וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו מתרכך: מוכן לסנקציות אישיות למשתמטים

פנחס וולף

5.7.2012 / 20:17

ראש הממשלה נועד עם ראשי הקואליציה, בהם מופז, והכריז שניתן לגשר על הפערים בנושא השוויון בנטל. "אני מוכן לעיקרון שהסנקציה נגד המשתמטים תהיה אישית ולא רק נגד המוסדות"

בצל המשבר סביב ועדת פלסנר לשוויון בנטל, הודיע הערב (חמישי) ראש הממשלה, בנימין נתניהו, כי הוא מוכן לסנקציות אישיות למשתמטים מצה"ל, סוגייה שנחשבת לסלע המחלוקת בינו לבין משנהו, שאול מופז. נתניהו שוחח במהלך היום עם ראשי הקואליציה ואמר להם: "ניתן לגשר על הפערים הקיימים ולהביא חוק לקידום השוויון בנטל ביחד. אחת הנקודות המרכזיות היא הסנקציות האישיות. אני מוכן לעיקרון שהסנקציה נגד המשתמטים תהיה אישית ולא רק נגד המוסדות".

אחר הצהריים נפגש נתניהו עם מופז לאחר נתק של מספר ימים ביניהם. הפגישה נמשכה כשעה, ועסקה בנושא קידום החוק לשוויון בנטל. כאמור, עוד לפני הפגישה עם מופז, נתניהו החלה בסדרת התייעצויות עם ראשי מפלגות הקואליציה, וביניהם גם עם יו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן ועם יו"ר ש"ס, אלי ישי. ליברמן הבהיר לנתניהו כי הוא נשאר איתן בעמדתו, לפיה מפלגתו מתנגדת למסקנות ועדת פלסנר כפי שהוצגו אתמול, ומבחינתנו המפלגה עומדת בדרישה להכללת שני עקרונות בחוק: גיוס לכולם - ערבים וחרדים כאחד - וגיוס מגיל 18.

בימים האחרונים מופז חידד את אמירותיו כלפי נתניהו, כולל אתמול בערב. זמן קצר לאחר פרסום מסקנות הוועדה, שקראה להטיל סנקציות אישיות על תלמידי ישיבות שישתמטו מצה"ל, כינס מופז את סיעתו וקרא לראש הממשלה לקבל הכרעה בסוגייה תוך ימים. "לא מדובר בעוד החלטה - הצבנו יעד הכרחי. אני משרת למעלה מ-40 שנה בשדה הביטחוני. זוהי החלטה גורלית. אני מצפה מראש הממשלה לאמץ את עקרונות הוועדה", אמר מופז. "הנחנו את הבסיס לשינוי היסטורי. הכדור מצוי בידי ראש הממשלה, ומדובר בימים".

שעות ספורות לאחר מכן התייחס נתניהו לנושא ואמר: "אנו עומדים בפני שינוי היסטורי בחברה הישראלית". נתניהו ציין כי בכוונתו להביא לכנסת הצעת חוק משולבת לגיוס ערבים וחרדים כאחד, שניתן יהיה ליישמה בפועל.

ראש הממשלה בנימין נתניהו ויו"ר קדימה שאול מופז  בהצעה חשאית למחליף מבקר המדינה בכנסת , מאי 2012. עומר מירון
"אנו עומדים בפני שינוי היסטורי" נתניהו ומופז/עומר מירון

"המצב שהיה לא יכול להימשך", אמר עוד ראש הממשלה למקורביו, "החרדים חייבים להשתלב בשירות צבאי וערביי ישראל חייבים להשתלב גם בשירות האזרחי. ההמלצות שנמסרו כוללות עקרונות חשובים בכיוון הזה, אך דרושה התייחסות יותר יסודית לשילוב הערבים בשירות האזרחי". נתניהו הוסיף כי הוא "נחוש להביא לגידול דרמטי בשיעור ההשתתפות בנטל של חרדים וערבים. לא נאפשר עוד מצב שלאלה שלא משרתים יהיה מעמד זהה לאלה שמשרתים. המשתמט לא יקבל כמו המשרת".

בעקבות דבריו אמר מופז כי הוא "קיבל באכזבה את הודעת ראש הממשלה כפי שפרסמה בתקשורת", בנושא קידום חקיקה להגדלת אחוז החרדים בצה"ל. "זוהי הודעה שנמנעת מקבלת עקרונות הוועדה לשוויון בנטל ומאמירות ברורות של שירות לכל. שילובם של אזרחי ישראל הערבים בשירות האזרחי צריך להיעשות על פי המלצות דו"ח הועדה לשוויון בנטל".

עוד הוסיף מופז כי "הודעת נתניהו מתחמקת מהאתגר העליון של תיקון אי החוקיות ואי הצדק שבמתן פטור גורף לאוכלוסייה החרדית. אזרחי ישראל ציפו לאמירות ברורות מראש הממשלה. המשרתים והמשרתות ציפו להכרעה מנהיגותית וצדק היסטורי ואפקטיבי - ועלול להסתמן שלא כך. זו השעה למעשים ולא לדיבורים. להכרעות ולא למריחות".

לפניות לכתב: pinhas_wolf@walla.co.il

עדכון ראשון: 18:30

עוד בנושא
מופז על הצעת נתניהו: "נדרשות הכרעות, לא מריחות"
נתניהו יציע גיוס חרדים וערבים; "המשתמט לא יקבל כמו המשרת"
המלצות: 1,500 פטורים לחרדים, סנקציות למשתמטים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully