וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גורמי ביטחון: השלום עם מצרים יעמוד במבחן

25.6.2012 / 0:15

בעקבות בחירת איש האחים המוסלמים לנשיא מצרים, במערכת הביטחון מעריכים כי בטווח הארוך, השלום עלול להיות בסכנה. גורם ביטחוני: "הצבא המצרי עוד לא אמר את המילה האחרונה"

רויטרס

(צילום: רויטרס; עריכה: טל רזניק)

ראש המטה המדיני-ביטחוני במשרד הביטחון, האלוף במיל' עמוס גלעד, נהג לומר תמיד כי הסכם השלום עם מצרים הוא אומנם שלום קר אך הוא הסכם שלום. הערב, לאחר ניצחונו של איש האחים המוסלמים, מוחמד מורסי, בבחירות לנשיאות מצרים, התחושות במערכת הביטחון כוללות שינוי מהותי ביחס למצרים.

גורם בכיר במערכת הביטחון הסביר כי בטווח הארוך, הסכם השלום יהיה בבעיה, וארצות הברית תידרש לתת על כך את הדעת. "בטווח הזמן הרחוק, ברור לכולם שהנשיא הנבחר יידרש לממש את רצון בוחריו, והסכם השלום עם ישראל יכול לעבור משלב הקור להקפאה".

גורם בכיר נוסף הסביר כי בישראל הייתה תקווה שהאחים המוסלמים לא יעלו לשלטון, וכי הסכם השלום יישאר יציב, אך לאחר שהתבדו - החשש בישראל ובמערב הוא עצום. "ישראל לא האמינה שבראש מצרים יעמוד נשיא איסלמי קיצוני. ייקח זמן לעכל את המצב, לא רק בהיבט מדיני, אלא גם בהיבט המודיעיני והמבצעי", ציין הגורם. "השלום עם מצרים הוא נכס אסטרטגי, ובטווח הזמן הרחוק הוא יעבור מבחנים לא פשוטים".

ישראל מקיימת מגעים עם ההנהגה במצרים

ממשלת ישראל נערכה מראש לאפשרות של עליית האחים המוסלמים לשלטון במצרים, וקיימה לשם כך מגעים אינטנסיביים בחודשים האחרונים עם בכירי הממשל והצבא במדינה, בידיעת האמריקאים. עו"ד יצחק מולכו, שליחו של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ריכז את המהלכים, ולצדו, בערוצים נוספים, פעל אלוף במיל' עמוס גלעד.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
ההמונים חוגגים בכיכר תחריר שבמצרים את נצחונו של מוחמד מורסי במרוץ לנשיאות, יוני 2012. רויטרס
חגיגות בעקבות ההכרזה על תוצאות הבחירות, הערב בכיכר תחריר/רויטרס

"בטווח הזמן המידי, לא נראה שינוי. הצבא המצרי עוד לא אמר את המילה האחרונה, והוא מסוגל להצר את צעדיו של מורסי. הכול תלוי באיזו מידה הוא ינסה לבצע את השינוי", ציין הגורם הבכיר. לדבריו, הנשיא המצרי החדש יהיה עסוק בלייצב את המדינה ואת הכלכלה שלה, והזמן הקרוב יהווה גם מבחן עבור הצבא המצרי בחופש הפעולה שהוא יעניק למוחמד מורסי. "לא רק בישראל חוששים מהתקופה הזו, אלא גם במועצה הצבאית העליונה", ציין הגורם, "המבחן הראשון שלו יהיה מול הצבא המצרי שינסה למנוע הקצנה דתית".

הצבא המצרי עדיין מעכל את התוצאות

על פי אחד הגורמים הבכירים, ההודעה על זהות הנשיא החדש התעכבה לא בגלל הנשיא עצמו, אלא בשל ניסיון של המועצה הצבאית לעכל את ההודעה, ולהבטיח דרכי פעולה ראשונות עם פרסום ההודעה. הגורם הבכיר אמר בשיחה סגורה כי "הצבא המצרי נערך לבחירתו של מוחמד מורסי, וביצע מספר שינויים בחודשים האחרונים בסמכויותיו של הנשיא שיצמצמו את כוחו. גם החוקה, שעדיין לא נסגרה, מותירה לצבא כוח לבצע עוד כמה מהלכים שישמרו את כוחו, אך אין זה מבטיח את מה שיקרה בעתיד".

במערכת הביטחון מעריכים כי השינוי שתעבור מצרים יהיה יותר מהיר ממה שהתרחש בטורקיה, שם לקח זמן למפלגה הדתית של רג'פ טייפ ארדואן להיאבק בחוקה החילונית. "אתאטורק, אבי האומה הטורקית, ניסה להפריד את הדת מהמדינה ולכן לקח זמן לעבור את השינוי, אך מאחר שמצרים בנויה אחרת, ומורסי נישא על גבו של העם, התהליך עשוי להיות מהיר הרבה יותר", ציין הגורם הבכיר. "מורסי ירצה להחדיר את אנשיו כמה שיותר מהר כדי לקחת את השלטון בידיים ולבצע רפורמות, אבל הוא יהיה זקוק לבנק העולמי ולארצות הברית כדי להתמודד עם הבעיות הכלכליות הקשות במצרים".

0
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully