: כמה מהאישים הבכירים ביותר במערך הביטחון של בשאר אסד נהרגו היום (רביעי) בפיגוע, ככל הנראה פיגוע התאבדות, במטה של מנגנון ביטחוני ברובע ראוודה שבצפון הבירה דמשק. שני ההרוגים הבולטים הם שר ההגנה הסורי, דאוד ראג'חה, וסגנו לענייני מודיעין, אסף שווכת, שהוא גם גיסו של הנשיא בשאר אסד (בעלה של אחותו בושרה) ואחד האנשים המקורבים ביותר אליו, שהיה אחד הגורמים העיקריים בהובלת דיכוי ההתקוממות במדינה.

לפי דיווח הטלוויזיה הממלכתית הסורית, מחבל מתאבד פוצץ עצמו במטה אחת מזרועות המודיעין, במהלך פגישה בין שרים בממשלה לראשי זרועות הביטחון. מבצע הפיגוע, לפי הדיווחים, הוא המאבטח האישי של שר ההגנה. לפי דיווחים אחרים, הפיגוע נגרם על ידי מטען חבלה שהוטמן בחדר ישיבות.

בין ההרוגים גם שר הפנים, איברהים א-שאער. בטלוויזיה הסורית דווח על מספר פצועים, חלקם באורח אנוש, בה הישאם בחטיאר, ראש "מינהלת הביטחון הכללי" (אחד ממנגנוני המודיעין). יוזכר כי לפי דיווחים שפורסמו מוקדם יותר השנה, ראג'חה, שווכת, א-שאער ובחטיאר כבר ניצלו מניסיון התנקשות בהרעלה במהלך חודש מאי, יחד עם בכירים נוספים. גם אז, הואשם מאבטח בניסיון החיסול - שומר ראשו של בחטיאר.

ענן עשן העולה ממקום הפיגוע מכסה את שמי דמשק. לפי הדיווחים, מדובר היה בפיצוץ רב עוצמה במיוחד, שכנראה "חיסל את כל מי שהיה בחדר". עדי ראייה דיווחו כי תנועה ערה של רכבי ביטחון והצלה מורגשת במקום. לפי אחד הדיווחים, כוחות הביטחון חסמו את הכניסה לבית החולים "שאמי" לאחר שפצועים מהפיגוע הובהלו למקום באמבולנסים.

חיסול בלב דמשק - עוד כותרות:
המורדים קיבלו אחריות: "זו רק ההתחלה"
הגיס שחוסל: מי היה האיש שהטיל אימה על האזרחים?
פרשנות: אסד יגמור כמו קדאפי ולא כמו מובארק
המורדים הכריזו אמש על תחילת "המבצע לשחרור דמשק"

מקום הפיגוע בצפון דמשק (השתמשו בחיצים כדי לנווט)

שני ארגונים קיבלו אחריות: "הצבא החופשי" וארגון איסלמי

שני ארגונים כבר קיבלו אחריות על פעולת ההתנקשות. הראשון הוא מחתרת "הצבא הסורי החופשי" - ארגון המורדים המרכזי המוביל את הלחימה נגד השלטון הסורי. בהודעת הארגון נאמר כי "זו רק ההתחלה". הגורם השני שקיבל אחריות הוא הארגון האיסלמי "ליווא אל-איסלם" ("גדודי האיסלם"), שטען בהודעה שפרסם בפייסבוק כי "פגע בחדר המצב בדמשק". מהימנות הטענה הזו אינה ברורה.

הקרבות העזים בדמשק נמשכים זה היום הרביעי. אמש, הכריזו המורדים על תחילתו של ה"מבצע לשחרור דמשק" במסגרת הקרבות המתנהלים בשכונות הדרומיות של העיר - שהמורדים השתלטו על כמה מהן. בדרום העיר דמשק, נראה כי המורדים שואבים עידוד מהישגיהם מתחילת השבוע, שאף כללו היום הפלת מסוק של הצבא. "אין דרך חזרה", אמר אתמול לרויטרס קולונל קאסם סאאד א-דין. "הקרב על דמשק נמצא בעדיפות הגבוהה ביותר מבחינתנו". לדבריו, השם שניתן למבצע הוא "הר הגעש של דמשק ורעידת האדמה הסורית". בהודעת הארגון היום, לאחר הפיגוע, נאמר כי "זהו הר הגעש שהבטחנו".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

באן לוחץ על סין, ארדואן דוחק ברוסיה

האירועים הדרמטיים מתרחשים ערב ישיבה של מועצת הביטחון של האו"ם, שאמורה לדון בהמשך היום במצב בסוריה. מדינות העולם טרם הצליחו לגבש הסכמות בנוגע לפעולה בנושא סוריה, בעיקר בשל המשך התנגדותן של רוסיה וסין להתערבות צבאית או לכל פיתרון שיכלול את הדחת אסד מהשלטון. הבוקר ביקר בביג'ינג בירת סין מזכ"ל האו"ם, באן קי-מון, נועד עם הנשיא הו ג'ינטאו, וניסה לשכנעו לתמוך בסנקציות מחמירות יותר על סוריה. במקביל, מבקר היום במוסקבה ראש ממשלת טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן - ממובילי הקריאה להדיח את אסד - בניסיון לשכנע את מנהיגי רוסיה לשנות את עמדתם כלפי המשטר הסורי.

בתוך כך, זרם הפליטים מסוריה לשכנתה הצפונית – טורקיה נמשך, כאשר אמש חצו את הגבול כ-600 בני אדם, בהם שני גנרלים לשעבר בצבא סוריה, כך מסר היום גורם טורקי רשמי. הבכיר הוסיף כי מספר חיילים בדרגות נמוכות יותר מלווים בדרך כלל את הגנרלים שעורקים לטורקיה. מספרם של הפליטים הסורים בטורקיה הגיע ל-43 אלף.

עדכון ראשון: 13:10

נשיא סין הו ג'ינטאו (מימין) מארח בבייג'ינג את מזכ"ל האו"ם, באן קי-מון, 18 ביולי 2012. רויטרס
הלחץ גובר. מזכ"ל האו"ם/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully