וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נשים נגד מסקנות ועדת פלסנר: "דו"ח של אפליה"

טל שלו

6.7.2012 / 0:02

בכירות בציבור ובצה"ל בעבר מוחות על כך שבדו"ח קיים רק סעיף אחד המתייחס להשלכות גיוס חרדים על שירות נשים בצבא. "פלסנר מנסה לתקן עוול אחד באמצעות גרימת עוול אחר"

ברקע הסערה הפוליטית סביב מסקנות דו"ח פלסנר, מוטחת ביקורת חריפה בעבודת הוועדה מצד נשים בכירות בציבור ובכירות לשעבר בצה"ל, המוחות על כך שבמסקנות הדו"ח, שפורסמו ביום רביעי, ישנו רק סעיף אחד המתייחס לנושא של השלכות גיוס המוני של חרדים על שירות נשים בצבא. זאת, על אף שבפני הוועדה הוצגה עמדתן של "ויצו" ושל שורה של קצינות בכירות בדימוס שהתריעה כי אסור לוועדה להתעלם מסוגיית שירות נשים בצבא, על רקע התגברות תופעות של הדרת נשים בצה"ל בשנים האחרונות.

"דו"ח שאינו מבטיח את מעמדן של נשים בצה"ל אינו דו"ח של שוויון, אלא דו"ח של אפליה, והוא בגידה בציבור הנשים בישראל ובחברה הישראלית כולה", אמרה אמש (חמישי) יו"ר ויצו ישראל, גילה אשרת, שהובילה את הלחץ על ועדת פלסנר בשבועות האחרונים, ויזמה את מכתב הקצינות שנשלח לוועדה ולראש הממשלה. הסעיף היחיד במסקנות דו"ח פלסנר הנוגע לבעיה מופיע תחת ההתייחסות למסלולי השירות לחרדים וקובע כי "ככלל - מסלולי השירות הייעודיים לחרדים לא יפגעו במעמדן של נשים בצה"ל בתפקידים בהם הן נוטלות חלק וביכולת הקידום שלהן בצבא". עם זאת, בוויצו מדגישים כי מדובר בסעיף כללי וריק מתוכן שאינו מעניק למחוקק כל כלי לפקח על הנושא. "לצערנו הרב, נראה כי ח"כ פלסנר מנסה לתקן עוול אחד באמצעות גרימת עוול אחר. התוצאות הברורות של מסקנות אלו יהיו המשך ההקצנה הדתית והדרת הנשים בצה"ל ופגיעה אנושה בעיקרון צבא העם".

במקביל, פנתה סגנית השר לענייני צעירים ונשים, ח"כ גילה גמליאל, במכתב לראש הממשלה בו קראה לו לא לאמץ את מסקנות פלסנר, "המעמיקות את אי השוויון המגדרי בצה"ל". לפי המכתב, "שירות הנשים בצה"ל אינו מקבל ביטוי בדו"ח הוועדה. אין התייחסות לעניין משך שירות הנשים בצה"ל, שוויון הזדמנויות מגדרי ועיצוב השירות של נשים".

חבר הכנסת יוחנן פלסנר בועדת פלסנר מציגה את מסקנותיה, יולי 2012. עומר מירון
ההכרזה על ממצאי ועדת פלסנר/עומר מירון

עם כינונה של ועדת פלסנר, החל לחץ ציבורי מכיוון ארגוני הנשים, ביוזמת ויצו, שהתריעו כי על רקע התגברות הדיווחים על הדרת נשים בצה"ל ותופעת ההשתמטות של בנות מטעמי דת, כל תוכנית לגיוס חרדים שלא תכלול מודל לשוויון בין נשים וגברים תוביל לאפליה חמורה של נשים בצבא, ולהדרתן מתפקידי שטח ופיקוד וממרחבים ציבוריים. המהלך קיבל חיזוק משמעותי בדמות "מכתב הקצינות" ששיגרו 20 קצינות בכירות לשעבר במערכת הביטחון, בהן נציבת השב"ס לשעבר רב-גונדר אורית אדטו, קצינת ח"ן ראשית לשעבר תא"ל (במיל') ישראלה אורון, והצנזורית הראשית לשעבר, תא"ל (במיל') רחל דולב, בו כתבו לראש הממשלה ולפלסנר כי "צה"ל אמור להיות צבא העם, אך לצערנו כרגע קיים חשש, כי המהלך המתוכנן לגיוס חרדים יהפוך אותו דווקא לצבא הגברים". במקביל, הועלתה ביקורת על כך שבוועדה עצמה אין ייצוג הולם לנשים, המהוות כמחצית מהאוכלוסייה.

במהלך עבודת הוועדה בשבועות האחרונים התקיימו מספר מפגשים של ויצו ושל הקצינות, החברות ב"קואליציה לשוויון מגדרי בצה"ל", עם פלסנר בו נידונה בהרחבה הסוגייה והוצגו ניירות עמדה שדרשו להחיל עקרונות ברורים להבטחת מעמדן של נשים בצבא ולוודא שכללי השירות שייקבעו לא יהיו כרוכים בהדרתן או בדחיקת מקומן.

בשנים האחרונות, על רקע התחזקות הרבנות הצבאית בצה"ל ומגמת ההתחזקות בנוכחות חיילים דתיים בצבא, שבו ועלו מקרים של התנגשות עם "פקודת השילוב הראוי", וחיילים דתיים מחו על הצבת מדריכות מקצועיות, סירוב מפקדים לקבל נשים כקצינות מטה, התנגדות לשירת נשים באירועים ממלכתיים, ועוד. ויצו הציגה לוועדה גם דו"ח פנימי של היועצת לענייני נשים של הרמטכ"ל, שפורסם בשנה שעברה וקבע כי התופעה הולכת ומתרחבת ופוגעת משמעותית בשילוב הנשים בצבא.

"סוגיית ההשלכות על שירות הנשים נידונה בוועדה בקצרה"

ניירות העמדה שהוצגו כללו דרישה ברורה להתייחסות בתוכנית לנושא של שוויון נשים, ו"להבטיח כי צה"ל כצבא העם ישמור על זכויותיהן של נשים כמו יתר הקבוצות המשרתות בשורותיו", וכן להבטיח כי המרחב הציבורי הצבאי יהיה משותף, פתוח, שוויוני ומכבד לכל קבוצות האוכלוסייה. הנשים דרשו, בין היתר, לאמץ ולהטמיע בחקיקה את המלצות ועדת שגב - ועדה פנימית של צה"ל משנת 2007, שקראה למהפכה בעקרון הגיוס לצה"ל ולהנהיג שירות שוויוני לנשים וגברים, שייקבע על פי התאמה לתפקיד ולא על פי מין המתגייס, ובמיוחד התריעו על הצורך בהקמת מנגנון פיקוח אזרחי אפקטיבי שיעקוב אחר קיום עקרון השוויון בשירות הצבא. בויצו הגיבו היום בכעס משהתברר כי בסופו של דבר העבודה המשותפת עם ועדת פלסנר הובילה לגיבוש סעיף כללי בלבד, ללא כל תוקף מחייב או הוראות למחוקק, ובפרט מכך שאין שום התייחסות בדו"ח להצעה לגיבוש גוף פיקוח חיצוני שיבחן את הנושא.

לדברי תא"ל אורית אדטו, לשעבר נציבת שירות בתי הסוהר ומיוזמות "מכתב הקצינות", סוגיית ההשלכות על שירות הנשים נידונה בוועדה "בקצרה עד קצרצרה, אך בסופו של דבר זה לא קיבל אפילו קצהו של מקום ראוי במסקנות הוועדה. הוועדה קיבלה גוון פוליטי של מלחמה פנימית בין מפלגות, וזנחה את הסוגיה החברתית הנוגעת למשמעות של צבא שיש בו הרבה חרדים".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
ישיבת סיעת הליכוד במשרד רוה"מ ,יוני 2012. עומר מירון
מוקד הלחץ צפוי לחזור לכיוונו של ראש הממשלה/עומר מירון

ח"כ פלסנר מסר בתגובה כי "נושא השפעת הרחבת מסגרות הגיוס לחרדים על שירות הנשים בצה"ל, נידון בהרחבה לאורך כל דיוני הוועדה. במהלך הדיונים התחייב צה"ל כי שילוב החרדים בצבא לא יפגע במעמדן של הנשים בצה"ל וכי המסגרות החדשות ייבנו בהתאם לכך. התחייבות זו של צה"ל באה לידי ביטוי בדו"ח וכמובן שתבוא לידי ביטוי בהנחיות האופרטיביות ליישום המסלולים החדשים".

כעת, מוקד הלחץ צפוי לחזור לכיוונו של ראש הממשלה נתניהו, שעמל עם מפלגות הקואליציה על גיבוש החוק החלופי לחוק טל. במכתב ששיגרה היום גמליאל לנתניהו היא בירכה אותו על כך שהחליט לא לאמץ את מסקנות פלסנר, והאשימה את הוועדה בהתעלמות מדרישתה לבחון מחדש את המלצות ועדת שגב. בנוסף, מצביעה גמליאל על כך שבהמלצת ועדת פלסנר לקצר את שירות החובה לגברים ל-32 חודשים ואף ל-28 חודשים, ולתגמל את החיילים שישלימו 36 חודשים ב-3,000 שקלים לחודש, יש "אפליה צורמת לרעת הנשים ומסר ברור כי ציבור הנשים יכול להתאים רק לתפקידי התנדבות בצה"ל ואינן ראויות לתפקידים בשכר", והיא קראה לנתניהו "לגבש המלצות מקובלות ומוסכמות שיכללו את ההיבט הנשי בצה"ל וייתנו דעתן על דו"ח ועדת שגב".

במקביל, סיעת העבודה הודיעה היום כי בהצעת חוק שתניח להסדרת שוויון בנטל תהיה התייחסות ספציפית לנושא שוויון הנשים בסעיף בו מודגש כי "גיוס ושירות יוצאי צבא לשירות צבאי יעשה תוך שמירה על אופיו של צה"ל ותוך התחשבות בעיקרון השוויון בין נשים לגברים ככל הניתן - ומבלי לפגוע במעמדן של המשרתות בצבא".

(עדכון ראשון: 21:50, 05.07.12)

עוד בנושא
נתניהו מתרכך: מוכן לסנקציות אישיות למשתמטים
החרדים על דו"ח פלסנר: "גיבוב של רוע ורשעות"
המלצות: 1,500 פטורים לחרדים, סנקציות למשתמטים

לפניות לכתבת: tal_sh@walla.net.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully