וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מאסר עולם לנשיא מצרים המודח חוסני מובארק

ניר יהב

2.6.2012 / 12:24

מהומה בתום "משפט המאה": מובארק ושר הפנים הורשעו במעורבות בהרג מפגינים אך זוכו מעבירות שחיתות. זוכו גם בניו של מובארק. דיווחים סותרים לפיהם הוא לקה בלבו בתום המשפט

רויטרס

(צילום: רויטרס; עריכה: יותם בן-דוד)

עיני העולם חזו הבוקר (שבת) בהיסטוריה במצרים: במטה המשטרה מחוץ לבירה קהיר נקבעה הכרעת הדין במשפטו של הנשיא המודח, חוסני מובארק - והשופט אחמד רפעת גזר עליו מאסר עולם, לאחר שהרשיע אותו במעורבות בהרג מכוון של מפגינים נגד משטרו. גם על שר הפנים במשטרו של מובארק, חביב עאדלי, נגזר מאסר עולם לאחר שהורשע באותה עבירה. אורכו של מאסר עולם במצרים הוא 25 שנה.

לעומת זאת, כל אישומי השחיתות במשפט - נגד מובארק עצמו, נגד שני בניו, גמאל ועלא, נגד עאדלי ונגד ששת עוזריו של עאדלי - הסתיימו בזיכוי מוחלט. מובארק קיבל את גזר הדין בפנים חתומות, ולאחר שפונה מהמקום היו דיווחים סותרים על מצב בריאותו. לפי חלקם, הוא לקה בלבו, ולפי דיווחים אחרים, לקה בהלם. אשתו של מובארק, סוזן, שנכחה בדיון, התעלפה ופונתה לבית חולים. במקביל, כמה מתומכיו של מובארק צולמו מחוץ לבית המשפט כשהם פורקים את זעמם ומכים עיתונאים.

מאסר עולם לנשיא המודח חוסני מובארק. רויטרס
בפנים חתומות. מובארק בכלוב הנאשמים, הבוקר/רויטרס

פרקליטיו של מובארק הודיעו כי יערערו על הכרעת הדין. אחד הסנגורים, יאסר בחר, אמר בראיון לסוכנות הידיעות הצרפתית: "אנחנו נערער. ההחלטה מלאה פגמים מכל זווית אפשרית. אנחנו נזכה, מיליון אחוזים".

הכניסה לכיכר תחריר נחסמה

עם סיום הקראת הכרעת הדין, הוצא מובארק מהאולם והוחזר במסוק לבית החולים בקהיר בו הוחזק עד כה, אולם בהמשך הורה התובע הכללי להעבירו לכלא טורה בעיר. במקביל, חסמו כוחות הביטחון לחסום את הכניסה לכיכר תחריר בקהיר, כדי למנוע התפתחות הפגנות במקום.

לאחר שמובארק הוצא כבר מבית המשפט, פרצה מהומה באולם והחלו קריאות בדרישה לגזור עונש מוות על הנשיא המודח, כמו גם קריאות "העם רוצה לנקות את מערכת המשפט", ו"טעות, טעות, טעות!". עד מהרה הפך אולם בית המשפט לזירת קרב של ממש. חזרו גם קריאות "העם רוצה להפיל את השלטון", כמו בימי המהומות בשנה שעברה, וכן קריאות "דם השהידים לא יילך לשווא". רבים מהקוראים לגזור עונש מוות על מובארק, גם קראו קריאות נגד המועמד לנשיאות אחמד שפיק. כמה מהמפגינים נעצרו.

הכרעת הדין הגיעה אחרי עשרה חודשי משפט, שבמהלכם התקיימו 45 דיונים והוצגו עדויותיהם של 1,536 עדים. לאחר שבמשך רוב המשפט אסר השופט לשדר את הדיונים, הושבו המצלמות לאולם, וכלי התקשורת המצרים העבירו שידורים ישירים מבית המשפט תחת הכותרת "משפט המאה".

ח"כ בן אליעזר: "חש צער עמוק על הרשעת מובארק"

ובבחירות: דרכו של שפיק לנשיאות עוברת בגזר הדין של מובארק

משפט מובארק. רויטרס
חוגגים את עונשו של מובארק מחוץ לאולם, לאחר הקראת גזר הדין/רויטרס
משפטו של נשיא מצרים לשעבר חוסני מובארק. רויטרס
"מילת סליחה לא מספיקה על 30 שנות הגנה". תומכי מובארק מפגינים מחוץ לאולם בית המשפט, הבוקר/רויטרס
משפטו של נשיא מצרים לשעבר חוסני מובארק. רויטרס
"מובארק, בוקר טוב. הגיע יומך האחרון". מתנגדי הנשיא המודח מחוץ לאולם, עם תמונות הרוגי המהומות/רויטרס

"על מה בדיוק שופטים אותי?!"

מחוץ לאולם בית משפט התאספו מאות ממתנגדיו ומתומכיו של מובארק, וקיימו הפגנות נגדיות. 10,000 שוטרים, בתגבור שריוניות וטנקים של צבא מצרים, נפרשו ככוח אבטחה מחוץ לבניין בית המשפט, מחשש להתפרצויות אלימות. מחוץ לאולם בית המשפט ניצבו כמה מבני משפחותיהם של האזרחים המצרים שנהרגו מאש כוחות הביטחון במהלך ההתקוממות העממית לפני כשנה וחצי. המשפחות קראו למובארק: "מובארק, בוקר טוב. הגיע יומך האחרון", וגם: "להוציא להורג את הנשיא המודח". בנוסף לסיסמאות הטיחו המפגינים את נעליהם בתמונותיו של מובארק ואחזו בחבלי תלייה, בדרישה לעונש מוות.

מנגד, עמדו תומכיו של מובארק שקראו: "לזכות, לזכות!", "חוסני מובארק הוא המצרי המכובד מכולם", "חוסני מובארק - גיבור המלחמה והשלום", "מילת סליחה לא מספיקה על 30 שנות הגנה", "הניצחון למובארק". כוחות הביטחון שנפרשו במקום מנעו התנגשויות אלימות בין שני המחנות.

העיתון המצרי "אל-אהראם" ציטט הבוקר מפי מקורות מצרים דברים שמובארק אמר לכאורה. "על מה בדיוק הם שופטים אותי?!", צוטט. "כיהנתי כנשיא במשך 30 שנה. הם שופטים אותי על וילה בשארם א-שייח ששילמתי עליה".

השידורים הופסקו אחרי 2 דיונים

משפטו של מובארק, שכונה במצרים "משפט המאה", נפתח ב-3 באוגוסט וזכה להתעניינות אדירה. צוותי תקשורת מכל העולם הגיעו לבניין האקדמיה המשטרתית בקהיר כדי לסקר את יומו הראשון של המשפט, אלפים מתומכיו ומתנגדיו של מובארק הגיעו לאזור בית המשפט כדי להפגין, ומיליוני צופים במצרים ובעולם נדבקו למסכי הטלוויזיה כדי לצפות בנשיא לשעבר מוכנס על אלונקה לתוך כלוב הנאשמים, לצד בניו שניסו להסתיר אותו מפני מצלמות הטלוויזיה.

בדיון השני, שנערך ב-15 באוגוסט, קיבל השופט שתי החלטות חשובות: הראשונה משפטית - לאחד בין התיק של מובארק לבין התיק של שר הפנים שלו עאדלי, והשנייה תקשורתית - להפסיק את השידור החי מאולם בית המשפט. חודש לאחר מכן זומנו להעיד ראש המועצה הצבאית העליונה הגנרל מוחמד חוסיין טנטאווי, הרמטכ"ל סאמי ענאן, סגן הנשיא לשעבר עומאר סלימאן והגנרלים מנסור עיסאווי ומחמוד וג'די. עדותו של טנטאווי נשמעה בדלתיים סגורות ב-24 בספטמבר.

ב-28 בדצמבר 2011 חודשו הדיונים לאחר הפסקה של יותר משלושה חודשים. השופט אחמד רפעת הודיע כי קצב הדיונים יילך ויעלה מעתה וכך אכן קרה. בין 3 ל-10 בינואר 2012 נשמעו טיעוני התביעה, ואילו במשך חודש ימים - בין 17 בינואר ל-16 בפברואר – נשמעו טיעוני ההגנה. חמש ישיבות הוקצו לשמיעת טיעוני עורכי הדין של מובארק ובניו. ב-22 בפברואר התקיימה הישיבה האחרונה, שבה הודיע השופט כי יודיע על פסק הדין ב-2 ביוני 2012.

מובארק בן ה-84 אינו צעיר ואינו בריא. מאז תחילת משפטו הוא שוהה במרכז רפואי באחד מפרברי קהיר. מיד לאחר שהודח מתפקידו, התרבו הדיווחים על הידרדרות משמעותית במצבו הפיזי והנפשי ולא אחת דווח כי הוא סובל מדיכאון כבד.

משפט מובארק. רויטרס
שוטרים חוצצים בין תומכי מובארק למתנגדיו, הבוקר מחוץ לאולם בית המשפט/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully