וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נשיא מצרים החדש: המהנדס שהפך לפוליטיקאי

ניר יהב

24.6.2012 / 18:18

הוא שירת בחיל הלוחמה הכימית של צבא מצרים, השלים לימודי דוקטורט בקליפורניה, ולמרות שנכנס למרוץ לנשיאות ממש ברגע האחרון, זכה בכל הקופה. מיהו מוחמד מורסי?

רויטרס

(צילום: רויטרס; עריכה: טל רזניק)

ד"ר מוחמד מורסי עיסא אל-עיאט, שהוכרז היום (ראשון) כנשיא מצרים באופן רשמי, נחשב לאחד הפוליטיקאים המנוסים והמתוחכמים בתנועת האחים המוסלמים במדינה. עם זאת, מעטים במצרים ומחוצה לה הכירו לעומק את המהנדס המוכשר שהפך לפוליטיקאי ורק ברגע האחרון נכנס למרוץ לנשיאות - מרוץ שבסופו זכה בכל הקופה. אז מיהו נשיא מצרים החדש?

מוחמד מורסי. רויטרס
שירת בחיל הלוחמה הכימית של צבא מצרים. מורסי/רויטרס

מורסי נולד לפני 61 שנים בכפר אל-עדווה שבמחוז א-שרקיה במצרים, לאב חקלאי ולאם עקרת-בית. מורסי הוא הילד הבכור מתוך שישה בנים ובנות. לאחר שסיים את לימודי התיכון במחוז א-שרקיה, עבר לקהיר ושם השלים בהצטיינות את לימודי התואר הראשון בהנדסה. בשנים 1975-1976 שירת בצבא מצרים כחייל בחיל הלוחמה הכימית, ובנובמבר 1978 התחתן. למורסי יש חמישה ילדים ושלושה נכדים.

לאחר שהשלים את התואר השני ב-1978, טס לארה"ב ושם השלים את לימודי הדוקטורט באוניברסיטת דרום קליפורניה. לאחר כמה שנים שבהן עסק כמרצה וחוקר בקליפורניה, שב מורסי למצרים והחל ללמד באוניברסיטת זאקזיק. מורסי המשיך ללמד באוניברסיטה זו עד שנת 2010. לאורך השנים השתתף בפעילותה של תנועת האחים המוסלמים ואט-אט טיפס בסולם הדרגות בתנועה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

ב-1992 נבחר ד"ר מורסי לחבר בלשכה הפוליטית של האחים המוסלמים – תנועה שהייתה בלתי חוקית לאורך שנות משטרו של הנשיא המודח, חוסני מובארק. מורסי נבחר לפרלמנט בבחירות שנערכו ב-1995 וב-2000 ושימש כדובר התנועה בפרלמנט. בבחירות ב-2005 זכה בקולות רבים יותר ממי שהתמודד נגדו על המושב בפרלמנט, איש מפלגתו של מובארק. עם זאת, הוחלט לערוך סיבוב שני שבו הוא הפסיד. התוצאות עוררו סערה רבה במצרים והפגנות רבות פרצו בעקבותיהן.

הבטיח כי יכבד את הסכם השלום עם ישראל

מורסי נעצר בעבר מספר פעמים על ידי כוחות הביטחון. בין היתר הוא הוכנס לכלא למשך שבעה חודשים לאחר שנעצר ב-2006 במהלך הפגנה שבה נטען כי המשטר זייף את הבחירות לפרלמנט והביא לפסילתם של מושבי האחים המוסלמים. יחד איתו נעצרו באותה הפגנה 500 פעילים נוספים של האחים המוסלמים. מורסי נעצר גם בינואר 2011, במהלך ההתקוממות העממית נגד משטרו של מובארק.

כאמור, הוא הגיש את מועמדותו לנשיאות מצרים מטעם תנועת האחים המוסלמים ממש ברגע האחרון, כמועמד חלופי למקרה שוועדת הבחירות המרכזית לא תאפשר לסגן מנהיג התנועה חיירת שאטר להתמודד – כפי שאכן קרה. שאטר ותשעה מועמדים נוספים נפסלו ומורסי "הוזעק" למלא את מקומו כמועמד התנועה לנשיאות.

מורסי הצהיר בעבר מספר פעמים כי הוא תומך בהשארת הסעיף בחוקה המגדיר את האיסלם כדת המדינה, ואת עקרונות השריעה כמקור החקיקה הראשי. לאור החשש מהפיכתה של מצרים למדינה איסלמית, הבטיח מורסי באחרונה למנות לעצמו סגנים מכל חלקי החברה המצרית: אישה, נוצרי-קופטי, חילוני ונציג המהפכה. עוד הבטיח להגן על זכויות הנשים, לא לפגוע בחופש הביטוי ולא לסגור כלי תקשורת. בנוסף הבטיח כי יכבד את הסכם השלום עם ישראל – אולם יאפשר דיון מחודש בסעיפיו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully