וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרשנות: למה וינר מנסה לעכב את פרסום דו"ח הרפז?

4.6.2012 / 17:21

עוזרו של הרמטכ"ל לשעבר אשכנזי הצליח עד כה במשימתו לעכב את פרסום דו"ח המבקר בפרשה, הצפוי להשחיר אותו ובכירים במערכת הביטחון. מה המניעים שעומדים מאחורי ההחלטה?

אל"מ ארז וינר, עוזרו של הרמטכ"ל לשעבר גבי אשכנזי, הסתבך כהוגן כתוצאה ממעורבותו בפרשת מסמכי הרפז. מבקר המדינה מיכה לינדנשטראוס מייחס לו התנהלות שיטתית שלא עומדת בקנה אחד עם ערכים שמצופים מקצין בצה"ל. בין היתר, מייחס לו המבקר איסוף חומרים שליליים נגד שר הביטחון ברק ורעייתו נילי פריאל, אלוף יואב גלנט שהתמודד על תפקיד הרמטכ"ל, ודמויות נוספות במערכת הביטחון. כמו שזה נראה עד כה, סנגוריו של וינר ייעצו לו כהלכה – כמו בכל פרשה שבה הגוף החוקר סובל ממה שנראה כמו להיטות יתר ועודף מידע – עדיף למשוך את הזמן, ולהתפלל להגעתו של מבקר חדש, להוט פחות. עד כה, הצליחו הסנגורים, אודי בן אליעזר ועודד סבוראי, באופן חד-משמעי, לדחות את פרסום הדו"ח.

בג"ץ: המבקר ימסור לאל"מ וינר את חומרי פרשת הרפז. עומר מירון
למה הוא מנסה לדחות את פרסום הדו"ח? ארז וינר/עומר מירון

בחוכמתו, הגיש וינר למבקר בקשה לקבל את כלל חומרי החקירה הנוגעים אליו בפרשה. עיון בחומרים ודליית פרטים יכולים לסייע לו בקו הגנה משפטי נגד טענות מבקר המדינה, אך לינדנשטראוס העריך כי מדובר בפעולה משפטית שאין בה כדי ללמוד על חומרי חקירה חדשים אלא כדי לדחות את פרסום הדו"ח, ולכן מסר חומרים מסוימים ומועטים והתנגד לרשימה הארוכה שהציגו בפניו הסנגורים. וינר ראה כי המבקר לא התפתה לבקשתו, ופנה לבג"ץ כדי שיכפה על המבקר למסור את החומרים. המבקר הציב קו ברור על פיו לא ימסרו חומרים חדשים לאל"מ וינר כי אין הם נוגעים לענייניו.

סירחון נוראי במטה הכללי

היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, שמעל ראשו מרחפת עננה גדולה לאחר שניקה את בכירי צה"ל מהפרשה בשלביה הראשונים, החליט שלא לייצג את מבקר המדינה, שנוטה להמליץ לפתוח בחקירה פלילית נגד המעורבים, ביניהם הרמטכ"ל לשעבר אשכנזי, ועוזרו באותם ימים - וינר. לכן, החליט המבקר לשכור את שירותיו של הסנגור הבכיר, עו"ד דוד ליבאי.

היום חרץ בית המשפט העליון את גורל הפרשה, לפחות לעת הזו. וינר יקבל לידיו חומרי חקירה רבים אך יידרש למסור את תשובתו תוך שלושה שבועות ואילו מבקר המדינה יאלץ להסתפק בעשרה ימים לכתוב את הדו"ח המסכם בפרשה, שכפי הנראה יהיה מפולפל ומתחכם. וינר ניצח ניצחון טקטי, אך מבקר המדינה יכול להיות מרוצה. בית המשפט העליון, שהבין את הקו אליו הוביל וינר בעצת סנגוריו, העניק לו זמן סביר לכתוב את הדו"ח המלא, ולפרסם אותו לקראת סוף הקדנציה הסוערת שלו, שתגיע לסיומה בתחילת חודש יולי.

מבקר המדינה כבר כתב את מרבית הדו"ח על פרשת מסמכי הרפז, שמעלה סירחון נוראי במטה הכללי ופעולות לא כשרות שביצעו בכירים במערכת הביטחון. הפצע הגדול הזה יגליד רק באור השמש. ביום הזה הדבר הכי בולט הוא המאבק המשפטי של וינר למנוע מהפרטים המביכים של הפרשה להתפרסם בפומבי ולקבל חותמת ממלכתית.

sheen-shitof

מחיר חסר תקדים

המכשיר של הישראלים שהמציאו את מסירי השיער בהנחה בלעדית

בשיתוף Epilady
שופטי בג"ץ דנו הבוקר בעתירתו של אל"מ ארז וינר נגד מבקר המדינה, יוני 2012. עומר מירון
סנגוריו ייעצו לו כהלכה. וינר בדיון, היום/עומר מירון

וינר, שנבחר לתפקיד קצין חינוך ראשי והיה אמור לקבל דרגת תת-אלוף, מבין היטב כי הוא התרחק מהיום בו יהיה אחראי על חינוך חיילי צה"ל, ולכן ימשיך להיאבק נגד פרסום הדו"ח. על הפרק, בין היתר, עתירה לפסילת מבקר המדינה לדון בעניינו ובכך למנוע את פרסום הדו"ח. לאחר מכן, תיתכן מערכה משפטית נוספת נגד הדו"ח המסכם של משרד המבקר, כפי שאירע בעבר בניסיון לקעקע את אמינותו. גם אם הדו"ח לא יתפרסם במועדו, נדרש הרמטכ"ל גנץ לשאול את עצמו כבר היום: מדוע אל"מ ארז וינר מנסה לדחות את פרסום הדו"ח המלא?

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully