וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אכזבה לאירן בפתח המו"מ: אין כוונה להקל בסנקציות

יוסי מלמן

23.5.2012 / 23:40

עקב הצעת המעצמות הנוקשה, דווח כי אירן העלתה הצעה משלה הכוללת הקלה בסנקציות. במקביל, קובע דו"ח סבא"א כי אירן התקינה צנטריפוגות נוספות בשטחה. "האירנים עושים ספינים"

"ספינים (סחרירים) אירניים" – כך הגדיר הלילה (רביעי) לוואלה! חדשות מקור במשלחת המעצמות הגדולות (חמש המדינות הקבועות במועצת הביטחון וגרמניה) את התנהלות נציגי אירן בשיחות המתקיימות בבגדד בנושא תכנית הגרעין האירנית. בעקבות סירוב המעצמות לדון בשלב זה בנושא ההקלה בעיצומים הכלכליים, בתקשורת באירן פורסם כי נציגי אירן העלו הצעה משלהם הכוללת הקלה הדרגתית בסנקציות - אולם במשלחת המערב מכחישים כי הוגשה כל הצעה שכזו.

במהלך היום הציעו המעצמות הצעה מפורטת לפשרה בנושא תכנית הגרעין האירנית, הכוללת גם מספר צעדים בוני אמון אותם היא מציעה לאירן לנקוט. ההצעה כללה את הפסקת העשרת האורניום באירן לרמה של 20 אחוזים ומעלה, וכן את הרחקת כל האורניום שכבר הועשר לרמה זו (130 ק"ג) מחוץ לגבולות אירן. כמו כן, נכתב בהצעה כי על אירן לסגור את מתקן העשרת האורניום הממוקם ליד קום. בתמורה התחייבו המעצמות לספק לאירן לוחות דלק שישמשו להפעלת כור המחקר הגרעיני הקטן בטהרן, לצד ידע לשדרוג הבטיחות בו וחלקי חילוף עבור צי המטוסים האזרחיים המיושן של אירן.

שיחות הגרעין עם אירן: אשטון וג'לילי נפגשו. רויטרס
"היום הראשון עבר בשלום". סעיד ג'לילי וקתרין אשטון בבגדד/רויטרס

בשלב זה, לא העלו המעצמות אפשרות של הסרת העיצומים המוטלים על אירן או הקלה בהם, אלא הציעו לבחון זאת בהמשך אם יתברר כי אירן עומדת בהתחייבויותיה. בעקבות כך, מסרו במהלך היום מקורות במשלחת אירן לכלי התקשורת במדינה כי הגישו הצעה נגדית להצעה שהגישו המעצמות, שההבדל העיקרי בינה לבין ההצעה המערבית הוא ההתייחסות לסנקציות הכלכליות. אף שפרטי ההצעה האירנית לא צויינו, דווח כי היא עונה על עקרונות ההדדיות ופעילות "צעד אחר צעד". אם נכון הדבר, הרי הכוונה היא שאירן תסכים להצעות המעצמות תמורת הקלה הדרגתית בעיצומים המוטלים עליה. כמו כן דווח כי על פי הצעת האירנים, הדלק המועשר יועבר לשיעורין וגם סגירת המתקן בקום תהיה בהדרגה, בצעד המותנה, כאמור, בהסרת חלק מהעיצומים.

דו"ח סבא"א: אירן התקינה צנטריפוגות נוספות

עם זאת, המקור במשלחת המעצמות הדגיש לוואלה! חדשות כי למעשה, במהלך השיחות לא העלו האירנים שום הצעה בכתב, וכי כל חילופי הרעיונות היו רק בע"פ. כמו כן, בתקשורת האירנית דווח בהתבסס על דברי נציגים אירנים כי מחר יימשכו השיחות, אולם גם לכך לא ניתן אישור מצד נציגי המעצמות - אף שסביר כי אכן הן יימשכו מחר. "היום הראשון עבר בשלום", מסר הגורם המערבי, "ללא פריצת דרך אך גם ללא קריסה".

בתוך כך, פורסם היום בסוכנות הידיעות רויטרס כי הדו"ח התקופתי החדש על אירן, שמוגש למועצת הנגידים של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית של האו"ם (סבא"א), קובע כי אירן התקינה צנטריפוגות נוספות שיאפשרו לה להאיץ את קצב העשרת האורניום שלה ולהפיק כמויות אורניום מועשר גדולות יותר. הדו"ח, המוגש על רקע השיחות הנערכות בבגדד, הוגש ללא קשר ישיר לשיחות, אולם מדגיש את הדחיפות הרבה בהגעה לפשרה עם אירן עקב כוונותיה להמשיך ולהעשיר אורניום לרמה של 20 אחוזים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully