וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מוחמד מורסי מהאחים המוסלמים נבחר לנשיא מצרים

ניר יהב

24.6.2012 / 18:34

מורסי גבר על אחמד שפיק בפער של אחוז וחצי - וחגיגות ענק פרצו בכיכר תחריר, תחת אבטחה צבאית כבדה. מורסי: "מברוק לעם המצרי". דיווח: הציע לאל-בראדעי להיות ראש ממשלה

רויטרס

(צילום: רויטרס; עריכה: טל רזניק)

חגיגה איסלמית אדירה בכיכר תחריר: נשיא מצרים החדש הוא מוחמד מורסי - כך הכריז אחר הצהריים (ראשון) ראש ועדת הבחירות המרכזית במצרים, פארוק סולטאן, במסיבת עיתונאים מיוחדת בקהיר, בתום ספירת הקולות בסיבוב השני בבחירות לנשיאות. מורסי זכה ב-51.73% מהקולות, לעומת 48.27% בהם זכה המועמד הנגדי, אחמד שפיק. מורסי יהיה המנהיג האזרחי הראשון של המדינה מאז ההפיכה בה הודח הנשיא חוסני מובארק, לפני כ-500 ימים שבמהלכם לא היה למצרים נשיא.

עם ההודעה על זהות המנצח, פרצו חגיגות שמחה בכיכר תחריר במרכז קהיר, שם נאספו מאות אלפי בני אדם. כבר שעות לפני ההכרזה, נאספו ההמונים בדריכות בכיכר והמתינו לתוצאות. עד לרגע האחרון, המשיכו במחנותיהם של שני המועמדים לטעון לניצחון בפער קטן. אמנם רוב ההערכות חזו מראש כי יהיה זה מורסי שיוכרז כמנצח בסופו של דבר, אך אתמול עוד התעקשו גורמי ממשל כי יהיה זה דווקא שפיק.

מורסי יחדל להיות חבר באחים המוסלמים: "נשיא של כולם"

מורסי, בן 62, הוא מהנדס במקצועו. את התואר הראשון והשני קיבל באוניברסיטאות במצרים, אולם את התואר השלישי השלים באונירסיטת קליפורניה. בשנות ה-80 אף כיהן שם כחוקר ומרצה. בשנים האחרונות שימש כיו"ר מפלגת "החירות והצדק" - הזרוע הפוליטית של האחים המוסלמים. הוא הגיש את מועמדותו לנשיאות מטעם התנועה ממש ברגע האחרון, כמועמד חלופי למקרה שוועדת הבחירות המרכזית לא תתיר לסגן מנהיג התנועה, חיירת שאטר, להתמודד - כפי שאכן קרה בסופו של דבר. עם היוודע דבר נצחונו, הודיעה התנועה, כצפוי, כי מורסי, אינו עוד חבר בה או במפלגה. "זאת הייתה ההתחייבות של מורסי לפני הבחירות", הודיע מזכ"ל האחים המוסלמים. "הוא רוצה לכהן כנשיא של כל אזרחי מצרים".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל
חגיגות ניצחונו של מוחמד מורסי בבחירות במצרים. רויטרס
ההמונים חוגגים עם תמונתו של מורסי בכיכר תחריר, בעקבות ההכרזה/רויטרס

בהודעה שפרסם בטוויטר, כתב מורסי: "ברכות למערכת המשפט המכובדת והצודקת של מצרים. ברכות לצבא ולמי ששמר באופן דמוקרטי ומכובד על הבחירות. ברכות לאנשי המשטרה האמיצים ששמרו על התהליך הדמוקרטי בצורה מכובדת. מברוק לעם המצרי".

מורסי צפוי לשאת הערב נאום לאומה, שבו יודה לעם המצרי שנתן בו אמון ובחר בו לנשיא. דוברו של מורסי, סלאח עבד אל-מקסוד, סיפר עוד כי הנשיא הנבחר יפתח בהתייעצויות ובמגעים לקראת הקמת ממשלה. מורסי צפוי להיפגש בהמשך היום ובימים הקרובים עם כמה מנהיגים פוליטים במדינה, בהם ראשי המפלגה הסלפית הקיצונית "א-נור". לפי דיווח מוקדם יותר, מורסי התחייב שבממשלתו יכהן רוב של אישים שאינם על האחים המוסלמים.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

האתר המצרי "אל-יום א-סאבע" דיווח היום כי מורסי הציע לראש הסוכנות לאנרגיה אטומית לשעבר, ד"ר מוחמד בראדעי, לכהן כראש ממשלתו - אולם אל-בראדעי טרם החליט. "מורסי התקשר לבראדעי לפני ארבעה ימים והציע לו את התפקיד", דווח. "אל-בראדעי אמר לו כי הוא רוצה כמה ימים לחשוב. עד כה הוא לא נתן תשובה בנושא".

הלם במטה שפיק

הגנרל מוחמד חוסיין טנטאווי, ראש המועצה הצבאית העליונה במצרים, ששלטה במדינה מאז ההפיכה ועד הבחירות, צלצל לאחר פרסום התוצאות למורסי, לברך אותו על היבחרו לנשיא.

בכיכר תחריר, רבבות תומכיו של מורסי חוגגים ורוקדים בטירוף חושים, מניפים דגלים ויורים זיקוקים. "יחי העם המצרי - דם השהידים לא נשפך לשווא", היא אחת הקריאות הבולטות, וגם: "חופש, צדק, אנשיו של מורסי מאחוריו"; ו"מהפכנים - הבה נמשיך בדרך!"

תומכיו של שפיק, מנגד, קיבלו את ההכרזה בהלם ובעצב רב. רבים מהם הגיעו מול מטהו של שפיק והחלו לראשונה לקרוא קריאות נגד המועצה הצבאית ונגד מערכת המשפט. אחד מתומכיו של שפיק אף ירה באקדחו לעבר פוסטר של מורסי שהיה תלוי באזור. אנשי המטה מיהרו לצאת ממנו ולעזוב את המקום מבלי לדבר עם כלי התקשורת. כוחות משטרה רבים נמצאים במקום מחשש להתפרצויות אלימות.

שיעור ההצבעה - 51.58%; תלונות על אי סדרים נמצאו מוצדקות

בסך הכל הצביעו בבחירות 26,420,763 בני אדם, המעמידים את שיעור ההצבעה על 51.58%. מתוכם, נספרו 25,575,511 קולות כשרים - ומהם ניתנו 13,230,131 קולות למורסי, ו-12,347,380 קולות לשפיק.

"התקווה שלי ושל חברי הוועדה היא שהיום יהיה יום חג לעם המצרי כולו", אמר יו"ר הוועדה סולטאן לפני ההכרזה, וציין כי זהו "סופו של שלב חשוב בבנייתה של דמוקרטיה במצרים - הכרזת הנשיא של הרפובליקה השנייה". לדבריו, "קיוויתי שההכרזה על המנצח תימסר בנסיבות רגועות, אולם האווירה הייתה של מתיחות".

חגיגות ניצחונו של מוחמד מורסי בבחירות במצרים. רויטרס
חוגגים בכיכר, היום/רויטרס
מוחמד מורסי. רויטרס
מורסי עם תומכיו במהלך מערכת הבחירות/רויטרס

סולטאן התייחס בביטול לטענות שהועלו לפיהן נעשה ניסיון להטות את התוצאות לזכותו של שפיק: "ועדת הבחירות ניצבה מהרגע הראשון מול מלחמת חורמה נגדה, ועמדה מול הטלת רפש מצד גורמים פוליטיים. למרות האווירה נגדנו, נכנסו בעובי הקורה מתוך אמונה באללה ואמונה בעם המצרי. המערכת המשפטית במצרים הגונה ושקופה (...). אנחנו לא מפחדים מאיומים ומהפחדות".

לדבריו, ועדת הבחירות קיבלה 456 תלונות מצד נציגי המועמדים על אי סדרים בהצבעה ובספירת הקולות, ו-36 מתוכן התקבלו דקות ספורות לפני המועד האחרון, ביום רביעי בחצות. בחלק מהמקרים, לדבריו, נעשתה ספירה חוזרת של הקולות - וחלק מהתלונות התבררו כמוצדקות.

שריוניות וטנקים בסיני

סביב הכיכר פרושים כוחות צבא ומשטרה רבים, מחשש להתפרצויות אלימות. התקשורת המצרית דיווחה גם כי בחצי-האי סיני הועלתה הכוננות לדרגה המקסימלית, מחשש לעימותים בעקבות ההכרזה, וברחבי סיני התפרשו שריוניות וטנקים.

רוב הנוכחים בכיכר תחריר הם תומכיו של מורסי, ונוסף על הבעת תמיכה בו, הם גם מוחים על החלטת המועצה הצבאית העליונה, להותיר בידיה סמכויות רבות של הנשיא ושל הפרלמנט שפיזרה, בעקבות החלטת בית משפט. רבים מתומכיו של מורסי הבהירו כי לא יעזבו את הכיכר אפילו לאחר שהוא יוכרז כנשיא, וימשיכו להפגין בדרישה להפוך את החלטות המועצה הצבאית ובית המשפט בעניין פיזור הפרלמנט.

עדכון ראשון: 14:49

תהפוכות במצרים - כותרות קודמות:
לקראת ההכרזה היום - כוחות צבא בקהיר
אתמול: "מגעים בין הצבא לאחים המוסלמים"
בכיר איסלמי איים: "קרבים לעימות בין הצבא לעם"
מצבו של מובארק: לא במוות קליני, כנראה בתרדמת

לפניות לכתב: nir_yah@walla.com

תומכים של מועמד האחים המוסלמים לנשיאות מצרים, מוחמד מורסי, מפגינים למענו בקהיר, 23 ביוני 2012. רויטרס
תומכים של מוחמד מורסי בכיכר, בסוף השבוע/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully