וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הקלפיות במצרים נפתחו: "לא רוצים לחזור לאחור"

ניר יהב

16.6.2012 / 10:20

הבחירות ההיסטוריות נערכות בצל פירוק הפרלמנט לצד הכשרת התמודדות רה"מ לשעבר, שפיק, מול מורסי - מועמד האחים המוסלמים. במצרים מתוסכלים: "נחרים הבחירות, אין למי להצביע"

רויטרס

(צילום: רויטרס; עריכה: מיכאל ברגמן)

ההצבעה בסיבוב השני בבחירות לנשיאות מצרים נפתחה הבוקר (שבת) ב-9:00 שעון ישראל, ו-50 מיליון אזרחים בעלי זכות הצבעה צפויים להגיע היום ומחר ל-13,099 הקלפיות הפרושות ברחבי המדינה ולהצביע עבור אחד משני המועמדים שהעפילו לסיבוב השני: איש האחים המוסלמים מוחמד מורסי, וראש הממשלה לשעבר אחמד שפיק. 400 אלף שוטרים וחיילים פרושים ברחובות ומאבטחים את שני ימי הבחירות. הבחירות יארכו יומיים ויסתיימו ביום ראשון בערב, כאשר התוצאות הרשמיות צפויות להתפרסם תוך ימים ספורים.

מחוץ לקלפיות הולכים ומשתרכים תורי-ענק של מצביעים. ברוב הקלפיות הוקצו תורים נפרדים ומקוצרים לאנשים מבוגרים ולנכים, ובחלקן אף הוצבו כיסאות לטובתם. בשל העומס, האריכה ועדת הבחירות את ההצבעה עד השעה 21:00 (שעון מצרים) במקום עד השעה 20:00.

הסיבוב השני בבחירות לנשיאות מצרים. רויטרס, רויטרס
יומיים של בחירות. אנשי צבא שומרים על הסדר מחוץ לקלפי, הבוקר/רויטרס, רויטרס

הבחירות נערכות בצל ה"פצצה" שהטיל ביום חמישי בית הדין לחוקה במצרים. כזכור, בית הדין לחוקה ביטל את "חוק הבידוד" שחוקק באחרונה הפרלמנט, ובכך אפשר למועמד אחמד שפיק להתמודד לנשיאות. החוק שבוטל קבע כי מי שכיהן כסגן נשיא או ראש ממשלה תחת משטרו של מובארק, לא יוכל להתמודד למשרה ציבורית. בית הדין קבע כי החוק בלתי-חוקתי. בנוסף הורה בית הדין לבטל את חברותם של שליש מחברי הפרלמנט שנבחרו על מכסת "העצמאים", והורה למעשה על פיזור הפרלמנט כולו.

ההחלטה עוררה זעם ציבורי גדול מאד. רבים מתומכי האחים המוסלמים וממובילי המהפכה נגד משטר מובארק זעמו על בית הדין לחוקה, וטענו כי מי שעומד מאחורי ההחלטה היא המועצה הצבאית העליונה. רבים האשימו את המועצה בניסיון לבצע הפיכה צבאית נוספת, באמצעות קידומו לכאורה של שפיק והצרת צעדיהם של האחים המוסלמים בפרלמנט. גורמים במצרים אמרו לוואלה! חדשות כי "חוק הבידוד" הוא חוק מוצדק, "משום שאם שפיק ייבחר, זו תהיה בעצם חזרה לימי מובארק. ואיננו רוצים לחזור אחורה".

על רקע הדרמה שעוררו החלטות אלו, יתקיימו כאמור הבחירות לנשיאות. במדינה מתגברים גם הקולות הקוראים לציבור המצרי להחרים את הבחירות – מחאה על ההחלטה של בית הדין. "אני ורוב החברים שלי מתכוונים להחרים את הבחירות לנשיאות, גם כדי להביע מחאה על ההחלטה של בית הדין וגם כי אף אחד מהמועמדים אינו מוצא חן בעינינו", אמר לוואלה! חדשות תושב קהיר. "אנחנו לא רוצים את שפיק כי הוא מייצג את המשטר הקודם, ואנחנו גם לא רוצים את מורסי כי אנחנו לא מאמינים לו. אנחנו חוששים מהשתלטות של האחים המוסלמים על המדינה".

הפגנה נגד מועמדותו של אחמד שפיק לנשיאות מצרים מחוץ לבית המשפט החוקתי בקהיר, 14 ביוני 2012. רויטרס
"אם ייבחר, זו תהיה בעצם חזרה לימי מובארק". מפגינים נגד שפיק/רויטרס

בצל פתיחת הקלפיות, שוחח הלילה שר ההגנה האמריקאי, ליאון פנטה, בטלפון עם ראש המועצה הצבאית העליונה במצרים, הגנרל מוחמד חוסיין טנטאווי, וביקש ממנו להמשיך בתהליכים הפוליטיים במצרים, וביניהם גם לקיים בחירות חדשות לפרלמנט "במהירות האפשרית". טנטאווי אמר לפנטה כי המועצה הצבאית מעוניינת שהבחירות לנשיאות יהיו חופשיות ושקופות ושהשלטון יועבר ב-1 ביולי לממשלה דמוקרטית ונבחרת.

גורמים המקורבים למועצה הצבאית העליונה במצרים גילו לאתר המצרי "אל-וופד" כי המועצה תפרסם היום חוקה זמנית שתקבע את סמכויותיו של הנשיא, ובין השאר היא צפויה לקבוע כי הנשיא שייבחר בבחירות אלו יכהן שנה אחת בלבד. "המועצה בוחנת אפשרות לקבוע שהנשיא שייבחר יכהן כנשיא זמני עד לגיבוש חוקה חדשה למדינה", אמרו. לדיווח אין אישור מכל מקור אחר.

במקביל, אמר היום ראש הסוכנות לאנרגיה אטומית לשעבר, ד"ר מוחמד בראדעי, הנחשב לאחד ממובילי המהפכה נגד המשטר הקודם במצרים, כי אי אפשר לקיים בחירות הוגנות לנשיאות המדינה כל עוד המועצה הצבאית העליונה שולטת בה. "אנו עומדים לבחור נשיא ללא חוקה או פרלמנט, שיהיה קיסר חדש בעל זכות לשנות את החוקה באופן שייראה לו מתאים", אמר. הוא העריך כי מי שיזכה יהיה ראש הממשלה לשעבר אחמד שפיק, שנחשב למזוהה עם המשטר.

בחירות לנשיאות מצרים. רויטרס, רויטרס
המצרים מצביעים, הבוקר/רויטרס, רויטרס

המועמד לנשיאות מצרים לשעבר, עמרו מוסא, שלא העפיל לסיבוב השני בבחירות, הגיע הבוקר אל הקלפי בבית הספר פאטמה ענאן בקהיר כדי להצביע בסיבוב השני בבחירות לנשיאות מצרים. מוסא, שכיהן בעבר כמזכ"ל הליגה הערבית וכשר החוץ, הגיע בסיבוב הראשון למקום החמישי מתוך 13 המועמדים עם יותר מ-11% מהקולות. מוסא סרב לומר למי הצביע ואמר רק: "אני תומך במדינה אזרחית וקורא לאזרחים לצאת ולהצביע כדי להשלים את תהליך הפיכתנו לדמוקרטיה". אחמד שפיק, צפוי להצביע באותה קלפי.

בנוסף לכך, לאור העובדה שעד כה לא גובשה חוקה חדשה למצרים – למעשה, טרם הוסכם מי בכלל יכהן בוועדה שתגבש חוקה זו - לא ברור מה תהיינה סמכויותיו של הנשיא שייבחר. על פי ההערכות, המועצה הצבאית העליונה שכרגע שולטת במצרים תעביר סמכויות חקיקה לנשיא ולראש הממשלה שייבחר עד לגיבוש חוקה. לפי הערכות אחרות, המועצה תגבש חוקה זמנית עד לגיבושה של החוקה החדשה. בתחילה לא היה ברור אם הבחירות ייערכו במועדן על אף ההתפתחויות האחרונות, אולם המועצה החליטה לקיימן כפי שנקבע.

"חוששים מהשתלטות האחים המוסלמים"

בימים האחרונים התלהט מאד המאבק הציבורי בין שפיק למורסי. שפיק בן ה-71, הנתפס בעיני רבים כאחד משרידי המשטר המודח בשל עברו כראש ממשלה בשלהי ימי מובארק, מקפיד לדחות את הביקורת מעל כל במה ולהבטיח כי הוא "יקדם את המהפכה" ויציל את מצרים מהמשבר הכלכלי אליו נקלעה. כמו כן, נוכח החשש ברחוב מפני המצב הביטחוני המעורער, הוא מבהיר כי רק לו יש ניסיון ויכולת להשיב את השקט והיציבות, כמי שהיה בעברו מפקד חיל האוויר. במקביל, הוא מנסה להפחיד את הציבור מפני האחים המוסלמים באומרו כי מי שיבחר במורסי "ישיב את מצרים עשרות שנים לאחור", וכלל לא בטוח שמורסי עצמו ישלוט במדינה אלא ראשי האחים המוסלמים.

מנגד, מורסי בן ה-61 אומר כי אם שפיק ייבחר לנשיאות, המהפכה תסתיים. "ניצחון לשפיק הוא בלתי אפשרי משום שאני המועמד שמייצג את המהפכה", קבע. בד בבד, הוא מנסה להרגיע את הציבור המתון החושש מפני השתלטות איסלמית על המדינה ומפני הפיכתה של מצרים למדינת הלכה, ומבהיר כי מצרים "תישאר מדינה אזרחית". עוד הוא מבטיח לקדם את חופש ביטוי וחירות הפרט לכולם, למנות נציגים מכל התנועות והמפלגות ליועציו ולעוזריו, בהם גם נשים, להקים קואליציה רחבה, להוריד מיסים, להוסיף 700 אלף מקומות עבודה חדשים, לא לסגור כלי תקשורת ולהגדיל את תקציב הבריאות.

לפניות לכתב: nir_yah@walla.com

(עדכון ראשון: 1:29)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully