וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המכתש הגדול והעתיק בכדור הארץ נחשף בגרינלנד

בתום עבודה מתישה שהוגדרה כ"מחקר שדמה לפיצוח תעלומת שרלוק הולמס", התגלה באי הקרח מכתש ענק. הוא טמון בעומק עשרות קילומטרים, ונוצר מפגיעת אסטרואיד לפני 3 מיליארד שנים

מדענים מעריכים כי הצליחו בתום שלוש שנים של מחקר לגלות בגרינלנד את המכתש העתיק והגדול ביותר על פני כדור הארץ. לדבריהם, המכתש באי הצפוני, שרוב שטחו מכוסה קרח, נוצר בהתנגשות של אסטרואיד או כוכב שביט לפני כשלושה מיליארד שנים. הרוב המוחלט של האסטרואידים שחולפים ליד כדור הארץ אמנם מעוררים בהלה וסנסציה, אך לא פוגעים בו.

המכתש טמון בעומק רב בקרקע, סמוך לעיר מניטסוק שבמערב האי, ומעריכים שהעצם שגרם להיווצרותו היה בקוטר עצום של עד שלושים קילומטרים. לא ניתן לראות מהחלל את המכתש, מכיוון ששכבות הקרקע שמעליו נשחקו לפני מאות מיליוני שנים. המחקר ארך שלוש שנים ופורסם בכתב העת Earth and Planetary Science Letters. קוטר המכתש האליפטי, שטרם ניתן לו שם, הוא כמעט מאה קילומטרים, אך לפני שכוסה תחת הקרקע, קוטרו היה כנראה גדול פי ארבעה עד חמישה לפחות.

לא מה שהיה פעם: הקרחונים מתנתקים מגרינלנד

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מיקומו המשוער של המכתש, סמוך לעיר מניטסוק/מערכת וואלה!, צילום מסך

המחקר התבצע במכון הגיאולוגי של דנמרק שמושבו בקופנהגן, בשיתוף חוקרים ממוסקבה, משבדיה ומאוניברסיטת קרדיף בווילס. ראש צוות החוקרים, אדם גארד, אמר כי המכתש טמון בעומק של 25 קילומטרים מתחת לפני הקרקע, וכי המדענים עבדו שלוש שנים כדי לוודא את ממצאיהם.

המכתש המפורסם מדרום אפריקה יורד למקום השני

איאן מקדונלד, מאוניברסיטת קרדיף, אמר כי התהליך המרתק, שבמהלכו ניסו המדענים לשכנע את עמיתיהם באמיתות התגלית, דמה לפיצוח תעלומה "בסגנון שרלוק הולמס". לדבריו, מאז שהעלה החוקר הראשי גארד, את החשד הראשון לגילוי המכתש, עשו המדענים מאמצים כבירים להוכיח שאכן מדובר במכתש שנוצר בהתנגשות של אסטרואיד או שביט.

לדברי מקדונלד, היה קשה לשכנע מדענים מתחרים כי אכן מדובר במכתש מסוג זה, שכן הוא היה טמון בעומק כה רב.

עד היום התגלו כ-180 ברחבי כדור הארץ מכתשים שנוצרו בשל פגיעה של עצם שהגיעו מהחלל, ומרביתם אינם גדולים במיוחד. המכתש העתיק והגדול ביותר שהיה ידוע למדענים עד כה הוא מכתש פרדפורט שבדרום אפריקה, שקוטרו 300 קילומטרים. הוא נוצר לפני שני מיליארדי שנים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully