וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מורסי: נחזק הקשר עם אירן, לייצר איזון אסטרטגי

משה-חי הגיגת

25.6.2012 / 12:14

אחרי שנים של יחסים עכורים בין קהיר לטהרן, העניק הנשיא הנבחר את ראיונו הראשון לסוכנות אירנית, הבטיח לפתוח דף חדש וחזר על הצהרתו כי "יפתח לדיון" את הסכמי קמפ-דייוויד

רויטרס

(נאום הניצחון של מורסי - צילום: רויטרס; עריכה: גדי וינסטוק)

פחות מ-24 שעות חלפו מאז ההודעה על נצחונו של מוחמד מורסי בבחירות לנשיאות מצרים - וכבר מתפרסם ריאיון ראשון שלו, דווקא לסוכנות ידיעות אירנית. סוכנות הידיעות האירנית הממלכתית "פארס" פרסמה הבוקר (שני) ראיון שערכה עם הנשיא הנבחר של מצרים, איש האחים המוסלמים. בין היתר, אמר מורסי כי כנשיא החדש, הוא יפעל לחזק את הקשרים בין קהיר לטהרן, במטרה "ליצור איזון אסטרטגי באזור".

נושא האיזון האסטרטגי, הסביר מורסי, הוא "חלק מהתוכניות שלי לעתיד". לדבריו, מצרים תמשיך לקיים "קשרים עם כל מדינות האזור" ולפעול למען שיתוף פעולה כלכלי בין מדינות ערב. מצרים תחת הנהגתו, הבהיר, "תפעל ליישום רפורמות במדינות ערב, במטרה להראות את תפקידה הפעיל בזירה הבינלאומית, ולצד זאת תתמוך בעם הפלסטיני במאבקו החוקי להשגת זכויותיו".

מורסי התייחס בראיון גם ליחסיה של מצרים עם ישראל, והסביר כי המדיניות כלפיה תהיה "מדיניות שוויונית, שכן איננו נופלים מהם בשום תחום". הוא הוסיף כי מדינתו תנהל דיון עם מנהיגי ישראל "כדי להשיב את זכויותיהם של הפלסטינים". כפי שכבר אמר מספר פעמים בעבר, גם בראיון זה הצהיר מורסי שוב כי יערוך "בחינה מחדש" של הסכמי קמפ-דייוויד - הסכמי המסגרת בין ישראל למצרים מ-1978, שעסקו בסוגיות אזוריות, בדגש על פתרון העניין הפלסטיני באמצעות אוטונומיה, וסללו את הדרך לחתימת הסכם השלום בין ישראל למצרים, שנה מאוחר יותר. הוא לא הזכיר את הסכם השלום עצמו, והדגיש כי קבלת ההחלטות בנושא זה "תתנהל, כמובן, בין הגופים הממשלתיים ובקבינט - שכן אני לא אקבל שום החלטה לבדי".

היסטוריה במצרים - כותרות אחרונות:
מורסי בנאום הניצחון: "מנהיג של כולם, אכבד כל ההסכמים"
גורמי ביטחון: השלום עם מצרים יעמוד במבחן
פרשנות: מצרים תושתת על חוקי האיסלם, מהפכה חדשה בעוד חודשים
המהנדס שהפך לפוליטיקאי: פרופיל של נשיא מצרים החדש
בעולם בירכו את מצרים: "אבן דרך במעבר לדמוקרטיה"
טור מיוחד מקהיר: הנשיא צריך לרפא את האומה המדממת

מוחמד מורסי בנאום הניצחון לאחר זכייתו בבחירות לנשיאות מצרים, 24 ביוני 2012. Egypt State TV, AP
"אקים מועצה מהפכנית קואליציונית בהשתתפותם של כל הגורמים הפולייטיים במצרים". מוחמד מורסי בנאום הניצחון, אמש/AP, Egypt State TV

בראיון דחה מורסי את הדיווחים שפורסמו בימים האחרונים, לפיהם יערוך את ביקורו הראשון לאחר בחירתו בערב הסעודית - מעצמה אזורית נוספת שעמה מסוכסכת אירן. "לא אמרתי דבר כזה", הבהיר, "עדיין לא נקבע יעד לנסיעה הראשונה".

אירן הפעילה רשת טרור במצרים?

מצרים ואירן נחשבות שתי המעצמות האזוריות הגדולות במזרח התיכון, ששואפות להנהיג את העולם המוסלמי. יחסיהן ידעו עליות ומורדות במרוצת השנים, ובשנות שלטונו האחרונות של חוסני מובארק הגיעו לשפל המדרגה. בשנת 2009 אף חשפו מנגנוני הביטחון המצרים התארגנות טרור נרחבת של חיזבאללה במדינה, שתכננה לפי החשד לפגוע בתיירים בחצי-האי סיני - וגורמים במצרים האשימו בפה מלא את משמרות המהפכה האירניים בעמידה מאחורי ההתארגנות.

לנוכח היחסים העכורים בין שלטון מובארק לטהרן, זכתה ההתקוממות בה הודח בשנה שעברה לרוח גבית בולטת מכיוונה. מנהיגי אירן בירכו על ההפיכה, אותה כינה המנהיג העליון עלי חמינאי "התעוררות איסלמית", ובירכו עוד יותר כאשר התברר שהיא העלתה לשלטון את המחנה האיסלמי - אף שמורסי ותנועת האחים המוסלמים מייצגים את האיסלם הסוני, בניגוד לאיסלם השיעי שאותו מייצגים האייתוללות מטהרן.

"אין לי שום ויכוח עם הצבא"

בראיון היום התייחס מורסי למהלכים הצפויים בפוליטיקה המצרית, והסביר כי יקים "מועצה מהפכנית קואליציונית בהשתתפותם של כל הגורמים הפולייטיים במצרים". הוא תקף את המועצה הצבאית העליונה, ששלטה במצרים מאז ההפיכה בשנה שעברה, וטען כי החלטותיה לפזר את הפרלמנט ולנכס לעצמה חלק מסמכויותיו הן "מהלך שכוון אישית נגדי, מפני שהגנרלים ראו שהתקרבתי לנשיאות". לדבריו, למועצה הצבאית "אין זכות" לכונן בעצמה חוקה קבועה במדינה: "אנחנו נדחה את ההכרזה על החוקה שלוקחת סמכויות מהנשיא הנבחר".

מנגד, הבהיר גם כי "אין לי שום ויכוח עם הצבא המצרי", והוסיף כי "אין לי כוונה לדבר על ערבויות שנתה המועצה הצבאית לישראל, שכן אין לי ספק ברצון לאחדות המולדת אצל אחרים, ואני מאמין שהמועצה הצבאית, למרות שעשתה בעבר טעויות, לא העמידה את המולדת למכירה פומבית".

"אני אבחר את סגני הנשיא מקרב כאלה שהם מחוץ לאחים המוסלמים וממפלגת החירות והצדק", הוסיף. "גם ראש הממשלה יהיה דמות לאומית עצמאית שאינה קשורה למפלגת החירות והצדק. אפעל להקמתה של ממשלה קואליציונית תוך יצירת אווירה בונה במדינה".

עדכון ראשון: 8:56

בחירות במצרים - סיקור מיוחד בוואלה! חדשות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully