וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מורסי בתחריר: הממשלה והצבא לא חזקים יותר מהעם

29.6.2012 / 19:00

יום לפני השבעתו לנשיאות, מוחמד מורסי נאם בכיכר שהפכה לסמל המהפכה שהדיחה את מובארק. "אף אחד, אף סמכות, אף מוסד, לא יהיה מעל רצונכם" אמר להמונים בכיכר

רויטרס

(צילום: רויטרס, עריכה: מיכאל ברגמן)

מול קבל של עשרות אלפי תומכים, נשיא מצרים הנבחר, מוחמד מורסי, נואם בשעה זו (שישי) בכיכר תחריר שבקהיר. הנאום הוא חלק מצעדת ענק שארגנה תנועת האחים המוסלמים תחת הכותרת "יום העברת השלטון", הנערכת לכבוד השבעתו לנשיאות. מורסי, שעמד במת הנאומים כשהוא מוקף במאבטחים, אמר להמונים: "אני מאמין שאתם מקור הכוח והלגיטימיות שמעל לכל אחד ואחד. אף אחד, אף סמכות, אף מוסד, לא יהיה מעל רצונכם. אתם מקור הכוח. האומה היא היחידה להחליט והיחידה למנות ולפטר". הוא הוסיף כי "באתי לעם המצרי היום כשכולם מקשיבים, השרים, הממשלה, הצבא המשטרה, כל אנשי ונשות מצרים בתוך ומחוץ למדינה מקשיבים לי – אף כוח לא מעל הכוח הזה, אף כוח לא מעליכם. אף כוח לא מעל רצונכם. אתם הבעלים של הרצון". מחר בצהריים צפוי מורסי להישבע אמונים כנשיא.

מוחמד מורסי נואם בפני עשרות אלפי בני אדם בתחריר. רויטרס
ההמונים גדשו את כיכר תחריר לרגל נאומו של מורסי, היום/רויטרס

"אחים ואחיות, אנחנו מסתכלים על ההיסטוריה ויודעים שעץ החירות נשתל על ידי אנשים גדולים לפני עשרות שנים, בתחילת המאה הקודמת. האנשים הללו שתלו את עץ החירות והרוויחו אותו בדמם", אמר מורסי.

"דור אחרי דור במשך תקופה ארוכה של לילות חשוכים, שנגמרה ב-25 בינואר 2011, הקרבנות ומשפחותיהם וכל אחד שנתן לארצו ותמך בארצו והקריב למען התקדמותה, אני אומר לכם: אתם אנשי המהפכה הזו. אני קורא לכם אנשי המהפכה, ואני מתכוון אנשי ונשות המהפכה באותו הזמן", אמר מורסי. "אני אחד מכם, אני אהיה תמיד אחד מכם. המהפכה ממשיכה לצעוד".

"אני כאן לפניכם. אני כאן מולכם. אני מדבר אל הצופים בכל בית. אלה שנתנו לי את קולם ואלה שלא. אני מדבר לכולם – אני בשביל כולכם. מאף אחד מכם לא ישללו זכויותיו", אמר הנשיא הנבחר, שחשף את חולצתו והראה כי אינו לובש שכפ"צ שיגן עליו. מורסי נופף לשלום בעת שירד מהבמה והדף את החיילים שניסו לחצוץ בינו לבין ההמונים.

חגיגות הניצחון של מוחמד מורסי בבחירות לנשיאות מצרים נמשכות בכיכר תחריר, קהיר, 25 ביוני 2012. רויטרס
חגיגות הניצחון של מורסי בקהיר/רויטרס

מורסי טען כי המניע מאחורי יחסי מצרים עם העולם החיצון הוא "המערכת הפוליטית שתכבד את רצון העם". בנוסף התייחס לשחרור אסירים מצרים בחו"ל והזכיר את שמו של השיח' עומר עבד אל-רחמן שמרצה מאסר בארה"ב, על חלקו בניסיון פיגוע בתאומים ב-1993.

כלי תקשורת במצרים דיווחו השבוע על מחלוקת שהתגלעה בין האחים המוסלמים לבין הצבא סביב הסוגיה היכן יושבע מורסי. מקורביו של הנשיא טענו כי הוא מסרב להישבע אמונים מול בית הדין לחוקה ומוכן להישבע רק מול הפרלמנט, "כדי לא לתת גושפנקא להחלטת הצבא לפזר את הפרלמנט או להחלטת המועצה הצבאית העליונה להותיר בידיה סמכויות".

הכחיש מגעים עם בראדעי

במקביל להיערכות לטקס, ממשיך מורסי לנהל מגעים על הקמת ממשלה. דיווח שאושר והוכחש טוען כי מוחמד אל-בראדעי, שהיה ראש הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית, קיבל הצעה לכהן כראש ממשלה. שמות נוספים שהוזכרו לתפקיד הם סגן ראש הממשלה לשעבר, חאזם בבלאווי, וראש הממשלה לשעבר עבד אל-עזיז חיג'אזי.

מורסי זכה ב-51.73% מהקולות, לעומת 48.27% בהם זכה ראש הממשלה בתקופת חוסני מובארק, אחמד שפיק. הנשיא הנבחר הוא המנהיג האזרחי הראשון של המדינה מאז ההפיכה שבה הודח הנשיא מובארק, לפני כ-500 ימים שבמהלכם לא היה למצרים נשיא.

השבוע טען הגנרל מוחמד עסאר, חבר המועצה הצבאית השולטת במצרים בריאיון לרשת הטלוויזיה המצרית CBC, כי ראש המועצה הצבאית, מוחמד חוסיין טנטאווי, עשוי לכהן כשר ההגנה תחת מורסי. לפי שעה, טנטאווי עצמו והנשיא מורסי לא הגיבו לדברים, ולא ניתן להם אישור רשמי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully