וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הלם במצרים מתוצאות הבחירות: "גניבת המהפכה"

ניר יהב

26.5.2012 / 11:03

עם עליית הגנרל שפיק והאיסלמיסט מורסי לסיבוב שני בקרב על הנשיאות, גובר החשש כי אף תוצאה לא תספק את העם - שייאלץ לבחור בין שלטון קיצוני לבין חזרה לימי מובארק החשוכים

תוצאות הסיבוב הראשון בבחירות לנשיאות במצרים הפתיעו הן את אזרחי מצרים והן את המועמדים עצמם. בשבועות האחרונים טענו הסקרים הרבים במצרים כי שני המועמדים הבולטים הם דווקא האיסלמיסט המתון, עבד אל-מונעם אבו אל-פותוח, ומזכ"ל הליגה הערבית לשעבר, עמרו מוסא. אלא שמספירת רוב הקולות בסיבוב הראשון מתברר כי דווקא מועמד האחים המוסלמים מוחמד מורסי ומי שהיה ראש ממשלת מצרים בעידן מובארק - אחמד שפיק - עולים לסיבוב השני והמכריע.

על פי הדיווחים בתקשורת המצרית, במטות הבחירות של מוסא ואבו אל-פותוח השתרר "הלם" עם היוודע התוצאות המפתיעות. הן אבו אל-פותוח והן מוסא סירבו להגיב עד לפרסום התוצאות הרשמיות. במטות המנצחים, עם זאת, חגגו את העלייה לסיבוב השני: במטה האחים המוסלמים התגאו בניצחון הגדול של מועמדם (גרף כ-25.3% מהקולות) והחלו כבר לחזר אחרי המועמדים שהפסידו על מנת שיביעו תמיכה במורסי. במטה של שפיק (גרף כ-24% מהקולות) חגגו גם כן: מאות מתומכיו התאספו הלילה ליד מטהו, שרו, רקדו וקראו קריאות בעדו.

אחמד שפיק, ראש ממשלת מצרים לשעבר ומועמד לנשיאות, מאי 2012. רויטרס
ספק ידיים מהצד וגרף את הקולות של "מאוכזבי מוסא". שפיק/רויטרס

אם לא ישתנה דבר ברגע האחרון ויתברר כי מורסי אכן גרף את מרבית קולות הבוחרים בבחירות לנשיאות המדינה, הרי שמדובר בהפתעה גדולה. הסקרים הרבים שפורסמו בשבועות האחרונים הצביעו על כך שמורסי זוכה לתמיכה נמוכה – הן משום שהוא הגיע ברגע האחרון כ-"מועמד רזרבה" למקרה שמועמד התנועה המקורי חיירת שאטר ייפסל (דבר שאכן קרה), והן בשל התחושה ברחוב שהחלטת האחים המוסלמים להציב מועמד מטעמם בבחירות לנשיאות (בניגוד למה שהבטיחו פעמים רבות) הביאה לירידה בתמיכה בהם.

הציבור עדיין נוהר אחר האחים המוסלמים

אין ספק שהסקרים במצרים לא היו מספיק אמינים ומעמיקים. למרות זאת, מי שקרא אותם היטב הבחין בתופעה מעניינת: בכל סקר טענו בין 30 ל-40 אחוזים מהנשאלים כי "טרם החליטו למי להצביע". זהו אחוז עצום של אנשים שלא החליט עבור מי להצביע. כעת מתברר כי רובם הלכו למורסי. עבודת השטח המעולה של האחים המוסלמים, ביחד עם יכולת ארגונית מצוינת ומנגנון שמתפקד היטב, עשתה כצפוי את שלה. בדיוק כמו שקרה בבחירות לפרלמנט, שם זכו האחים המוסלמים במפתיע לרוב עצום, כך קרה גם הפעם. הציבור המצרי עדיין נוהר אחר האחים המוסלמים, יהיה מועמדם אשר יהיה.

"ידוע שהאחים המוסלמים בקיאים מאד במשחק הפוליטי ובמשיכת קולות הבוחרים", הסביר לוואלה! חדשות גורם מצרי את הישגו של מורסי בסיבוב הראשון. "האנשים האלו מוכשרים מאד בגיוס קהל בוחרים בכל מערכת בחירות באשר היא, אפילו אם מדובר במועמד אנונימי לגמרי! אסור לשכוח שהבוחרים הולכים להצביע עבור התנועה ופחות עבור המועמד עצמו".

רבים במצרים סבורים גם כי העימות הטלוויזיוני המתוקשר בין מוסא ואבו אל-פותוח היווה נקודת מפנה משמעותית בתמיכה הציבורית בשניהם. במצרים הגדירו את העימות הזה "שבירת עצמות הדדית" ואין ספק שההכפשות ההדדיות והשלכת הבוץ זה בעיניו של זה הביאו לירידה חדה בפופולריות של שניהם. המועמד אחמד שפיק, מי שכיהן כמפקד חיל האוויר בעבר וכראש הממשלה האחרון בעידן מובארק, ספק ידיים מהצד וגרף את הקולות של "מאוכזבי מוסא".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
מועמד האחים המוסלמים לנשיאות מצרים, מוחמד מורסי, מאי 2012. Fredrik Persson, AP
"ידוע שהאחים המוסלמים בקיאים מאד במשחק הפוליטי ובמשיכת קולות הבוחרים". מורסי/AP, Fredrik Persson

שפיק, למעשה, הפך להיות בימים האחרונים המועמד החילוני-ליברלי הבולט במקומו של מוסא. גם משום שהעימות פגע במוסא קשות, וגם משום שניהול הקמפיין של מוסא היה "גרוע ומבולבל", כלשון גורמים מצריים. שפיק, שנחשב בעיני רבים כפוליטיקאי משופשף היטב, ניצל גם היטב את האווירה הציבורית נגד התנהלותם הגרועה של חברי הפרלמנט האיסלמיסטים, תקף אותם חדשות לבקרים וכך משך קהל בוחרים מכיוון מוסא לכיוונו, כולל כאלה שהצביעו בבחירות האחרונות לפרלמנט עבור האחים המוסלמים.

טענות להטייה מכוונת של תוצאות הבחירות

הסיבוב השני צפוי להיות מרתק, אך עם זאת מדאיג: מצד אחד מועמד האיסלמיסטים, ומצד שני מועמד "הצבא". מורסי אמר לא פעם כי הוא מעוניין בכינון משטר דתי. ניצחונו עלול לפגוע ביחסי החוץ של מצרים עם המערב ואפשר להעריך כי המועצה הצבאית תגביל מאד את סמכויותיו, אם יזכה. אנשיו כבר החלו לקרוא לציבור שלא לתת את קולם לשפיק בטענה שהוא "משרידי המשטר הקודם" וכך המהפכה לא תיושם. "מורסי הוא מועמד המהפכה", הבהירו. "אם שפיק ייבחר, מצרים תהיה בסכנה".

עם זאת, אם שפיק יזכה – הוא צפוי לזכות בסמכויות רבות מצד הצבא. הוא אמנם לא הורץ רשמית על ידי המועצה הצבאית העליונה, אך לכולם במצרים ברור שחבריה היו רוצים לראות אותו נכנס לתפקיד. הוא "אחד משלהם": גנרל, חבר טוב של מובארק, ליברלי, חילוני. אין פלא, אם כך, שרבים טוענים שהצבא תמך בשפיק וסייע לו בקמפיין. חלק אף טוענים כי הייתה הטייה מכוונת של תוצאות הבחירות לטובת שפיק. מאות ממתנגדיו הציבו כבר אוהלים בכיכר תחריר בקהיר וקראו לציבור למנוע מהמשטר הקודם לקום מחדש.

למרות שרבים תלו תקוות בתוצאות הבחירות, נדמה כי הן עלולות להוביל את מצרים לעתיד מעט מדאיג: אם מורסי ייבחר, צפויים החילונים והליברלים להפגין נגד מדיניותו הדתית. הוא יהיה חייב להקים ממשלה חילונית כדי להפיס את הציבור. כשאחמד שפיק הלך להצביע ביום שלישי בערב, הושלכו לעברו נעליים בטענה שהוא אינו מייצג את המהפכה אלא את מתנגדיה. גם הלילה הפגינו נגד מטהו אזרחים מצרים שטוענים שאם ייבחר, תהיה זו "גניבה של המהפכה". אם ייבחר ולא יידע לשתף את האיסלמיסטים בממשלה שיקים (כפי שהבטיח כבר הבוקר), ההפגנות נגדו רק ילכו ויתעצמו.

התאחדות צעירי המהפכה - הגוף המרכז תחתיו את כל ארגוני הצעירים שהובילו את המהפכה לפני יותר משנה - פרסמה הבוקר (שבת) הודעה שבה הבהירה כי אם שפיק ייבחר, היא לא תכיר בו. "שפיק הוא מועמד המהפכה הנגדית", הוסיפה. נדמה, כי הדברים הללו מבשרים יותר מכל על הצפוי לבוא.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully