וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מצרים תושתת על חוקי האיסלם, מהפכה חדשה בעוד חודשים

צבי מזאל

25.6.2012 / 0:01

ניצחון איש האחים המוסלמים מורסי בבחירות לנשיאות מסמן את תחילת השתלטות האיסלם וחוקי השריעה על המדינה. ובאשר לישראל? צבי מזאל צופה הידרדרות ביחסים בין שתי המדינות

רויטרס

(צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק)

ועדת הבחירות המרכזית במצרים הכריזה אתמול (ראשון) על איש האחים המוסלמים, ד"ר מוחמד מורסי, כנשיא המצרי החדש, הראשון שנבחר בבחירות דמוקרטיות. הבחירה של העם המצרי במורסי מהווה ביטוי להצלחתה של תנועת האחים המוסלמים להשתלט על מצרים, מטרה ששמה לה התנועה מאז הקמתה, לפני 84 שנים.

חגיגות ניצחונו של מוחמד מורסי בבחירות במצרים. רויטרס
האחים המוסלמים ינסו כעת לבסס את שלטונם ברחבי מצרים/רויטרס

האחים המוסלמים ינסו כעת לבסס את שלטונם ברחבי מצרים. יש להניח, שהצעד הראשון של מורסי יהיה להביא לביטול החלטת בית הדין החוקתי לפזר את הפרלמנט, ולהחזיר את הפרלמנט על כנו. הרי מורסי עצמו כבר הצהיר שהוא רוצה להישבע מול הפרלמנט, ולא מול בית הדין החוקתי. ברגע שיצליח להשיב את הפרלמנט, בעל רוב איסלמי, הוא ידאג שהפרלמנט יכתוב את חוקה איסלמית, שכל חוקיה יהיו מבוססים על השריעה. אז תהיה מצרים לגמרי בידי האחים המוסלמים. המשימה הושלמה במלואה.

אחד הצעדים הבאים של מורסי, כך נראה, יהיה להוציא לפנסיה את הגנרלים הבכירים של הצבא המצרי, בהם כמובן ראש המועצה הצבאית העליונה מוחמד חוסיין טנטאווי – מה שיאפשר לו להשתלט על הצבא ולהעמיד בראשו את אנשי האחים המוסלמים, שיהיו כפופים לו. בכך ישלים בעצם את ההשתלטות על כל מרכזי הכוח במצרים. האחים המוסלמים יכפו את האיסלם במצרים, אם כי יש לצפות שיעשו זאת בצורה הדרגתית. אי-היציבות שתשרור במצרים בחודשים הקרובים בשל כך, עלולה להוביל למהפכה נוספת.

חגיגות ניצחונו של מוחמד מורסי בבחירות במצרים. רויטרס
מצרים של האחים המוסלמים לא תהיה יותר בת ברית אסטרטגית של ארה"ב מול הטרור ומול אירן. חגיגות בקהיר, היום/רויטרס

שפיק היה משפר את היחסים עם ישראל

נכון אמנם, שמורסי הצהיר כי לאחר בחירתו כנשיא יפרוש מתנועת האחים המוסלמים ויקים ממשלה מעורבת. ייתכן שאכן כך יעשה, אך יש לקחת בחשבון כי שווה להבטיח הכל כדי להשתלט. אל לנו לשכוח שהאידיאולוגיה של מורסי - היא האידיאולוגיה של האחים המוסלמים. כשאדם נכנס לשורות האחים המוסלמים, הוא נשבע להיות שם כל ימי חייו, גם אם הוא פורש. אינני מאמין שמורסי, שמשתייך לאסכולה הקיצונית ביותר של התנועה, יפרוש ממנה אידיאולוגית. באשר לראש הממשלה שיכהן תחת מורסי, סביר להניח שגם הוא יהיה מתוך התנועה. קשה להאמין שמישהו מבחוץ יסכים להיות בובה של האחים המוסלמים.

בתקופת שלטונו של הנשיא המודח, חוסני מובארק, מצרים עבדה בשיתוף פעולה עם ארצות הברית. עכשיו, עם מורסי כנשיא, הדברים ישתנו. קשה לי לראות את מורסי הופך להיות מנהיג העולם הערבי הפרגמטי נגד אירן. מצרים של האחים המוסלמים לא תהיה יותר בת ברית אסטרטגית של ארה"ב מול הטרור ומול אירן. לארה"ב קשה להודות בכך, כיוון שהיא נבוכה, ואם תאמר זאת - אז העסק גמור.

מוחמד מורסי. רויטרס
האחים המוסלמים יעדיפו לעודד טרור מאשר להיכנס למלחמה מול ישראל. מורסי/רויטרס

יש להניח כי המועמד המפסיד, ראש הממשלה לשעבר אחמד שפיק, אם היה נבחר, היה הולך בדרכו של מובארק, ואף משפר את היחסים עם ישראל מפני שהוא מכיר בכוחה של ירושלים לסייע למצרים. האחים המוסלמים, מנגד, מחזיקים בדעות אנטישמיות. כנראה שלא נזכה לראות את ראש ממשלת ישראל מתארח במשכנו של מורסי בקרוב. יתרה מכך, אני צופה הידרדרות ביחסים בין שתי המדינות בחודשים הקרובים.

באשר להסכם השלום עם ישראל, להשערתי, האחים המוסלמים לא ירצו להקפיא את ההסכם מיד, אבל ינסו לצמצמם למינימום את הדיאלוג בין הצדדים. הם יפתחו את הגבול עם עזה למעבר סחורות לחלוטין - ואז הנשק יעבור מעל פני האדמה, ולא יהיה צורך כבר במנהרות ההברחה. כולי תקווה שבעקבות עליית האחים המוסלמים לשלטון במצרים, ישראל לא תצטרך להיכנס לסיני, למרות שאין לי ספק כי התנועה תאפשר לחמאס להתארגן בתוך חצי האי. האחים המוסלמים יעדיפו לעודד טרור - מאשר להיכנס למלחמה מול ישראל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully