וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מעצמות העולם מגרשות את שגרירי סוריה: "אסד רוצח"

בעוד הטבח בערי סוריה נמשך, החלו מעצמות המערב, במהלך מתואם, לגרש את נציגי דמשק משטחן. "הנשיא אסד הוא רוצח של בני עמו. הוא חייב לוותר על השלטון - ויפה שעה אחת קודם"

רויטרס

(צילום: רויטרס, עריכה: יאיר דניאל)

שלב חדש נפתח בלחץ הדיפלומטי הבינלאומי על דמשק: כמה ממעצמות העולם החלו היום (שלישי) בגירוש שגרירי סוריה משטחן, לאות מחאה על המשך הרג האזרחים במדינה, ובייחוד הטבח בעיירה חולה ביום שישי האחרון, בו נהרגו לפחות 116 בני אדם. בין היתר, כבר הודיעו צרפת, בריטניה, גרמניה, איטליה, בלגיה, הולנד קנדה ואוסטרליה על גירוש המשלחות הדיפלומטיות, ומקורות דיפלומטיים מסרו כי בעוד שורת מדינות, בהן ככל הנראה גם ארצות הברית וספרד, מתוכננים צעדים דומים. יש לציין כי ברוב המדינות השגריר הסורי ממילא הוחזר כבר להתייעצות לפני חודשים, ולכן גורשו רק יתר חברי המשלחות הדיפלומטיות.

ברקע לדברים, נמשך גם היום הטבח בערי סוריה השונות, ולפחות 32 בני אדם נהרגו נכון לשעות הצהריים מאש כוחות הביטחון הסורים, על פי דיווחי ארגוני זכויות האדם. בין היתר, לפי הדיווחים, חזרו היום כוחות הצבא להפגיז שוב גם את חולה עצמה.

סוריה מדממת - התפתחויות אחרונות:
בעוד אנאן ואסד נועדים, הצבא שוב מפגיז את חולה
שר החוץ הסורי נועד עם אנאן: "הצגנו לו את האמת"
אתמול: אנאן "מזועזע", רוסיה מאשימה את "שני הצדדים"
לראשונה: מועצת הביטחון גינתה את משטרו של אסד

פגישה בין שליח האו"ם קופי אנאן לנשיא סוריה בשאר אסד, דמשק, 28 במאי 2012. רויטרס
"נדרשים צעדים אמיצים". אסד עם אנאן, היום בדמשק/רויטרס

על גירוש השגריר מצרפת הודיע הנשיא פרנסואה הולנד, שהסביר כי על המהלך הוחלט "בהתייעצות עם שותפותינו". להחלטה קדמו דברים קשים של שר החוץ הצרפתי, לורן פביו, שאמר בראיון לעיתון "לה מונד" כי הנשיא בשאר אסד הוא "רוצח של בני עמו. הוא חייב לוותר על השלטון - ויפה שעה אחת קודם". בבריטניה, הוקצבו לדיפלומטים שבעה ימים לעזוב את שטח הממלכה, ואילו באיטליה, הוכרז השגריר "פרסונה נון גראטה" ("אישיות לא רצויה"). שר החוץ של אוסטרליה, בוב קאר, הודיע במקביל על החלטת מדינתו לגרש את השגריר הסורי בתוך 72 שעות, והוסיף כי "יעצנו לו להעביר מסר ברור לשלטונות בדמשק, לפיו אוסטרליה מזועזעת מהטבח הזה, ותפעל להוצאה לפועל של פעולה בינלאומית מוסכמת כדי להביא את האחראים למעשה לדין".

בגרמניה, אמר שר החוץ גידו וסטרוולה: "המשטר הסורי אחראי לפעולות איומות בחולה. הפעולות שם, במקומות נוספים, והוות הפרה של החלטות מועצת הביטחון, והן נושאות השלכות רציניות. אנחנו נדאג למעורבות חדשה של מועצת הביטחון בנעשה בסוריה".

מקורות דיפלומטיים בעוד מספר מדינות כבר אישרו כי צעדים דומים ננקטים גם אצלן. "על המהלך סוכם בתיאום עם ארה"ב, צרפת, בריטניה ושותפות נוספות", מסר לסוכנות רויטרס מקור דיפלומטי בגרמניה, בעילום שם.

ארדואן: "אסד עושה צחוק מהעולם"

גם נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן - שהיה בחודשים האחרונים מהמנהיגים המובילים בעולם בביקורת החריפה על אסד - הצטרף היום לגינויים הנרחבים למעשה הטבח. "אני מגנה בתוקף את המעשים הברבריים האלה", אמר. "המשטר הסורי ביצע את אחד מחטאיו הקשים ביותר, כשטבח ב-50 ילדים בחולה. זה עינוי שפל, מעבר לכל אנושיות, תבונה או מצפון. לסבלנות יש מגבלות, ואני מאמין שיהיה גם גבול לסבלנותה של מועצת הביטחון. הטבח הזה, שנעשה מול העולם כולו ולנגד עיני משקיפי האו"ם - זה פשוט עשיית צחוק מהעולם כולו. זו התרסה לשמה".

שר הביטחון, אהוד ברק, בירך את צרפת, איטליה, גרמניה ומדינות נוספות על החלטתן לגרש את השגרירים והדיפלומטים הסורים משטחן. "גירוש השגרירים הסורים, הוא צעד נוסף בדרך להפלת שלטון משפחת אסד", אמר ברק בדיון בלשכתו. "ממשלות נוספות בעולם צריכות לנהוג באופן דומה. שלטון אסד לא יכול להשתייך עוד למשפחת העמים".

קבר אחים של הרוגי טבח בעיר חולה, סוריה, מאי 2012. רויטרס
קבר אחים של הרוגי הטבח בחולה, בסוף השבוע/רויטרס

המהלך הדיפלומטי רחב ההיקף נעשה במקביל לפגישה שקיים היום בדמשק השליח המיוחד של האו"ם והליגה הערבית, קופי אנאן, עם הנשיא אסד. אנאן עצמו צפוי למסור הודעה על תוצאות פגישתו מאוחר יותר היום, ובינתיים הודיע דוברו, אחמד פאוזי, כי בפגישה הוא דרש מהנשיא הסורי "לנקוט בצעדים אמיצים" כדי לאפשר את הצלחת תוכנית "שש הנקודות" שלו, להשגת הפסקת אש במדינה.

"אנאן הביע בפני אסד את הדאגה העמוקה בקהילה הבינלאומית מהיקף האלימות בסוריה, ובייחוד מההתרחשויות האחרונות בחולה", מסר פאוזי. "הוא הבהיר לו כי תוכנית הפסקת האש לא תוכל לצאת לפועל ללא צעדים אמיצים להפסקת האלימות ולשחרור עצורים".

(עידכון קודם: 15:00)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully