וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עשרה ישראלים חשודים שהפעילו רשת לסחר באיברי אדם

22.5.2012 / 13:43

החשודים, בהם רופא, נעצרו לאחר חקירה ארוכה שנפתחה בעקבות בקשות במדינות זרות. לפי החשד, האיברים נרכשו לרוב מנערים טורקים שלא קיבלו טיפול רפואי או הסבר ראוי על ההליך

עשרה בני אדם עוכבו הבוקר (שלישי) לחקירה בחשד למעורבות בסחר בבני אדם לשם נטילת איברים להשתלות. הם חשודים בביצוע עבירות של סחר בבני אדם, עושק, חבלה חמורה ועבירות מס. החקירה, המנוהלת בשיתוף פעולה בין היחידה הארצית לחקירות הונאה (יאח"ה) עם רשות המסים, החלה בעקבות בקשה לעזרה משפטית מרשויות שונות במדינות זרות בחשד לכך שאזרחים ישראלים סחרו בכליות.

מן הבקשות עלה חשד כי בישראל קיימת רשת סוחרים ומתווכים המופעלת על ידי אזרחים ישראליים ואלה גייסו תורמי איברים ומושתלים, ואף ביצעו ניתוחי השתלות במדינות השונות והכל תוך כדי מרמה כלפי תורמי האיברים. על פי החשד, החשודים איתרו וגייסו אנשים ממעמד סוציו-אקונומי נמוך, והפכו את סבלם להזדמנות עסקית עבורם. הם חשודים שניצלו את מצוקתם, הונו אותם וקיבלו את הסכמתם לביצוע ניתוחים לקצירת כליותיהם, מבלי שסיפרו להם על כל הסיכונים הרפואיים הכרוכים בניתוח לרבות תופעות הלוואי והסיבוכים האפשריים, מבלי שהבינו את התהליך ומשמעותו ומבלי שדאגו להם לטיפול רפואי כשנדרש לאחר מכן.

הבוקר, לאחר חקירה סמויה שהתנהלה במשך חודשים ארוכים, עוכבו לחקירה החשודים המעורבים בביצוע העבירות: סחר בבני אדם לשם נטילת איבר מאברי גופו, איסור סחר באיברים, עושק, חבלה חמורה ועבירות מס. מיאח"ה נמסר כי החקירה שהתפתחה הייתה חלק מהמאמץ למגר את התופעה של סחר בבני אדם בישראל ובאיברי אדם מן החי בישראל ומחוצה לה.

רשת הסחר באיברים והחקירה - איך זה עבד?

רשת הישראלים נחשדים בכך שביצעו תיאום, ליווי, תיווך והוציאו לפועל ניתוחי השתלה של כליות בחולים ישראלים. מוכרי האיברים היו מחו"ל והמדינות שבהן בוצעו הניתוחים הן קוסובו, אזרבייג'ן ומדינה נוספת ששמה לא נחשף עדיין. האיברים נרכשו בעיקר מנערים מטורקיה, אותם היו מטיסים למדינות בהן בוצעו ההשתלות. עבור ההשתלות היו גובים חברי הרשת מהמושתלים סכום של כמאה אלף דולרים ואילו המנותחים היו מקבלים שכר של עשרת אלפים דולרים בלבד.

בין העצורים ישנו רופא ואנשים שעסקו בתיווך ובאיתור מושתלים. היחידה החוקרת איתרה מושתלים רבים של הרשת, אך היא עדיין מחפשת אחר מושתלים נוספים. קהילת הממתינים להשתלה בישראל היא קהילה קטנה יחסית ואנשיה נפגשים פעמים רבות במכוני דיאליזה ובמחלקות של בתי החולים וחלק מהמתווכים החשודים הם מושתלים בעצמם.

כדי להוכיח סחר בבני אדם, על המשטרה לאסוף ראיות לכך שהחשודים מתייחסים לבני אדם אחרים כמו חפץ וככלי לכל דבר. החוק בישראל וברוב מדינות העולם מאפשר מתן איברים להשתלה רק מקרוב משפחה או כמעשה זולתני ואוסר קבלת תשלום או טובת הנאה בתמורה לתרומה. חברי הרשת חשודים בכך שאיתרו את נותני האיברים, העבירו אותם סדרה של בדיקות רפואיות, הטיסו אותם למדינות היעד, שם שיכנו אותם בבתי מלון ועקבו אחרי כל צעד שלהם עד לניתוח. הם חשודים כי הם לא סיפקו להם הסבר על ההשלכות של הניתוח ועל ההשלכות של החיים עם כליה אחת, לא דאגו להם לטיפול רפואי נאות לאחר הניתוח והיו מתדרכים אותם מה להגיד בוועדות בבתי החולים בחו"ל כדי לשוות למתן האיבר נופך זולתני.

החקירה בחו"ל החלה לאחר שב-2009 נראה מתהלך ברחוב צעיר טורקי מבולבל והתגלה כי בטנו תפורה ונלקחה ממנו כליה שלא כדין. החקירה הסמויה ביאח"ה החלה לפני מספר חודשים בעקבות בקשה לחיקור דין של חלק מהחשודים שהגיעה לרשויות בישראל. הבוקר הפכה החקירה לגלויה עם מעצרם של עשרת החשודים.

סנגורו של החשוד העיקרי שנעצר בפרשה, עו"ד מוטי ציבין, מסר כי "המעצר הוא אמצעי ללחוץ על משרד המשפטים להחליט להיענות לבקשת ההסגרה הבינלאומית שהוצאה בקוסובו באמצעות האינטרפול נגד מרשי בנוגע לפרשות דומות. הניסיון של האינטרפול להוציא לפועל את בקשת ההסגרה נגד מרשי תוך כדי שימוש במעצר שאין מאחוריו דבר, לא יצלח, בשל העובדה שאין לישראל הסכם הסגרה עם קוסובו".

לקריאה נוספת
ביהמ"ש: לא נממן סחר באיברים
קיבל כליה דרך שוק פיראטי - ולא יזכה למימון
ישראלי-אמריקאי תושב ניו יורק מואשם בסחר באיברים

לפניות לכתב: mor.shimony@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully