וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ראש אמ"ן: "הגולן עלול להפוך לזירה כמו סיני"

פנחס וולף

17.7.2012 / 12:42

בוועדת החוץ והביטחון אמר אלוף כוכבי כי נשיא סוריה אסד לא ישרוד את ההתקוממות, "גם אם ייקח עוד זמן". ראש אמ"ן התייחס גם לסיני: "סוכלו למעלה מעשר תשתיות לפיגועים"

צילום: גדעון צנטנר, עריכה: מיכאל ברגמן

"מרחב הגולן עלול להפוך לזירת פעילות נגד ישראל, בדומה לזה המתקיים בסיני, וזאת כתוצאה מעלייה הולכת וגוברת של התבססות הג'יהאד העולמי בסוריה", כך אמר היום (שלישי) ראש אמ"ן, אלוף אביב כוכבי, בדיון של ועדת החוץ והביטחון של הכנסת. "אנחנו מזהים זרימה יומיומית של אנשי אל קאעידה וג'יהאד לתוך סוריה", הוסיף.

ועדת חוץ וביטחון , יולי 2012. עומר מירון
בר-און, כוכבי ויחימוביץ' בוועדה/עומר מירון

כוכבי התייחס בהרחבה למצב בסוריה ולהשפעתו על ישראל, והעריך כי הסבירות להתנגשות של ישראל עם סוריה, כמוצא אחרון של אסד, היא נמוכה. "אסד לא ישרוד את ההתקוממות, גם אם יקח עוד זמן. אני לא רוצה לציין מספר נקודתי, זה ייקח בין חודשיים לשנתיים, אבל זה יכול גם לקחת שנתיים וחצי. אנחנו מזהים החרפה יומיומית על בסיס יומיומי בעימותים ומורגשת התבססות בסוריה של האיסלאם הרדיקלי". ראש אמ"ן ציין כי קיימת סכנה גוברת לנשק האסטרטגי המוחזק בסוריה וכי מתקיים תהליך מואץ של עירקיזציה (סוג של אנרכיה, כפי שקורה בעיראק - פ"ו). "אנחנו מקיימים מעקב רציף אחר האפשרות כי נשק מתקדם ובלתי קונבנציונאלי יזלוג מסוריה לארגוני הטרור", אמר.

"כל שבוע נהרגים בסוריה בין 500-700 איש. אנחנו מזהים הפעלת סוללות של ארטילריה, פשוטו כמשמעו, של הצבא הסורי בתוך ריכוזי אוכלוסין ומרכזי הערים", הבהיר כוכבי והראה צילומים של הארטילריה. "הצבא פועל באופן ברוטלי ביותר. הדבר מצביע על ייאוש מבחינת הצבא, על כך שאינם מוצאים פתרון יעיל אחר לדכא את המהומות. השליטה בדמשק הולכת ומתרופפת".

כוכבי ציין כי עד לשלב זה זוהו בין 60-70 התנקשויות בקצינים בכירים ו-13,000 קצינים וחיילים ערקו מצבא סוריה. "איננו מזהים אופוזיציה מאורגנת שמנסה להוביל את ההתקוממות. ישנו ריבוי של קבוצות הנבדלות ביניהן באידיאולוגיה. אנו מזהים סדקים בסביבתו הקרובה של אסד". לדבריו, חיזבאללה ואירן נערכים ליום שאחרי נפילת אסד, בעוד קיימת חולשה מצד המערב לפעול. "אנו מזהים אפס מוטיבציה של נאט"ו או ארה"ב להתערב בסוריה", אמר והוסיף: "האופוזיציה מפלגת ואסד מקבל תמיכה מהציר הרדיקלי של חיזבאללה ואירן ומרוסיה וסין".

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - כעת במבצע מיוחד

בשיתוף נומייר פלוס

"סוכלו בסיני למעלה מעשר תשתיות לפיגועים"

ראש אמ"ן התייחס גם למצב בסיני וציין כי האזור נמצא בעדיפות משנית בסדר היום של מצרים. "ארגוני הטרור בסיני עשויים לנסות ליצור משברים מדיניים באמצעות פיגועים. בתקופה האחרונה סוכלו למעלה מעשר תשתיות לפיגועים קטלניים. גם בימים אלו מתקיים מעקב על צירי תשתיות של פיגועים".

כוכבי התייחס להנהגה החדשה במדינה ואמר: "במצרים מתקיים מאבק גלוי וברור שאנחנו נמצאים בעיצויו, בין הצבא לאיסלמיסטים. בסופו של דבר, צריך לראות את התמונה המלאה של תוצאות הבחירות לפיהן קרוב לחמישים אחוז מהמצרים לא רצו את האיסלמיסטים. כאשר החלוקה בתוך מצרים היא שהמועמד החילוני זכה לרוב משמעותי באזורי הערים, בדגש על קהיר, ובציר שלאורך הים האדום (אזור אורבני מפותח). העובדה שמורסי, נשיא מצרים, מוגדר כמספר שתיים בארגון האחים המוסלמים, הדבר פוגע בביטחון שלו לקבל החלטות ומחייב אותו לשאול את הנהגת הארגון שנותרה מחוץ לנשיאות. בשלב זה מצרים ממשיכה להתנהל בשני ראשים מקבילים: האיסלמיסטי והצבאי. מאז פרוץ הטלטלה, אירן מבקשת להתקרב ולהשפיע על מצרים, אך בשלב זה היא זוכה לכתף קרה".

לוחמים של מחתרת "הצבא הסורי החופשי" בעיירה סמאדה שבמחוז אידליב, צפון סוריה, יויל 2012. רויטרס
"מעקב רציף אחר האפשרות כי נשק מתקדם ובלתי קונבנציונאלי יזלוג מסוריה"/רויטרס

מנגד, הדגיש כוכבי כי כחלק מעליית האחים המוסלמים לשלטון, קיימת התקרבות משמעותית לחמאס, על חשבון יהודה ושומרון והרשות הפלסטינית. "לחמאס נולד שער, ולרשות התרומם קיר".

ראש אמ"ן התייחס גם לסיכון מצד אירן ולמצב בלבנון. "בלבנון יש 70-80 אלף רקטות עם פוטנציאל ליפול בישראל. נמשכת מגמת הברחות האמל"ח מאירן ללבנון". לגבי אירן אמר כוכבי כי "אף אחד לא מעלה על דעתו שפעילות התקפית באירן, לאו דווקא של ישראל, לא תתלקח לידי עימות אזורי. השאלה היא רק בהיקף של העימות האזורי, ולכך יש משטרים שיכולים להשפיע.

לפניות לכתב: pinhas_wolf@walla.co.il

עוד בנושא
השגריר שערק: "אם המשטר יאוים, אסד ישתמש בנשק כימי"
טנקים ובריקדות בלב דמשק: "זה הקרב האחרון"
האופוזיציה הסורית: "אובמה מפקיר אותנו בגלל הבחירות"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully