וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארה"ב: למרות מעשי הרצח, לא נתערב צבאית בסוריה

בבית הלבן מתעקשים שניתן להסתפק בלחץ דיפלומטי-כלכלי על אסד ושבים על הסיסמה שכל האפשרויות על השולחן. בצרפת נקטו לשון תקיפה אך גם שם יודעים: המנדט שייך למועצת הביטחון

רויטרס

(צילום: רויטרס; עריכה: אמיר קוטיגרו; קריינות: אביב אברמוביץ')

שעות ספורות אחרי שמחלקת המדינה בוושינגטון הודיעה על גירושו של הנציג הסורי הבכיר מהמדינה, גם בבית הלבן מגיבים למעשי הרצח שהיו בסוף השבוע באזור כפרי חולה שבסוריה, אם כי בלשון דיפלומטית בהרבה.

דובר הבית הלבן, ג'יי קרני, אמר כי הוא אינו מאמין שהתערבות צבאית בסוריה בשלב זה תסייע לעצור את מעשי האלימות במדינה. לדבריו, יש חשש שאם הקהילה הבינלאומית תפעל בסוריה, הדבר רק "יוביל לעוד שפיכות דמים ועוד תוהו-ובוהו". עם זאת, הוא הבהיר כי בארצות הברית לא מסירים כל אפשרות מהשולחן. דבריו הם גם תשובה להתבטאותו מאתמול של ראש המטות המשולבים, מרטין דמפסי, שאמר כי "מעשי זוועה עשויים להוביל לפעולה צבאית". דמפסי סירב לפרט אמש אם כוונתו לכך שארה"ב תצטרף לקואליציה שתפעל יחד עם מדינות אחרות כדי לתמוך באופוזיציה הנלחמת באסד, כפי שעשתה בלוב.



ארה"ב מגרשת משטחה את מחליפו של השגריר הסורי

פגישה בין שליח האו"ם קופי אנאן לנשיא סוריה בשאר אסד, דמשק, 28 במאי 2012. רויטרס
הנשיא אסד בפגישתו עם אנאן, מוקדם יותר בדמשק/רויטרס

מי שנקט הערב לשון חריפה יותר היה נשיאה? הטרי של צרפת, פרנסואה הולנד. כקודמו, ניקולא סרקוזי, גם הולנד שומר על קו תקיף כלפי אסד, והוא קרא הערב שלא לשלול התערבות צבאית בסוריה. עם זאת, הוא הבהיר כי המנדט בנושא שייך למועצת הביטחון, שבה יושבות גם רוסיה וסין, שצפויות להטיל וטו על כל יוזמה שכזו.

תומכים בחשאי, מגנים בגלוי

העמדה שהושמעה הערב בוושינגטון היא חזרה על דברים דומים שאמר הנשיא ברק אובמה, עת נסגרה השגרירות האמריקנית בדמשק בתחילת השנה. גם במוסקבה מתנגדים מכל וכל להתערבות חיצונית בסוריה, מחשש לחזרה על התקדים שהיה בלוב, שם כוחות נאט"ו הפילו את משטרו של מועמר קדאפי. גם מזכירת המדינה, הילרי קלינטון, אמרה בעבר שיש להיזהר מלחזור על המקרה הלובי, "שכן חשוב לשמור על הריבונות הסורית ועל עצמאות העם". היא, כמו הנשיא אובמה, חושבים שחשוב להתמקד בלחץ דיפלומטי-כלכלי בשלב זה. במקביל, נמשכים הדיווחים כי רוסיה מעבירה נשק לצבא הסורי, וכי ארה"ב מסייעת בלוגיסטיקה לאנשי האופיזיציה.

לצד ארה"ב, מדינות נוספות הודיעו היום על גירוש השגרירים הסורים משטחן, מחאה על מעשי הטבח המתמשכים באזרחי סוריה. הראשונה שעשתה זו הייתה צרפת, ואליה הצטרפו מאוחר יותר גם בריטניה, גרמניה, איטליה, בלגיה, בולגריה, הולנד, קנדה ואוסטרליה. מקורות דיפלומטיים מסרו כי שורה של מדינות נוספות מתכננות צעדים דומים. ברוב המדינות, השגריר הסורי ממילא הוחזר כבר להתייעצות לפני חודשים, ולכן גורשו רק יתר חברי המשלחות הדיפלומטיות. השגריר הסורי בוושינגטון, עימאד מוסטפא, שב לדמשק בשנה שעברה, ומאז לא חזר לארה"ב. את מקומו מילא בחודשים האחרונים הנספח הראשון זוהיר ג'בור.

בעולם "מודאגים מאוד"

בצהריים, נפגש שליח האו"ם והליגה הערבית לסוריה, קופי ענאן, עם הנשיא בשאר אסד. אנאן שב לדמשק בניסיון לחדש את הפסקת האש שהוכרזה בין צבא סוריה לאופוזיציה בחודש מרץ, שנכשלה אחרי ששני הצדדים, שהכריזו כי יכבדו אותה, זנחו את ההסכם תוך יממה.

הפגישה בין אנאן לאסד נערכה היום במקביל לדיווחים על המשך מעשי הטבח, ועל הריגתם של מעל לשלושים בני אדם ברחבי המדינה, רובם בחלב, בחומס ובדרעא.

בתום הפגישה עם אסד, הודיעה סוכנות הידיעות הסורית שהנשיא הצהיר בפני אנאן כי "קבוצות של מחבלים עומדות מאחורי ההסלמה בחטיפות ברחבי המדינה ובמעשי האלימות". לדברי אסד, הצלחת תכניתו של אנאן להפסקת האש תלויה "בהפוגה בפעולתם של הטרוריסטים, ובעצירת הברחות הנשק אל תוך סוריה". אנאן קרא לאסד לכבד את ההסכם, והזהיר כי העולם "מודאג מאוד" ממעשי האלימות.

כותרות אחרונות בנושא
סוריה מצהירה בפני קופי אנאן: "לא רצחנו בחולה"
בתחילת השבוע: מועצת הביטחון גינתה את אסד
צה"ל: יש לנו סרטונים שמתעדים את מעשי הטבח

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully