וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גורם ביטחוני: הסתה של רבנים הובילה להצתת המסגד

במערכת הביטחון חושדים שפעילי ימין עומדים מאחורי הצתת המסגד הכפר ג'בע. "אנחנו לא מופתעים, מכיוון שיש עידוד לאלימות באמצעות גילויי דעת". בימין ובהתנחלות עדיין שותקים

רויטרס

(צילום: רויטרס, עריכה: גדי וינסטוק, קריינות: אביב אברמוביץ')

הצתת המסגד בכפר ג'בע הסמוך לרמאללה, על פי החשד מעשה ידיהם של פעילי ימין, נעשתה בעידוד רבנים - כך מעריך הבוקר (שלישי) גורם ביטחוני ששוחח עם וואלה! חדשות. לדבריו, "אנחנו לא אמורים להיות מופתעים מהאירוע במסגד, אחרי שהיינו עדים לעידוד אלימות באמצעות גילויי דעת".

אותו גורם אמר כי למרות שבין מערכת הביטחון למתנחלים התנהלו שיחות מאחורי הקלעים לפינוי בהסכמה של חמשת המבנים בשכונת גבעת האולפנה, עד ה-1 ביולי, "יש קבוצות שמתנהגות באלימות מעוררת דאגה". לדבריו, "אנחנו עומדים לקראת פינוי גבעת אסף, עמונה וחוות גלעד, ולכן רשויות החוק והאכיפה צריכות לקחת חלק משמעותי במוכנות ובהיערכות. כמו שזה נראה כרגע, המהלכים השונים לפינוי הולכים לקראת הבנה".

חשד לטרור יהודי: מסגד הוצת ליד רמאללה
עלון השבת בבית אל מזהיר: "מלחמה ביהודה ושומרון"

מסגד ליד רמאללה הוצת - כתובות רוססו על קירותיו. רויטרס
המסגד בכפר ג'בע, ליד שכם, הבוקר/רויטרס

בתוך כך, גם שכניהם היהודים של תושבי הכפר ג'בע הביעו היום תרעומת מהצתת המסגד, וקראו להרגעת הרוחות. "הצתת המסגד היא מעשה נבלה, ואיש לא יצליח לערער את היחסים שלנו עם התושבים המקומיים", אמר בבר וענונו, מזכיר ההתנחלות אדם-גבע בנימין הסמוכה לג'בע. "זה אירוע חמור מאוד", אמר וענונו, "יש לנו יחסי שכנות טובים מאוד עם תושבי ג'בע, שעובדים אצלנו ביישוב מדי יום. הקשרים שלנו איתם הם על בסיס יומיומי. אנחנו מוזמנים לחפלות שלהם, והם באים לחתונות שלנו. מי שעשה את זה לא בא מהיישוב שלנו, ותושבי ג'בע יודעים את זה. אין לנו מולם שום מאבק או סכסוך".

למרות דברים הכנים של וענונו, עד כה לא גינו את המעשה גורמים בימין או בהתיישבות ביהודה ושומרון. אומנם ראש הממשלה ושר הביטחון גינו את ההצתה, אך בהתיישבות טרם יצאו בגלוי נגד הפגיעה בפלסטינים, וגם לא נשמעו קולות רבים שגינו את הפגיעה של פעילי ימין אתמול ברכבו של מזכיר תנועת "אמנה" ובכיר מועצת יש"ע זאב, "זמביש" חבר, ואת השחתת מכוניתו של השר גלעד ארדן.

הרב של בית אל מנסה לקבל התחייבות בכתב מהממשלה

ואולם, בבית אל עצמה היו תושבים שסירבו לגנות את המעשה בדעה כי ייתכן שהאירוע כולו הוא פרובוקציה. "עד היום לא תפסו אף אחד ממציתי המסגדים, ואין שום הוכחה שמישהו מההתיישבות קשור לזה", אמר אחד מהם. "אם עשו את זה ל'זמביש', יהודי יקר שאכפת לו מכל מתיישב ביהודה ושומרון, אז מה נשאר?".

בהתנחלות, שבה צפוי הפינוי עוד עשרה ימים, מצפים לקבל היום החלטה אם להיענות לבקשתו של השר גלעד ארדן לפינוי מרצון של שכונת האולפנה. ההחלטה אמורה להתקבל על ידי רב היישוב, זלמן ברוך מלמד, שמתייעץ ביממה האחרונה עם מקורביו וכן עם רבנים נוספים. על פי ההערכות הוא צפוי להיענות בחיוב לבקשה, בתמורה להתחייבות בכתב של הממשלה על בניית מאות יחידות דיור בבית אל ואי-הריסה של מבנים במאחז מגרון הסמוך.

לפניות לכתבים
יהושע בריינר: joshjosh@walla.com
אמיר בוחבוט: amir.bohbot@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully