וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מתנגדי מובארק: "פסק הדין מאכזב, נדרוש נקמה"

ניר יהב

2.6.2012 / 15:38

האופוזיציה במצרים קיבלה בזעם את הכרעת הדין במשפטו של הנשיא לשעבר, שהורשע במעורבות בהרג מפגינים. האחים המוסלמים: "אין מקום למשפט צדק". משפחות ההרוגים: "נרד לרחוב"

רויטרס

(צילום: רויטרס, עריכה: יותם בן-דוד)

למרות ההחלטה להרשיע את נשיא מצרים לשעבר, חוסני מובארק, במעורבות בהרג מפגינים, רבים בקהיר אינם מרוצים מגזר הדין. מנהל הקמפיין של מועמד האחים המוסלמים לנשיאות מצרים, מוחמד מורסי התייחס בשעות הצהריים (שבת) להחלטת בית המשפט בקהיר לגזור מאסר עולם על מובארק. "האחים המוסלמים יעשו הכל כדי לערוך משפט חוזר למי שבגד בעם המצרי", אמר מנהל הקמפיין של מורסי. "פסק הדין מאכזב היום את כולנו".

משפט מובארק. רויטרס
אזרחי מצרים חוגגים את גזר הדין של מובארק, הבוקר/רויטרס

בכיר האחים המוסלמים, עיסאם עריאן, הביע גם הוא תדהמה מהעונש הקל שהטיל בית המשפט על מובארק ועל שר הפנים שלו, חביב עאדלי. "אין שום רצון פוליטי לעשות משפט צדק לאנשי המשטר הקודם", אמר.

מנהיג מפלגת אל-רד, איימן נור, מי ששימש במשך שנים ארוכות אחד מראשי האופוזיציה של מובארק, אמר כי בעקבות החלטת בית המשפט הוא מכריז על תמיכתו במועמדות של איש האחים המוסלמים, מוחמד מורסי, בבחירות לנשיאות.

משפט מובארק. Amr Nabil, AP
"האחים המוסלמים יעשו הכל כדי לערוך משפט חוזר למי שבגד בעם המצרי"/AP, Amr Nabil

אמו של חאלד סעיד, אחד מהאזרחים המצרים שנהרגו מאש כוחות הביטחון במהלך 18 ימי ההתקוממות נגד משטר מובארק, אמרה כי העם המצרי לא ישתוק על זיכויים של בניו של מובארק, עלא וגמאל, ושל ששת עוזריו של שר הפנים. "נרד לרחוב כדי לדרוש נקמה", הבהירה. "ברור גם שאם שפיק ייבחר, הוא יוציא את מובארק מהכלא באמצעות חנינה". מן העבר השני, הכחישו מנהלי הקמפיין של שפיק את הטענות לפיהן אם שפיק ייבחר, הוא יחנון את מובארק: "אנחנו רוצים לדעת מי אמר ששפיק יחנון את מובארק אם ייבחר לנשיא", אמר אחד מהם. "אין שום צורך
לקשור בין פסק הדין לבין שפיק. נהפוך הוא: הרי אם פסק הדין של בית המשפט היה קשה יותר, היינו מברכים את עצמנו על כך ששפיק היה ודאי נבחר לנשיאות".

עורך דינו של שר הפנים לשעבר עאדלי, עיסאם אל-בטאווי, אמר כי לאור העובדה שבית המשפט זיכה את ששת עוזריו של עאדלי, הוא היה צריך לזכות גם את עאדלי עצמו. "עוזריו היו בשטח וקיבלו הוראות מעאדלי. אם הם זוכו, הרי משמעות הדבר היא שהוא לא נתן להם הוראה לירות במפגינים ולכן הוא חף מפשע".

"נמשכים הנסיונות להפיל את המהפכה המצרית"

גם ראש הסוכנות לאנרגיה אטומית לשעבר ובכיר האופוזיציה המצרי, מוחמד בראדעי, לא אהב את ההחלטה שלא להטיל על הנשיא המודח גזר דין מוות. "נמשכים הנסיונות להפיל את המהפכה המצרית", אמר בראדעי בתגובה לפסק הדין. אחד מעורכי דינו של מובארק, יאסר בחר, הודיע כי יערער על החלטת בית המשפט. בראיון לסוכנות הידיעות הצרפתית, אמר בחר: "אנחנו נערער. ההחלטה מלאה פגמים מכל זווית אפשרית. אנחנו נזכה, מיליון אחוז".

גורם מצרי ביטחוני בכיר סיפר כי מובארק בכה במהלך הטיסה במסוק מבית המשפט לכיוון כלא טורה, וסרב לצאת ממנו. "לאחר ששכנעו אותו, הוא נעתר ונכנס לכלא", סיפר הגורם לסוכנות הידיעות הצרפתית. במקביל, דווח בטלוויזיה המקומית כי מובארק סובל "ממשבר בריאותי". מוקדם יותר דווח, כי סוזן מובארק, רעייתו של הנשיא לשעבר, התעלפה לאחר שהתקבלה הכרעת הדין. רשת "אל-ערבייה" מסרה כי מובארק הועברה לקבלת טיפול רפואי בבית החולים שבכלא טורה שבקהיר.

משפט מובארק. Amr Nabil, AP
חגיגות בעקבות הרשעתו של מובארק בהרג האזרחים, היום בקהיר/AP, Amr Nabil

בתוך כך, מאות מפגינים התאספו בכיכר תחריר שבקהיר כדי למחות נגד פסק הדין במשפטו של הנשיא לשעבר. המפגינים צעקו: "פסק הדין שגוי!", "העם דורש להוציא את מובארק להורג!", וחסמו את הכניסות לכיכר. מפגינים אחרים התאספו ברחוב מוחמד מחמוד הסמוך ולפי כמה דיווחים, הם מתכוונים לצעוד לכיוון משרד הפנים במחאה על פסק הדין. כוחות הביטחון פרושים במקום כדי למנוע מהומה.

כלי התקשורת במדינה דיווחו כי במהלך המהומות שפרצו עם תום הכרעת הדין, נעצרו מספר מפגינים לאחר שיידו אבנים וניפצו שמשות של מכוניות. לפי דיווח אחר, שטרם אומת רשמית, אביו של אחמד מוסטפא, אחד מהאזרחים המצרים שנהרגו במהלך ההתקוממות העממית מאש כוחות הביטחון, מת כתוצאה מהתקף לב לאחר ששמע את פסק הדין.

משפט מובארק. רויטרס
מאות מפגינים התאספו בכיכר תחריר שבקהיר כדי למחות נגד פסק הדין במשפטו של הנשיא לשעבר/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully