וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דיווחים סותרים באירן על השיחות: "ארה"ב מכשילה"

משה-חי הגיגת ויוסי מלמן

24.5.2012 / 12:13

לצד דיווח על שיחות "רציניות" עם המעצמות בבגדד וצפי למסיבת עיתונאים משותפת, נמסר גם על "אווירה קשה" ועל סיום הדיונים. גורם המעורה בשיחות לוואלה!: הפערים עוד גדולים

דיווחים סותרים מופיעים בצהריים (חמישי) בתקשורת האירנית לגבי אופן התנהלותו של יום הדיונים השני בשיחות בבגדד בינה לשש מעצמות ה"5+1", בנושא עתיד תוכנית הגרעין שלה. בסוכנות הידיעות האירנית הממלכתית אירנ"א דווח כי יום הדיונים הגיע כבר לסיומו. לפי הדיווח, השיחות, בהובלת שרת החוץ של האיחוד האירופי קתרין אשטון וראש צוות המו"מ האירני סעיד ג'לילי, נמשכו מספר שעות והוגדרו "רציניות". לא ברור מהדיווח להיכן יימשכו הדברים מכאן, ואם מתוכננות שיחות נוספות.

מנגד, בסוכנות הידיעות האירנית "מהר", דווח כי ישנם "דיווחים סותרים" לגבי המשך המהלכים - חלק מהדיווחים גורסים כי השיחות הסתיימו, אולם לפי דיווחים אחרים, הצדדים רק יצאו להפסקה - שבמהלכה יקיימו אשטון וג'לילי מסיבת עיתונאים משותפת.

בשיחה עם וואלה!, לא יכול היום גורם בבגדד המעורה בשיחות לאשר אף אחד מהדיווחים, והבהיר כי אנו עדיין מצויים ב"מצב ביניים" - לא חלה פריצת דרך בשיחות, אך גם לא ניתן להכריז עדיין על פיצוצן. המקור הדגיש כי עצם העובדה שהשיחות נמשכו היום עוד מספר שעות היא מעודדת ומפתיעה, אולם "הפערים בין הצדדים עדיין גדולים", כשבמרכז המחלוקת עומדת הדרישה האירנית לבטל באופן מיידי את כל הסנקציות המוטלות עליה, בניגוד לעמדת ארה"ב ומדינות האיחוד האירופי, התובעות "תקופת מבחן" שבה תצטרך אירן להראות שהיא מיישמת את ההסכם, ורק בתומה יוסרו הסנקציות. לנוכך הפערים האלו, סבור המקור כי ההישג הגדול ביותר שניתן יהיה להגיע אליו בשיחות יהיה הכרזה על שיחות נוספות.

שיחות בגדד - כותרות אחרונות:
אכזבה לאירן בפתח המו"מ: אין כוונה להקל בסנקציות
מה יכולות המעצמות להציע לאירן?
ברק: "השיחות עם אירן לא היו מאחורי גבנו"
ערב השיחות: הסדר בין אירן לסבא"א על פיקוח בפרצ'ין
אירן לא תוותר על יעדה ההיסטורי-אסטרטגי / יוסי מלמן

ראש צוות המשא ומתן של אירן לשיחות הגרעין, סעד ג'לילי, עם שרת החוץ של האיחוד האירופי, קתרין אשטון. בגדד, מאי 2012. רויטרס
לאן יתקדמו השיחות מכאן? ג'לילי ואשטון בבגדד/רויטרס

הדיווחים מהצד האירני ממשיכים להיות סותרים גם לגבי אופי התנהלות השיחות, כשלצד ההצהרות בדבר "רצינותן", ו"התקדמות" שהושגה בהן, דוברים אירנים גם ממשיכים לטפטף הודעות בדבר חוסר היכולת להגיע להסכם עקב הדרישות התקיפות מהמערב - הכוללות בין היתר דרישה להפסיק לחלוטין את העשרת האורניום בדרגה גבוהה בשטח מדינה.

כך למשל, מסר הבוקר גורם רשמי במשלחת האירנית לסוכנות רויטרס כי נציגי המעצמות יוצרים "אווירה קשה" בשיחות. "מה ששמענו באיסטנבול היה יותר מעניין", אמר הגורם, שביקש להישאר בעילום שם, בהתייחסו לסבב השיחות הקודם, שנערך בטורקיה. "אנחנו מאמינים שהסיבה לקושי בהגעה לתוצאות בשיחות היא השפעת ארצות הברית". בסוכנות "מהר" האירנית אף דווח כי "המעצמות, ובמיוחד ארה"ב, מעלות טענות דומות לאלו של בכירים ישראלים - מה שמונע לסכם את סבב השיחות".

במקביל לשיחות: צעד אירני מתריס בפורדו

ברקע לדברים, חשוב להדגיש כי אחת הההתפתחוית המשמעותית ביותר בנושא דווקא לא חלו בחדרי הדיונים בבגדד - אלא סמוך לעיר קום באירן. לפי הפרסום אמש בסוכנות רויטרס, הדו"ח התקופתי החדש על אירן, שיוגש בקרוב למועצת הנגידים של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית של האו"ם (סבא"א), קובע כי אירן התקינה צנטריפוגות נוספות במתקן ההעשרה החצוב בצלע הר בכפר פורדו הסמוך לעיר. אלו יאפשרו לה להאיץ את קצב העשרת האורניום שלה ולהפיק כמויות גדולות יותר של אורניום מועשר ברמה גבוהה. הדו"ח מוגש ללא קשר ישיר לשיחות בבגדד, אולם מדגיש את הדחיפות הרבה בהגעה לפשרה עם אירן עקב כוונותיה להמשיך ולהעשיר אורניום לרמה של 20%.

sheen-shitof

פתרון טבעי

גבר, הגיע הזמן לשפר את התפקוד המיני ואת הזוגיות שלך

בשיתוף גברא
צילום לוויין של מתקן הגרעין התת-קרקעי "פרודו" שהתגלה ליד העיר קום באירן. רויטרס
עוד צנטריפוגות - ההעשרה תואץ. המתקן בפורדו כי=פי שצולם מלוווין/רויטרס

המהלך האירני מהווה התרסה בוטה בפניהן של המעצמות - שכן הפסקת התקנתן של צנטריפוגות חדשות בפורדו הוא אחד התנאים הבולטים שהציבו המעצמות להסכם. התקנת הצנטריפוגות החדשות מהווה לפיכך איתות אירני לגבי ההתפתחויות הצפויות אם לא יושג הסכם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully